Var börjar man nu i vinter???

Pryltips har du redan fått, men jag vill bidra med en insikt:

Vintern, speciellt i södra Sverige är fuktig och rå. Öva lite innan du ger dig ut på övernattningstur att tända och hålla igång en eld. Packa kläder och tändmaterial vattentätt. Dubbla plastpåsar från ICA och sopsäckar gör jobbet över en helg.

Lycka till, och välkommen ut!
 
balkongtipset är jättebra. testa en natt som är kallare än första natten i vindskydd (rekommenderas starkt) eller tält. är sovsäcken inte tillräckligt varm kan du testa att lägga i en varmvattenflaska (som inte läcker - du vill inte få brännskador...) och/eller en innerpåse. och mössa på!
 
Tack för tipsen!

Jag har egentligen två spöken att hantera till min första ensam-hajk och vet inte vilken som är värst (jo, det vet jag nog)..

Den första är känslomässigt enkel att hantera, utrustning och överlevnad - vad behöver jag, hur använder jag utrustningen och vad är begränsningarna - en massa tekniska frågor och pengar löser ofta dessa problem.. och i mitt fall så är inte kostnader ett bekymmer..

Den andra är den sociala omgivningen, på något sätt känns det tabu att ge sig ut ensam -
- det är roligare tillsammans..
- har du ingen som kan följa med...
- varför campar du ensam..
- det är synd om dig som inte har någon att campa med

Faktiskt har det senare problemet varit en bromskloss för mig att komma iväg ett tag nu, jag gillar ensamhet men ingen bryr sig om att kommentera det så länge man är hemma i sitt hem, men att åka på semester eller äventyra så snyftar alla kring hur synd det är om en att behöva vara själv..

Det känns pinsamt att ensamcampa - som att man ger sig för ofrivillig ensamhet, antar att denna känsla ligger hos mig själv men det kan vara en blockerande känsla och kanske en anledning att jag inte fullföljer denna hobby som jag verkligen är nyfiken på.

Förväntar mig egentligen inga svar på detta inlägg, men har du någon egen känsla i området så posta gärna...
 
Börja med att campa nära bilen eller hemmavid. Skiter det sig med något så avbryter du och åker hem. Ta de första gångerna till att testa dina grejer. Se vad sovsäcken går för på balkongen. Prova vilket kök som är roligast, hur snabbt kan du få eld, vad saknar du/vad var onödigt osv.

Känner igen det där med motståndet att campa ensam. Det är något socialt stigma att göra något ensam utan för hemmet. Det är nog därför jag, likt du, söker mig till så öde trakter som möjligt när jag ensamcampar. Då slipper man bry sig om sådant. Det är bara att köra på. Det är en vanesak. Nu bryr man sig inte längre. Man vänjer sig både vid den sköna tystnaden och inbillat "konstiga blickarna". Det är ju i princip aldrig någon säger något. Problemet ligger i en själv och att man inbillar sig att andra tycker något i frågan, för att man vet/tror man bryter mot normen. De flesta som passerar bryr sig inte ett skvatt eller förstår att man är ensam.
 
Tack för tipsen!

Jag har egentligen två spöken att hantera till min första ensam-hajk och vet inte vilken som är värst (jo, det vet jag nog)..

Den första är känslomässigt enkel att hantera, utrustning och överlevnad - vad behöver jag, hur använder jag utrustningen och vad är begränsningarna - en massa tekniska frågor och pengar löser ofta dessa problem.. och i mitt fall så är inte kostnader ett bekymmer..

Den andra är den sociala omgivningen, på något sätt känns det tabu att ge sig ut ensam -
- det är roligare tillsammans..
- har du ingen som kan följa med...
- varför campar du ensam..
- det är synd om dig som inte har någon att campa med

Faktiskt har det senare problemet varit en bromskloss för mig att komma iväg ett tag nu, jag gillar ensamhet men ingen bryr sig om att kommentera det så länge man är hemma i sitt hem, men att åka på semester eller äventyra så snyftar alla kring hur synd det är om en att behöva vara själv..

Det känns pinsamt att ensamcampa - som att man ger sig för ofrivillig ensamhet, antar att denna känsla ligger hos mig själv men det kan vara en blockerande känsla och kanske en anledning att jag inte fullföljer denna hobby som jag verkligen är nyfiken på.

Förväntar mig egentligen inga svar på detta inlägg, men har du någon egen känsla i området så posta gärna...

Allt är inte prylar inom friluftsliv - en del är kunskaper också.

Om du inte berättar för någon att du ensam-campar och gör det där du inte träffar några andra så slipper du i alla fall omgivningens synpunkter på att du gör saker solo. Vad du själv tycker om det - det är det bara du själv som kan påverka.
Jag har inga synpunkter på du gör saker själv - se till att ha säkerheten under kontroll bara - håller du dig inom mobiltäckning, har en väl laddad telefon och vet var du är (om du behöver larma) så löser du många situationer, dock inte alla.

