var får man tag på dun?

lapetter; sa:
Det står på täcke/kudde vad det är för dunblanding, vilken sorts fågel, och bärighet. Det är nog svårt att hitta något hyfsat på heminredningsbutiken även om det går. För ett par år sedan hittade jag en kudde med bärighet 10-12, 90/10 gåsdun, dessutom till nästan halva priset. Har inte sett någon kudde i närheten av lika fluffig sedan dess, även om jag inte har varit och letat precis. I mitt album finns en bild på något jag just sytt ihop med det dunet i. Räknade på 630 cuin och det blev ganska bra. 300 gram räckte för att få 5,5-6 cm tjocklek. Inte så dåligt. Att jag får sy om alltihop för att yttertyget var så j-a dåligt är en annan sak....


Vad använde du för väv till quilten?

//Anders
 
andersj; sa:
Vad använde du för väv till quilten?

//Anders

Jag vet inte :) Det var något jag hittade bland stuvarna på en tygaffär där de kallar allt för 'vindpoplin'. Ytterväven är ripstop med något slags beläggning på ena sidan, inte WPB men man ser att det något mikrotunt där, glansigt liksom. Vattnet bara kanar av så jag tänkte att det kanske kan funka. Men inte. Dunen åker igenom i en rasande takt. Ingen större förlust dock när det kostade 100 kronor kilot. Det får väl bli pertex från England. Det var inte så farligt dyrt såg jag. Men den håller i alla fall för att prova hösten ut och så får man sy under vintern.
 
lapetter; sa:
andersj; sa:
Vad använde du för väv till quilten?

//Anders

Jag vet inte :) Det var något jag hittade bland stuvarna på en tygaffär där de kallar allt för 'vindpoplin'. Ytterväven är ripstop med något slags beläggning på ena sidan, inte WPB men man ser att det något mikrotunt där, glansigt liksom. Vattnet bara kanar av så jag tänkte att det kanske kan funka. Men inte. Dunen åker igenom i en rasande takt. Ingen större förlust dock när det kostade 100 kronor kilot. Det får väl bli pertex från England. Det var inte så farligt dyrt såg jag. Men den håller i alla fall för att prova hösten ut och så får man sy under vintern.

Kollade faktiskt Pennine och Point North igår. Pertex Quantum verkar vara slut. Dessutom väldigt få färger att välja på i de lättaste tygerna från Pertex. Vi som sydde täcken av Quantum förra året får tydligen vara glada för att vi kom åt Quantum då.

Jörgen
 
NUI; sa:
Kollade faktiskt Pennine och Point North igår. Pertex Quantum verkar vara slut. Dessutom väldigt få färger att välja på i de lättaste tygerna från Pertex. Vi som sydde täcken av Quantum förra året får tydligen vara glada för att vi kom åt Quantum då.

Jörgen

Men Pertex 4 borde väl fungera också?? Jag är inte så hemma på tyger. Det behöver inte vara lättast. Bara det håller tätt och inte suger åt sig vatten som en svamp så är jag nöjd. Helst skulle jag vilja ha tactel som innertyg, men man tar det man får.
 
lapetter; sa:
NUI; sa:
Kollade faktiskt Pennine och Point North igår. Pertex Quantum verkar vara slut. Dessutom väldigt få färger att välja på i de lättaste tygerna från Pertex. Vi som sydde täcken av Quantum förra året får tydligen vara glada för att vi kom åt Quantum då.

Jörgen

Men Pertex 4 borde väl fungera också?? Jag är inte så hemma på tyger. Det behöver inte vara lättast. Bara det håller tätt och inte suger åt sig vatten som en svamp så är jag nöjd. Helst skulle jag vilja ha tactel som innertyg, men man tar det man får.

Pertex 4 funkar förmodligen, det brukar framgå av beskrivningen av användningsområden om det är lämpligt till dunplagg. Men om man har två tyger med samma egenskaper har jag personligen svårt att se något skäl till att inte välja det lättaste.

Jörgen

PS. http://www.thru-hiker.com har riktigt lätt rip-stop, men det är ofta enklare att beställa från EU. Har dock goda erfarenheter av att beställa lätta tyger från Thruhiker, materialet till en sovsäck får plats i ett centimetertjockt kuvert av minsta format.
 
NUI; sa:
PS. http://www.thru-hiker.com har riktigt lätt rip-stop, men det är ofta enklare att beställa från EU. Har dock goda erfarenheter av att beställa lätta tyger från Thruhiker, materialet till en sovsäck får plats i ett centimetertjockt kuvert av minsta format.

Aha. Tack för tipset. De klistrar väl inte på nån fraktsedel på kuvertet så det blir tullkrångel då? Tull och moms kvittar, men det skulle kännas blodigt att ge posten hanteringsavgiften bara för ett kuvert med några gram tyg.
 
lapetter; sa:
NUI; sa:
PS. http://www.thru-hiker.com har riktigt lätt rip-stop, men det är ofta enklare att beställa från EU. Har dock goda erfarenheter av att beställa lätta tyger från Thruhiker, materialet till en sovsäck får plats i ett centimetertjockt kuvert av minsta format.

Aha. Tack för tipset. De klistrar väl inte på nån fraktsedel på kuvertet så det blir tullkrångel då? Tull och moms kvittar, men det skulle kännas blodigt att ge posten hanteringsavgiften bara för ett kuvert med några gram tyg.

Det där varierar nog, men köper man små mängder så har det slunkit igenom. Jag köpte typ 7 m silnylon vilket kom i ett tunt A4-kuvert utan någon inblandning från tullen. Andra har nog inte lika positiva erfarenheter. Öringen?

Jörgen
 
Japp, Pennine slutade saluföra Quantum och andra Pertexvävar en tid efter att vi hade sytt våra quiltar. Jag har kollat runt en längre tid efter Pertex-vävar, typ Quantum och Microlight, men har tyvärr inte hittat det.

Angående Pertex 4 så använder t ex Roberts i Polen det till sina dunsovsäckar.
Och Pertex 4 finns i två varianter - med eller utan ripstop.

Sedan har Extremtextil i Tyskland t ex denna blågråa ripstop-väv…

http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?cPath=21_25&products_id=424

Det kan också vara ett alternativ.


//Anders
 
Det blev Pertex4. Lite över 400 kr inklusive nät till mellanväggar och frakt jämfört med mina beräkningar på över 800 från thru-hiker med "otur" i hanteringen. Jag vill gärna se mitt projekt som så mycket "budget" som möjligt.

Ni som har sytt täcken, har ni problem med att dunet rasar åt sidorna? Prototypen, som jag väljer att kalla den nu (hehe), visade sig brista i det hänseeendet. Jag kan tänka mig alla möjliga förklaringar, som att materialet jag använde till mellanväggarna är väldigt flexibelt eller att jag helt enkelt räknade fel på dunet. Jag var nog inte heller spikrak i att följa sömsmånen på mellanväggarna utan det blev lite slalom. Men trots bristerna gick i alla fall galant med ett par nätter nära nollan.

Men frågan igen: Ligger dunet jämt fördelat i kanalerna för er hela tiden oavsett vad?
 
Dunköp

Skakar liv i denna tråden igen. Funderar på att sy en sovsäck av den här modellen:
http://www.andersj.se/quilten2.htm

Det här stället i Polen, finns det någon hemsida, mailadress eller kontaktuppgift dit? Det var någon som nämnde Polen tidigare i tråden. Thru-Hiker verkar kosta $26 för 3 oz, dvs cirka 180 kronor för 90 gram?? Det blir ganska dyrt om man ska ha några hundra gram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
URB65 Var hitta "bergbuckle" Gör det själv 7
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
tango Starka snörlås/snörstopp - var köpa? Gör det själv 5
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
niklaz Var köpa hålband i Sthlm (brådis)? Gör det själv 6
tango Vad heter en sådan här sprint och var köpa? Gör det själv 7
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
gro Kabelvinda - var hitta vinklar? Gör det själv 9
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
nermander Var köpa flamskyddsimpregnering? Gör det själv 9
pal2 Var handla i Norrköping?? Gör det själv 8
peter1969 PVC-rör, T-kopplingar etc. VAR????? Gör det själv 15
Reichhi Alu plåt - 1mm - Caldera cone - Var att köpa? Gör det själv 12
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
snowhound Var köpa glasfiberstång Gör det själv 10
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
Brune Var köpa öljetter med håldiameter på 4 mm? Gör det själv 14
Grön Gubbe Var köpa detta lätta tälttyg? Gör det själv 22
Tranan Var köpa silnylon och primaloft? Gör det själv 14
langby Var köpa Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
samme83 Delrin? Var? Gör det själv 1
annerborn Var köpa myggnätsväv per meter Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
Brune Var uppbringa mobiltelefonknappar Gör det själv 2
Groaghach Var hitta grön, kraftig, delbar dragkedja? Gör det själv 22
echo6 Var Köpa Neopren? Gör det själv 10
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
rannug Var köpa myggnätsväv? Gör det själv 5
ÄventyrsUffe Var köpa ullfiberpäls på löpmeter?? Gör det själv 0
Jonathan Dun ? Var ? Gör det själv 4
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
Vandrare Var hitta Metalltråd till jackans huva? Gör det själv 12
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.