var får man tag på dun?

Re: Super duper dun

NUI; sa:
Engmo har också "sibiriskt gåsdun", som sägs vara den högsta kvalitet som finns. Kostar en del: 1950 kr/kg plus moms.
Jag har bett om information kring hur "fillpower" för denna dunsort är jämfört med de amerianska måtten. En intressant fråga är givetvis hur mycket vikt man eventuellt sparar genom detta värstingdun, och om det är värt prisskillnaden.
Avvaktar nu Engmos svar.
Jörgen [/QUOT

Det måste vara konsumentpris...Jag är med på en större beställning om ni fixar rätt kurs

Nu har jag fått tag på dun...

... massvis! Beställde från en polsk firma som lovade att kvaliteten vida skulle överträffa fp 800, vilket den dock inte gjorde... snarare 500, skulle jag tro. Visserligen fullt dugligt till sovsäcksmakeri, men inte så gångbart om man vill tillverka jättelätta prylar. Hur som helst har jag 10 kg dun stående, som jag inte vet vad jag ska göra med... någon som vill köpa till vrakpris? Ge mig ett skambud! Själv har jag betalt 400kr/kg.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Någon därute måste väl ändå vilja ha lite dun?! För att vara lite extra tydlig: Skambud innebär verkligen skambud, var inte blyga! Jag är helt tillfreds om jag får så det räcker till frakten. Det vore trevligare om någon ville ha det än att behöva slänga eländet.

Har så många planer att jag knappt vet var jag ska börja. Dunet är dock planerat till en quilt och en tunn väst eller jacka.

Ska under julen försöka strukturera upp mina tankar och idéer och göra nån form av prioriteringsordning för projekten så jag kan beställa hem det material jag behöver. Risken finns att det kommer komma upp många trådar med dumma frågor när jag väl går till handling men det får ni stå ut med. :)

Vad använde du för väv till quilten?

//Anders

Då det sällen startas några egna trådar här, väljer jag istället att blåsa liv i en gammal... Jag letade upp en dun-standard-expert för att få klarhet i hur den svenska bärighetsstandarden (1-14), förhåller sig till de fill-power-värden som brukar stå på sovsäckar. Efter lite räknande kom följande fram:

bärighet fill-power
10 560
11 616
12 672
13 728
14 783

Hittade detta på mammut.ch

Jag har köpt mitt sista dunplagg.
Efter att fått beskrivet för mig hur dunet "skördas" på levande gäss och änder för att sedan få växa ut igen för fler "skördar" så håller jag mig till syntetfibrer.

Dun av fin kvalite till salu

Jag vill gärna sälja mina jättedunkuddar, som väger minst 4 kg var, två duntäcke, facksydda, väger minst 6 kg var.
Har ingen uppfattning av siffersatta kvaliten, men jag skickar gärna prov eller bild om så önskas.Tömde en duntäcke, inga hårda delar, utan 100% dun. Jag har 2st 80l plastsäckar fyllda.
Dunen kommer från min mormors gässfarm, fåglarna har plockats efter slakt. Dom har varit frigående.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips