Var hitta "bergbuckle"

Hej. Har tidigare köpt Bergbuckle på lite olika ställen, bla Recon, Extremetextil, Shellby och Varusteleka, men de verkar vara på utgående. Har till och med fått tag i storlek 40 mm, men denna verkar ännu svårare att få tag i numera. Någon som vet var man kan få tag i dessa idag. Enligt mig det överlägset bästa som finns, så jag hoppas verkligen inte de slutar tillverka dessa.

Klättermusen använder ett liknande spänne med samma utformning som Beghaus "Bergbuckle" på sina säckar och i storlek 40mm. Dessutom ena delen i aluminium som är ändå bättre. Testa om du kan köpa som reservdel från dem?

Knäppet som Thure länkar till påminner om det som sitter på min lavinryggsäck och tror jag sett det på flera olika modeller av lavinryggor. Min är blackdiamond, dock vet jag inte vilket mått som ska vara 40mm -är det remmens bredd?
Även klätterselar kan ha sådana knäppen - har du tur kanske en klätterklubb eller någon annan klättare pensionerar selar pga ålder och då är det ju inte knäppet som åldrats utan textilen. Kan du ärva ett knäppe därifrån kanske, eller hitta en ny klättersele som är billig nog? Tror inte klättersele-tillverkare säljer det som "reservdel" då sömmen ju är livsviktig i en klättersele och ska göras på fabrik och inte av hemmafixare....

/Patrik

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips