Vandringskängor till långfärdsskridsko

Har tänkt börja använda mina vandringskängor när jag åker skridskor (när nu isen ska komma?) och ska modifiera mina Skyllermarks Möja för detta. Bl a eftersom de byglar som finns att köpa kostar mer än jag köpte skridskorna för är jag sugen på att hitta en egen gör-det-själv lösning. Är det någon som har bra tips om detta att dela med sig av? Allt mottages med tacksamhet!

MVH
/Mikael

Bygg egegna bindningar fram.

Skaffa lite rostfriplåt 2mm, bocka till en remsa så den passar under skon framtill, backa upp 2 öron på varje sida, 20 mm. Sedan borrar,filar du upp ett spår på varje öra som du kan trä en spänrem genom.

Ta en bit liggunderlag och gör spår även i den så du kan trä remmen genom så du kan avlasta foten åvanpå.

Du får sedan borra 2 hål i plåten så du kan fästa den på skridskon.

Kostnad?? 2 remmar och en bit på liggunderlaget och 4 skruv, mutter och brickor. Plåten ber du om på en mekaniskverkstad.
Plåten bör vara 30 bred, längden kan du mäta ut på kängorna.

Jag hoppas du förstår min dåliga beskrivning.

Stiffe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mittåt!

Miss av mig. Tåremmen i mitt förra inlägg visar sig vid närmare betraktande vara av tunt nylonrep. Funkar säkert.
T

Jag har Skyllermarks Viking och köpte Stadiums egna byglar, mycket billigare och de funkar bra.
Kängorna sitter fast.

Re: Bygg egegna bindningar fram.

Stiffmeistern; sa:
Jag hoppas du förstår min dåliga beskrivning.

Stiffe

Tror det. Bottenplatta med två "öron" på sidorna att fästa remmarna i och så liggunderlag för att skydda ryggsidan av foten. Fattat rätt? Lite som länken i inlägget efter ditt, antar jag. Verkar vara en bra idé. Hade tänkt nåt i stil med egen bygel, men ditt förslag har klara fördelar. Tackar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips