Vill fjällvandra men var.

Jag har fått min 11åriga dotter att paddla med mej, men till nästa sommar hade jag tänkt att vi ska
fjällvandra.
Själv är jag inte direkt kunnig om svenska fjällen så jag vänder mej till er som kan fjällen.
Jag skulle villja ha lämpliga råd om områden att vandra i, fyra till fem dagar hade jag tänkt.
Jag vill ha tid att planera då mina prylar kanske alltid passar att vandra med.

MVH Glenn
 
Hej

Hur långt kan ni tänka er åka? Budget? Tälta eller bo i stuga?

Jämtlandstriangeln
Lättvandrat, välmarkerat, inga svåra vad. Fjällstationer med möjlighet att köpa mat/äta på restaurang. Man är inte helt ensam, på gott och ont. Finns möjlighet att hyra mycket av den utrustning man behöver på Storulvån. Passar nybörjaren bra. Har vandrat där ett par gånger, senast i somras med lillkillen.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Jamtlandsfjallen/Turforslag/

Helags
En liten bit längre söderut sett från Jämtlandstriangeln. Stor fjällstuga med möjlighet att köpa mat/äta på restaurang. Min favorit när jag vill bo på ett ställe och göra dagsutflykter.
http://www.svenskaturistforeningen....dalen/Fjallstationer/STF-Helags-Fjallstation/

Kebnekaise
Mest av det mesta... Som att bo på hotell. Möjlighet att göra många bra dagsutflykter. Lite dyrare än på andra ställen.
http://www.svenskaturistforeningen....d/Fjallstationer/STF-Kebnekaise-Fjallstation/

Saltoluokta
Barnvänligt, trevligt.
http://www.svenskaturistforeningen..../Fjallstationer/STF-Saltoluokta-Fjallstation/

Sälen
Om man inte vill åka så långt men ändå få fjällkänsla. Finns många stugor att hyra för en billig peng.
http://www.visf.com/

Sedan finns en uppsjö andra ställen; Abisko, Hemavan, Grövelsjön mfl. Många av dem kan du läsa om på http://www.svenskaturistforeningen.se

Har du mer specifika frågor så maila gärna mig. Jag kan skicka bilder om du vill...

Lycka till med planeringen!
 
Ett närmare alternativ är Norge för er del. Stugor eller tältning är grundvalet, ett annat alternativ kan vara att hyra en hytta och ha den som bas för turer i klvöverbladsform.
Gjordet det flera ggr både sommar och vinter medan dottern var för liten för långturer.
 
Jämtlandsfjällen är riktigt bra för du kan enkelt ta dig med tåg och sen buss till stora startpunkter. Tåg till Enafors och sen taxi till Storulvån, boka i förväg. Där har du högfjällsmiljö inpå knuten och massa olika dagsturer och eller turer till andra stugor.

En kort bra start är att gå Storulvån-Blåhammaren, fin tur med riktigt bra utsikt 12 km, Storulvån-Sylarna 16 km. Nackdelen med dessa 2 sträckor är att det är mycket folk så vill du vara ensam..gå dagsturer t.e.x upp mellan Getryggen och tväråklumparna.

Vålådalen är mycket trivsamt också, tåg till Undersåker och sen buss 30 min men där måste man gå längre för att komma på kalfjället än i Stotulvån.
 
Vill än en gång rekommendera Ammarnäs till Hemavan. Lämpliga avstånd mellan stugorna, möjlighet att åka båt vissa bitar, vackert och lättgånget. Vill man kan man starta med sittliften upp i Hemavan och sen gå norrut och avsluta med båtskjuts sista biten. På Tärnasjö kan man också åka båt, men missa inte de fina broarna. Jag har själv gått sträckan med egna barn som var betydligt yngre. Sonen var 7 år när han gick sträckan första gången.
 
Instämmer med ''Fossas'' förslag mellan Hemavan och Ammarnäs. Men vill bara poientera en sak, under dom åtta milen av vandring så får man uppleva mycket varrierad miljö. Allt från högalpin miljö genom Viterskalet till sjöar och skog. En riktigt vacker vandring, stugor med nära avstånd om man vill det eller ännu vackrare tältplatser längs hela färden.

Lycka till!
 
Jag slår ett slag för Fulufjället vilket sällan hörs på detta forum. Inte så långt bort och närheten till bebyggelse kan väl också betyda viss trygghet...

mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.