Var fjällvandra i slutet av september?

Vi tänkte ge oss ut en långhelg (3 dagar) i slutet av september. Vilka platser i svenska fjällen är generellt lämpliga ur vädersynpunkt då? Dessutom med tanke på att det inte för ligga alltför otillgängligt då vi åker (med flyg eller bil) från Stockholm och endast har tre dagar på oss. Fjällstationer o dyl får vara stängda för vi har tänkt oss att tälta.

[om det här inlägget ser konstigt ut så beror det på att jag har REDIGERAT för första gången....!]
[Ändrat av Andréas Kronblad 2003-08-25 kl 15:39]
 
Jämtland

Jämtlandsfjällen ligger ju inte alltför långt bort och vädret kan mycket väl vara fint även i slutet av september. Bara ni förbereder er på rusk och kyla... Snön kan ju komma tidigt.

Har rekommenderat turen förut, men gör det igen: En tur från Vålådalen mot Lunndörren och/eller Stensdalen och sen via Isjödalen tillbaka är en finfin liten runda. Särskilt på ett fjäll i höstskrud!

Fjällstationerna är öppna till den 21/9 och stugorna verkar ha öppet till 28/9. Om ni nu skulle hamna i nöd!
 
tre dagar i fjällen

Tyringe nat. park/Björkhagen om du inte vill stressa...

Ok tre dagars fjälltips (har gjort nästan samma tur på fyra dagar) : Flyg till Kiruna tag bussen till Nikkaloukta ta genvägen till Tarfala dvs efter ca 5 km på leden mot Kebne fjällstation tar du av norrut øster om Cievracohkka och vidare nordväst mot Tarfala, då kommer du direkt upp på kalfjället. Innan du går ner mot Tarfalastationen kan du bestiga Tarfalatjåkka 1904 møh, norr om passet ner till Tarfala. Otrolig utsikt øver "Kebne masivet och mycket lätt, ingen klättring.
Besøk Tarfalasjøn och glaciären som faller ner i sjøn. Mer hinner du nog inte. Tillbaka längs huvudleden nere i Ladtjovagge eller gå uppe på fjället ca 1100 møh pararellt med leden, stenigt och ganska svårforcerat men vackert.

Før att detta ska gå på en långhelg krävs dock att flyg och tågtider koresponderar (vilket dom inte alltid gør, hyrbil). Vädret kan också førsvåra en tur i Kebnefjällen den årstiden (snøstorm t.ex.) Men det finns ju inget dåligt väder bara dåliga klä...


God tur och låt dig inte avskräckas (om du nu skulle vara rellativt grøn på fjällvandring) av alla sk. "experter" på utsidan som tror (vill intala sig själva) att fjällvandring är en extrem sak før de utvalda. Ha dock respekt før vädret som sagt var
 
Tack för svaren, Petra och David!

Björkhagen låter enkelt och smidigt.... Kan ha lägenheten som basläger och äta lunch på lokala kebaben....!

Vålådalen etc. verkar bra. Vi har funderat på att flyga upp till Ö-sund och hyra bil därifrån. Även Tarfala kan vara något, men dels kan det bli tajt med tid, dels så gick vi runt Keb tidigare i augusti.

Någon som annars har någon idé om vandringar lite mer söderöver, t ex Grövelsjön, Idre, etc.? För då kanske man kan bila upp dit på 5-6 timmar, ca. Billigare och smidigare.

Återigen, tacksam för svar!
M V H,
Andréas
 
Norra Dalarna eller strax intill Jämtland.

Eftersom du bor söder-över så tycker jag att du ska åka till t.ex Grövelsjön där du kan gå en sväng in i Norge, fast själv skulle jag helt klart åka lite längre upp, till utgångspunkten Ljungdalen/Kläppen - sen gå till Helags (1,2), om man har tid till det så en sväng upp till Gåsen (1,7) eller Sylarna (2,1), min storebror ska till Vålådalen och vandra där i en vecka nu (lyckost/avundsjuk!!) det är ju ett bra alternativ med. Tror att många stugor är öppna där uppe ett tag till. Alternativ 2 är att åka till Tiveden, där har du Bergslagsleden (den är i 17 etapper), med massor av svängar att välja på, kolla in på http://www.fritid.t.se/vandra.htm , dit ska jag när bror kommer hem. Lycka till och god tur ! /Gunnar

[Ändrat av CanMan 2003-08-25 kl 22:47]
 
En fin tur är att ta sig till grövelsjöns station med bil, ta båten över grövelsjön och sedan gå till norska stationen SVUKURISET ( Finns ett par riktigt fina tältplatser ett par kilometer före stugan). Därifrån följer man linnes led tillbaks till grövelsjöns fjällstation. Tar tre dagar i relativt lungt tempo....

/P.D
 
Andréas Kronblad; sa:
Tack för svaren, Petra och David!

Björkhagen låter enkelt och smidigt.... Kan ha lägenheten som basläger och äta lunch på lokala kebaben....!

Vålådalen etc. verkar bra. Vi har funderat på att flyga upp till Ö-sund och hyra bil därifrån. Även Tarfala kan vara något, men dels kan det bli tajt med tid, dels så gick vi runt Keb tidigare i augusti.

Någon som annars har någon idé om vandringar lite mer söderöver, t ex Grövelsjön, Idre, etc.? För då kanske man kan bila upp dit på 5-6 timmar, ca. Billigare och smidigare.

Återigen, tacksam för svar!
M V H,
Andréas

Hej Andreas,

grøvelsjøn har en hel del alternativ før en tredagarsvandring. Annars kan ni køra ett par mil till och hamna i Rogen-området. Tror att man kan stælla bilen vid kæringsjøn (rogenkartan) gå till skedbrostugan(søder om sjøn) och vandra tillbaka norr om sjøn. Vi kommer att utgå från kæringsjøn på fredag i alla fall. Dær ær superfin vandring, perfekt fiske och skøn natur. Har man tur kan man æven se myskoxar.
Finns en del nødstugor och jag tror att både rogen samt skedbrostugan har øppet.

God Tur!
/Jakob
 
Fulufjäll

Jag har själv tänkt mig en långhelg där man åker från Stockholm och börjat snegla på Fulufjäll. Visst, det är inte högalpin terräng men det kan kanske vara kul att se Njupeskär och i vart fall komma ut i någon typ av fjällvärld.

Kan kanske vara något?

/Tjo
H
 
Jag ska till Norge

En kommentarer apropå frågan: Jag ska till Norge (Rondane) och vandra med start 21 sep. Med tanke på risken för skitväder lägger jag upp turen så att det aldrig är längre än en dagsmarch till närmsta civilisation.
 
Hej och tack för alla svar!

Andréas Kronblad = Åsa och Andréas

Vi har nu bestämt oss för att vandra våra tre dagar i Muddus nationalpark söder om Gällivare. Inte fjällterräng, men vi hoppas och tror det blir roligt och bra!!!

Någon som har erfarenheter av Muddus?

Och hur långt har förresten hösten (med färger och lövfällning) nått i norr?

Tack för svar!
Åsa och Andréas
 
allmän undran och en rekommendation

Jag var på väg att föreslå en tredagarstur, säkert den flottaste
som tänkas kan, men beslutet kom före. Att vädret kan vara bistert
i slutet av september är lätt att räkna ut, men hur är
det i allmänhet med sommarbroar? Dras inte dessa i allmänhet ungefär samtidigt som stugorna stänger? Kan skilja
mellan Norge och Sverige, förstås, alltefter vem som har
ansvaret för broarna.

Alltnog, här ger jag ifrån mig den ENDA tredagarstur jag
är beredd att rekommendera, dock helst mitten av juli till
slutet av augusti. Det är Skarvheimentriangeln,
Finse-Raggsteindalen-Geitrygghytta-Finse.
Dels för att den är intrycksrik och omväxlande, dels
därför att tåget stannar mitt på fjället, ingen anmarsch, inget tröskande under trädgränsen.

Jag har inte gjort turen som sådan, men väl alla
dess delar under två somrar, 00 och 03.


il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.