/Patrik, som varit i naturen både själv och i grupp
 
Jag kan relatera till mycket av det du skriver. När jag först började utforska mitt friluftsintresse var jag i ett förhållande och då föll det sig naturligt att vi gjorde det mesta tillsammans.

Men sen tog det slut och då kom jag till slut till insikten att jag inte kan vänta på sällskap för att se och upptäcka alla de platser jag vill besöka.
Utifrån den utgångspunkten blev det ganska enkelt, även om jag också får kämpa ibland med mina inre demoner för att finna glädjen och motivationen att ge mig ut.

En slutsats som kommit till ganska nyligen är det blivit allt viktigare att jag färdas långa sträckor, eller genom olidlig terräng etc. Det måste vara ett äventyr för att jag ska kunna motivera mig själv till det. Men även där kan jag ibland se mig själv besegrad, i somras hade jag planerat 24 dagar i Sarek, men fick nöja mig med 10 dagar då ensamheten tog ut sin rätt.

Ett sätt som jag gjort för att kunna få med mig sällskap, i alla fall på kortare övernattningar eller helgturer är att köpa dubbeluppsättning av sovsäck och liggunderlag för sommarbruk.
 
ut med dig. sen kan du säga att det var skönt med ensamheten (tystnaden, naturen, de egna tankarna, att få bestämma allt själv eller vad det nu kan vara) och att du helt enkelt vill ha det så.

och visar det sig att det inte var så bra som du tänkt dig med ensamheten är du välkommen ut på övernattningstur i Göteborgstrakten. se västra Götaland-delen här på forumet.
 
Som sagts tidigare, testa din sovsäck och liggunderlag på balkongen.
Funkar det så är det bra.
Budgetliggunderlag är t.ex. en typ 6 cm luftmadrass från t.ex. Stadium kompletterat med två 6 mm cellplastunderlag från Jysk.

Om din sovsäck inte duger så köp en ny, sovsäck och liggunderlag är det viktigaste.

Nu på vintern om det är bra väderprognos behövs inget tält, det är ju myggfritt. Kan vara bra att komplettera med en s.k. bivy bag, vattentät påse utanpå sovsäcken.

Alpkit.com är ett tips att handla prylar på, sovsäckar, Hunka bag, packpåsar och en del annat.

Vad gäller ensamcamping är det nog mest folk som inte vågar som ifrågasätter det, visst är det trevligt med sällskap men det är oxå skönt att vara ensam.

/Roy
 
Det tält du har är säkert helt funkis, men att tänka på är att ventilationen är ordentlig. Kondens är aldrig kul, och särskilt inte på vintern. En vind/rast-skydd kan vara en god idé.

Gällande det här med med ensamcamparskammen så håller jag inte riktigt med dig. Dels tycker jag det är två helt olika upplevelser att vara ute själv och att ha sällskap. Inget är bättre än det andra utan bägge är bra på olika sätt. Dels har jag nog aldrig upplevt att folk ser ner på mig för att jag mestadels brukar vara ute själv. Snarare tycker folk att man är tuff o hård ;)

/Stolt ensamcampare
 
Den där känslan av att det kan vara lite udda att ensamcampa är du nog inte ensam om. Men sanningen är nog den att de allra flesta är lite nyfikna och inte minst avundsjuka. Att lämna civilisationen och bara åka ut i skogen till ensamheten är något fundamentalt i alla människor som provar.

Vi lever inte ett naturligt liv någon av oss, vi omgärdar oss med moderniteter, rutiner, och levnadssätt som på många sätt ska förenkla vår vardag, men i själva verket så blir livet inte alls så enkelt som det är menat.

Men när man åker till skogs i all sin enkelhet, har en bra övernattningslösning, och har ordnat det för sig så man slipper en massa lidande, så gör man sig själv en stor tjänst.

Vi behöver nog alla få känna lite ensamhet. Inte den ofrivilliga typen många kanske upplever ibland, utan den valda. Att själv välja att vara helt ensam med en brasa och kanske lite gott att äta och dricka. Att vakna till fågelkvitter, eller bara ren och skär tystnad.
 
Tält och sovsäck är överskattat :p

Gör som jag och bygg dig ett mysigt skydd istället!



Det viktiga är att ha ordentligt med granris för att komma upp ifrån markkylan samt att se till att ha ved så du klarar dig hela natten. Jag sov i ovan skydd här om dagen och jag var inte ens nära på att frysa!

Slängde faktiskt upp en lite film för skoj skull på tuben som kan ge lite inspiration:

https://www.youtube.com/watch?v=-szvy8X3RMs
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
bastuper Det börjar dra ihop sig Allmänt om friluftsliv 0
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.