Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45?

Hej!

Tänkte kolla om de e nån som nyligen vart i jämtlandsfjällen, ja tänkte ge mig ut å vandra lite nästa vecka. Är de vandringsbart tror ni? Ja har inte vart ute så här sent på hösten tidigare. Ja tänker mig helags å lönndörren eller kanske över mot sylarna och blåhammarn. Eller möjligtvis i härjedalen mot grövelsjön. Tacksam för tips!
 
http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp

Räkna med att snö i stora mängder kan falla på kort tid. Det är inte ovanligt att gå till sängs på hösten och vakna dagen efter på vintern, med 50 cm nysnö och mer i luften...om vägen ut är för lång återstår då nödtelefon eller skidtillverkning...

...november är fint på fjället, om marginalerna är tillräckliga...du avgör marginal...

//J
 
Det hände oss runt 27 september men är nog ca 10 år sen. Vi satt ute och ljög på kvällen i riset och resterande tre dagar var det 3-4 dm snö. Blev rätt överraskade när vi vaknade kan jag säga. Allt "dumpade" i största lönndom medan vi sov.
 
Snö kan komma i mängder och det snabbt den här tiden på året så det är inte att rekomendera om man inte fått klara och säkra väderleksrapporter, vilket är svårt att få den här tiden på året. Dessutom är fjällstationerna Storulvån- Sylarna- Blåhammaren stängda. Jag var ute helgen runt den 28:e september 1994 (samma dygn som Estonia förliste) och blev fullständigt överraskad av ett snöoväder. På ett par timmar kom det 0,5 -0,7 m. snö. Sökte skydd i vindskyddet vid Spåjme mellan Sylarna och Storulvån och blev kvar där i ett dygn innan jag kunde ta mig till Storulvån. Det var mkt jobbigt att pulsa i snön hela vägen.
 
Risk för en halvmeter uppemot en meter snö på en natt va inget ja hade räknat med så de gäller att ha me sig gott om mat om man skulle bli insnöad då förstår. Är de nått speciellt bortsett från varma kläder man behöver ha me sig utöver vanlig sommarutrustning så man klarar sig om de skulle bli riktigt illa me snö? Är de nån poäng me typ snöskor? Har aldrig använt de, har heller inga skidor å de blir ju lite bökigt att konka på också. Spade kanske behövs? Tack för alla tips å råd!
 
Det går.

Just nu är det bart åtmindstånne i Åre trakten. Skulle tex inte vara något problem att göra en topptur på Åreskutan.
 
Egentligen är det ingen större viktökning att bära med sig ett par skidor med stövelbindning. Kängor och stavar har du ju redan med dig eller hur? Skidor går att hyra!
Helgardering med andra ord!

God tur!
Lars Östlin
 
Jag var uppe runt Vålådalen för två veckor sedan. Det låg lite snö och en del vattendrag/blötmarker var frusna men det regnade första natten så då försvann ju den mesta snön. Det växlar ju fort, och man kan inte riktigt lita på att vädret håller i sig men så länge du är förberedd på lite av varje ska det nog gå bra! Det kan ju vara listigt att ha en snabb väg ut om det skulle bli för illa - det är tungt att pulsa långt i blötsnö... Jag önskar dig en härlig tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
perosen vandringsbart någonstans Gällivare / Abisko / Narvik v 26? Fjällvandring 2
ConZec Vandringsbart i Grövelsjön + Härjedalen? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Gunnar81 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 24
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
Karpaterna.se Jämtlandsfjällen, tips tack :) Fjällvandring 23
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.