Var går gränsen för tid på fjället?

Vad jag menar med denna märkliga rubrik är:
Hur länge kan man vara ute på fjället utan att behöva fylla på matförådet?

Jag sitter i planerna inför sommaren och hade tänkte vara ute 4-5 veckor. Det blir för mig den begränsingen för efter det är jag, enligt min erfarenhet, tvungen att proviantera upp mig.
4-5 veckor skulle jag gissa att jag hamnar på ca 25-27 kg. Något mer vill jag inte gå upp i vikt eftersom det blir så slitigt den första tiden innan vikten börja gå ner i ryggan.
Är det någon som har erfarnhet av turer som är längre än 4-5 veckor utan påfyllning?
Hur ser era vikter ut i ryggsäcken på dessa långturer?
 
Om man kompletterar torrmaten med fjällfiske går det ju att förlänga maxperioden rejält, men man vill ju inte vara helt beroende på det förstås. Eller med någon typ av depå, 10 kilo extra mat kanske man orkar släpa upp en bit. Eller lägga upp vandringen som en "8a", där man kör en refill i halvtid. Själv har jag dock aldrig fjällvandrat så länge som du vill göra.
 
Om man kollar på vad Försvarets kompletta dygnspåsar väger så har jag svårt se att man ska hamna på så lite vikt för 5 veckor utan påfyllning.
Mat + bränsle verkar hamna på ca 800-1000g i vikt per dygn och person-
Jag har i min gröna ungdom stuckit till fjälls med proviant och bränsle för 16 dagar i packningen. Det var tungt! Det blir gärna så att man stapplar sig mellan lägerplatser där man ligger still och gör dagsturer.
 
Mat och bränslesäckar för mer än tre veckor brukar tendera att bli otympligt tunga. 4-5 veckor kan låta manligt, men börja du med en realistisk treveckorssäck.
Men med depåer eller passerandet av postadresser där man kan deponera paket torde färden kunna bli så lång som man önskar. Dock bör man lägga in vilodagar då kroppen får tid att återhämta sig och tvätten tid att torka....
Att läsa Colin Flechers The Thousand Mile Summer kan väl vara en bra början.
go tur
 
Senast ändrad:
Men på 4-5 veckor hinner man ju jävligt långt så det bör ju gå att proviantera på vägen om man inte är mitt i ja.. Kanada.

Om man nu inte tänker stanna på samma ställe och då förefaller ju fiske som ett jättebra alternativ för att 1. hitta mat. 2. fördriva tiden.. :)
 
Jag räknar 800-1000g mat/dygn om maten är energität och har låg vattenhalt, då mätt men energikompenserar inte helt. En del går med <600g/dygn. Så räkna på hur mycket du är beredd att svälta om du vill hålla nere vikten.
 
Om du går lite upp och ner på fjället med tungryggsäck så kan du förbrukar grovt uppskattat 6500+-2000kcal/dygn beroende på dina dagar. 1kg mat kan ge 4500-5000kcal om den är smart planerad. Halverar du den mängden mat/dag, så kanske du gå ner 1/2kg/dag i vikt - inget man brukar bli pigg och glad av.
 
Jag har på mina resor haft svårt att få ner vikten på maten till mindre än 4000 kcal / kilo OM inte man inkluderar massa matolja som ju ligger på över det dubbla värdet. Slänger man in lite olja här och där i rätterna kommer man upp till 5000 kcal / kilo rätt lätt, men då blir också en stor del av energiintaget fett vilket jag försöker undvika då jag är oldschool och hävdar det är kolhydraterna man behöver.

Jag har vidare aldrig lyckats äta mer än 2500 kcal / dygn när det gäller expeditionsmat i fält. Jag är typen som inte blir superhungrig av att ligga i tält men det finns undantag, man får själv känna sig fram genom erfarenhet. Jag klarar mig på 4 kilo mat / vecka och om inte vädret är för tråkigt skulle det nog kunna bli 20 mil och man har transport som huvudsyfte så att säga.

Gå inte på myten om det förträffliga med frystorkat bara, då skenar vikten och framför allt volymen iväg rätt fort. Frystorket är för rika äventyrare som kan dra stora volymer på pulka bakom sig eller som har depåer utmed vägen på sin resa. Och för att poängtera det här med rika igen, äventyrare som har en stor budget då frystorkat lätt skenar iväg uppåt 300 kr om dagen för maten.
 
Det låter som om taket går vid 4-5 veckor innan det är dax att fylla på säcken. Har kört en packning som hamnade på 16 kg för drygt två veckor, men då var vi två st som delade vissa gemensamma saker, samt att jag kompletterade med fisk dagligen, ändock gick jag ner 7 kg i vikt. Det är enkel matematik som Carl-Johan skriver som gäller. kalorier in kalorier ut....
Jag hade för lite mat och tappade således varje dag ca 0,5 kg...
Skall prova en 4-5 veckors vandring i sommar. Så det är intressant att höra era erfarenheter. Matolja är något jag garanterat skall ha med denna gång.......Ett alternativ är att lägga på sig fett och köra bort det under turen.....
 
750-800 gram per dygn med mat fungerar bra om man kör egentorkat kombinerat med frystorkat när man vill äta snabbt.. När vi vandrar tre veckor utan bunkring med kåtan blir startvikten 16 kg + 15,75 till16,8 kg mat, dvs ca 32.-33 kg startvikt, inklusive fiskegrejer etc. Lite packåsna i början. Det skulle gå med en vecka mat till, men där går gränsen. Med tält skulle det gå att öka till 5 veckor, men det blir rejäl packåsna första veckan, första två veckorna. Brukar öppna lugnt vid tidsmässigt längre vandringar, gå korta etapper och ta två lägerdagar efter tre dagars vandring, sedan sticka in en lägerdag här och där.

Ska vi vara ute längre än tre veckor med kåtan går det att skicka upp en eller två lådor mat till någon camp. Det har vi gjort till t.ex Camp polcirkeln i Arjeplogsfjälllen. Avvägning mellan hur myckret packåsna man vill vara, hur gott man vill äta och undvikande av kontakt med civilisationen.

Lite OT, men när vi skickade upp mat till Camp Polcirkeln, hade vandrarkamraten fyllt en pringlestub med Runekakor. Lådan hade tydligen legat nära avgassystemet inne i bussen, för Runekakorna hade smält till en sörja. God sörja, men fick ätas med sked ur tuben:)

Raskesven
 
Ett alternativ är att lägga på sig fett och köra bort det under turen.....

Jag är tveksam till om den varianten har något syfte, kanske för en del personer som från början har mycket låg kroppsvkt. Egentligen lägger man ju till kroppsvikt och ökar storlek på celler som ökar energiförbrukningen. Fettet kan med fördel bäras i flaskor och användas i matlagning istället. Matolja har högre fetthalt än kroppsfettvävnad. Och det är enklare för kroppen att utnyttja dietärt fett jämfört med kroppsfett. När det dessutom handlar om ganska stora mängder kanske det inte bara handlar om fettvävnad utan även annan vävnad om man ska förlita sig på kroppen. Är ju också obehagligt att glida hungrig om det blir resultatet.

Jag har som Niklas svårt för att äta för mycket fett och för lite kolhydrater. Jag har försökt ha "normalportion" kolhydrat och till detta ca 1,5-2msk olja per måltid x3/dag. Har även prövat med mer olja, runt 2,5msk/måltid - det funka inte för mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.