Vandringsrapporter 2005

Jag planerar en tur till Artfjället så fort det är möjligt att vandra däruppe. Av denna anledning är jag mycket intresserad av rapporter från området, men även från fjällen som helhet.

Så ni som redan besökt något fjällområde i vandringssyfte denna säsong bidra gärna nedan med rapporter om snödjup och flöden i jokkar.

Vandra i mitten av juli

Jag har inget svar på din fråga, men om du inte varit i Artfjället tidigare och om du har möjlighet så ska du absolut vänta till mitten av juli. Artfjället är ju bl a känt för sin artrikedom (har dock inget med namnet att göra) och den visar sig från sin bästa sida vid just denna tid.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det är sant. Jag kanske ska tänka om. Valet av Artfjället var annars baserat på dess lättillgänglighet, eftersom jag bara tänkte åka upp en helg. En annan aspekt på valet är att fjällområden längre västerut tenderar att erfara mer nederbörd varför det är rimligt att anta att de blir snöfria tidigare.

Om någon har tips på en bra tre-fyra-dagars-runda för en vandring i mitten av juni i något område i Vindelfjällen är de välkomna.

tjonsson; sa:
Det är sant. Jag kanske ska tänka om. Valet av Artfjället var annars baserat på dess lättillgänglighet, eftersom jag bara tänkte åka upp en helg. En annan aspekt på valet är att fjällområden längre västerut tenderar att erfara mer nederbörd varför det är rimligt att anta att de blir snöfria tidigare.

"Snöfria senare", ska det naturligtvis vara.

Fulufjället

Jag har just gjort en fyradagarsvandring på Fulufjället, Dalarna. Det ligger mycket snö kvar, både på sluttningarna och uppe på fjällhedarna. Ofta får man gå över stora snölegor, eller runt dem. Bäckar och åar är mer än överfulla, så det var svårt att korsa en del av dem.
Faktiskt kan jag bara råda alla att vänta några veckor med att vandra, så snön hinner smälta och lederna får torka upp.
En fördel med snön var att jag såg björnspår, förresten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips