Var går gränsen för tid på fjället?

Du slipper ju några kilo om du inte bär med dig bränsle, även om det kanske innebär att du tidvis tvingas bära ved kortare sträckor.
 
Det låter som enkel matematik. Man förbrukar ca 5-6000 på en dag och då gäller det att komma upp så mycket som möjligt för att tappa så lite vikt som möjligt. Jag fiskar jäkligt mycket på mina turer så det är ett bra tillskott i kalorijakten, månne vad som är bästa att kompletara fisken med?
Så här ser en normal " matdag" ut när jag är ute på lite längre turer.
Frukost;. 1,5 dl havregryn + en halstrad fisk (0,5 kg).
Lunch; 1 påse millitärtorrfoder
Middag; 2 halstrade fiskar( ca 1 kg ), tomatsoppa och 1,5 dl makaroner.
Kväll; 1,5 dl havregryn

Jag går ner i vikt stadigt på denna kost men orken märker jag inte något på. Pigg och aler men mager det blir jag :)
 
När kroppen tär på sig själv börjar varje cykel av det med blodsocker, muskler innan fettmotorn kommer igång. Hur dum man blir av att sänka blodsockret kan bara utomstående avgöra. Men erfarenhetsmässigt vet vi att ju hungrigare folk är ju dummare saker gör de. Så att lägga sig nära sina nödvändiga kalorier och långsamma kolhydrater är en smart väg att gå.
Det kan låta energitätt med matolja i större mängder men om kroppen saknar ensymer och inte är van nyttjas det dåligt.
Finns det behov av att vara uppe i obygden länge, är nog utsända eller utplacerade förplägnadslådor vägen att gå. Att plötsligt ställa om kosten brukar fungera mindre väl. YMMV
 
Om man går i 4 - 5 veckor i Sverige under sommaren är väl utmaningen snarare att lägga rutten så att man _inte_ passerar i närheten av en STF-butik eller liknande där man kan köpa både mat och bränsle? Att inte kunna proviantera under så lång tid låter rätt osannolikt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.