Vandringstips önskas!

Hej, jag och min sambo tänkte bege oss upp och vandra i juni. Jag har vandrat 2 ggr tidigare mellan Vakkotavare-Nikkaluokta respektive Nikkaluokta-Abisko medan min sambo inte har vandrat tidigare. Vi har tänkt att vara ute cirka 5 dagar och vi kan tänka oss att både tälta och sova i stugor. Vi tar tacksamt emot tips om olika sträckor med varierande vacker och natur.

Tackar
David

Jag gick Kläppen (parkeringen norr om Ljungdalen) till Enafors via Helags, Sylarna och Snasarna för ett par år sedan, det borde vara lagom för en femdagarstur i ganska lugnt tempo. Fast det är kanske bättre att gå åt andra hållet, Enafors är inte den roligaste platsen i världen att vänta på tåget i.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
larsl; sa:
Jag gick Kläppen (parkeringen norr om Ljungdalen) till Enafors via Helags, Sylarna och Snasarna för ett par år sedan, det borde vara lagom för en femdagarstur i ganska lugnt tempo. Fast det är kanske bättre att gå åt andra hållet, Enafors är inte den roligaste platsen i världen att vänta på tåget i.

Enafors är en ganska seg plats att vänta på tåget i ja. Men förra året när jag vandrade ner dit så hade värdshuset enaforsholm öppet där vi avnjöt bastu, dusch och en god middag innan tåget kom. Man ska nog ringa och säga att man tänker dyka upp innan. Vi lyckades få mat med lite flyt :)
Att gå den omvända vägen och börja i Enafors mot snasahögarna skulle jag inte rekommendera. Brant uppförsbacke i silverfallet och uppförsbacken planar knappt ut förren vid snasahögarnas raststuga. Det blir en seg dag ifall man har mycket packning.

/ Eric

larsl; sa:
Ska ni gå i juni så tänk på att snön kan ligga kvar länge in på sommaren i de norra fjällområdena, och inte heller de södra är säkra (nåja, juni är en lång månad).

Brorsan och moi gick ovanstående sträckning i början av juni med en hel del kyla och snö, men några veckor senare var det säkert fint. Bra sträcka för att vara i södra fjällen, lättåtkomligt med kollektivtrafik men ändå varierad terräng och inte knökfullt med folk (förutom Helags-Sylarnasträckan).

Jag skulle inte heller rekommendera att vända på den sträckan, just för att slippa slita sig uppför silverfallet med tung startpackning. Bättre att ta snasarna-passagen sist, så man kan välja att ta en lätt topptur någon av de sista dagarna.

Jag med sambo har gått från Ramundberget till Vålådalen via Fjälljägaren, Helags, Vålåvalen. Gick på fem dagar i lugnt tempo (tyvärr med idiottung packning). Suveränt fina tältplatser hela vägen och lika suveränt varierande fjällterräng. Fast kanske risk för att det är sumpigt vid Vålåvalen och högt vatten i Ljungan efter snösmältningen? Väldigt lite folk när vi var ute förutom vid Helags. En favorittur helt klart! (Men vänd inte på den här turen heller, uppförslutet från Vålådalen till Vålåvalen förefaller också minst sagt slitigt!)
[Ändrat av critan 2006-01-06 kl 10:11]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips