Vandringleder?

Har sökt runt lite i forumet utan att hitta det jag söker.



Till ämnet:

Jag och en god vän till mig har för avsikt att äntligen vandra i fjällen. Det vi är ute efter är just fjällmiljö.

Vi har tidigare gått en hel del i lumpen, och fortsatte med detta även efter lumpen. Har nu vandrat minst 1 gång per år i 5 år (bortsett från lumpen). Dock endast runt Tivedsskogarna, och detta är vi nu trötta på. Målet har alltid, från första stund varit att få fjällvandra.

Det vi är ute efter är en lite svårare/tyngre vandringsled eller liknande med just fjällmiljö. Det ska vara lite utmaning med det hela om ni förstår vad jag menar.
Det spelar således ingen roll hur långt upp i landet det är. Behöver inte alls vara långt upp, utan det viktiga är just att det finns någon bra led som ger lite utmaning.
Vi funderade ett tag på att åka till abisko och gå upp på kebenekaise, men har sedan svängt till att knalla omkring i trakterna av Sylarna.

Som ni märker så vet vi inte riktigt var vi ska ta vägen. Har sökt på nätet och även ringt runt till olika turistbyråer utan framgång (konstigt nog).

Så, finns det någon här som sitter inne på den infon vi behöver så väl för att äntligen kunna få vandra i fjällen och samtidigt få en utmaning?

Gärna länkar till olika sidor, egna erfarenheter och andra tips och råd.

Jättetacksam för svar.
 
Då ni redan fastnat för Sylarna så tycker jag att Sylarna runt, med en extratur till Helags kan ge en omväxlande tur. Börja i Nedalshytta, baksidan av Sylarna, upp mellan vaktklumpen och sylarna, toppbestigning, sedan till Sylstationen, vidare till Helags (lättvandrat), toppbestigning, och sen runt Helags, tillbaka utefter sjön, och sen lite obanat till Ekorrdörren och tillbaka till Nedalshytta.

Fint, omväxlande, två intressanta toppar, närkontakt med två glaciärer och ekorrdörren är vacker.
 
Om ni inte i första hand är ute efter högalpin miljö kanske ni skulle kolla in Borgafjällen, som ligger i gränstrakterna norra Jämtland/södra Lappland.

Vandrade rutten Ankarede-Sielkentjakke-Härbergsdalen-Daimadalen-Borgahällan-Borgafjäll för ett antal år sedan (kartorna Z1 och Z2). Det är en omväxlande vandring med både fjäll och vyer, och viltrika dalgångar, cirka 6-7 mil, på både led, stig och obanad terräng. Området kring Sielkentjakke, som är värt en topptur, är härligt vilt. Att komma västerifrån till Borgahällan är också häftigt. Dessutom lär ni inte stöta på mycket folk i trakterna.
 
Om ni söker "en lite svårare/tyngre vandringsled eller liknande med just fjällmiljö. Det ska vara lite utmaning med det hela" så kan ni i princip vadnra vart som hellst i fjällen, bara ni ser till att undvika lederna! Vill man ändå göra det något lättare så kan man ju hålla sig till omarkerade leder.
 
En klassiker

Hej!

Om ni fortfarande kan tänka er norra Lappland så finns ju alltid klassikern Abisko-Ballinvagge-Mårma-Unna Reaiddavagge-Jojoleden-Tarfala-Kebne.

Utmaningar - jovisst!
Varianter - outtömliga!

Hör av dig om Du vill veta mer.

Mvh Bert
 
Tack för de snabba svar jag fått. Kul att folk gärna hjälper en ny här på utsidan.

Fick lite intressanta tips och fastnade faktiskt mest för det chralm skrev om. Nämligen sylarna runt. Vart kan jag finna information om leder osv om detta? Tänkte bl.a på hur många mil det är så att man hinner det på en vecka (1 vecka är vad vi har till förfogande).
Ja, lite mer info om just det, både allmänt och lite "special-info" om du eller någon annan har det. Eller kanske vart man kan få tag på info om detta.

Nästa intressanta svar jag fick var Raskesven, som skrev om Borgafjällen. Detta är för mig ett helt okännt område och skulle gärna få veta lite om detta också. Ärligt talat så vet jag inte ens vart i vårat avlånga land detta fjäll befinner sig.

nidob49´s led verkar ju trevlig. Men lång. Stämmer detta? Låter som om vi snackar runt 20 mil.
 
Neontripp; sa:
nidob49´s led verkar ju trevlig. Men lång. Stämmer detta? Låter som om vi snackar runt 20 mil.

Nej - det räcker med 10-11 mil. (Har ingen karta tillgänglig för tillfället).

Det är däremot stora höjdskillnader. Det är väl det som är utmaningen på den här leden.

Mvh Bert
 
Okända Fjäll

Det finns en trevlig bok av Tore Abrahamsson, "Okända Fjäll" (Tore Abrahamsson och Svenska Turistföreningen). Där tas flera "okända" fjäll upp, bl.a. Borgafjällen.
 
Det är däremot stora höjdskillnader. Det är väl det som är utmaningen på den här leden.
Ja, det och stenarna.. går man i högalpina zonen får man sitt lystmäte på sten! Är det bra sikt betalar det sig naturligtvis.

Går man den rutten skulle jag föreslå att man går från Tarfala till Nikkaluokta via Tjeuralako, om man nu inte ska till Kebne av någon anledning.
 
svartöra; sa:
Går man den rutten skulle jag föreslå att man går från Tarfala till Nikkaluokta via Tjeuralako, om man nu inte ska till Kebne av någon anledning.
Jag skulle föreslå att man går till Nikkaluokta via Tjeuralako (iallafall utkanten av) även om man irrar iväg till Keb. :)
En extra etapp med riktig fjällvandring, oerhört mycket bättre vyer och mer tomt på folk än vad det borde vara...
 
Det beror på vart ni bor men jag skulle rekommendera att ni startade eran fjäll tur i Storulvås fjällstation. Lätt att ta sig ditt med tåg och buss. Mycket bra leder. Perfekt
för ny börjare. Lederna är markerade sommar och vinter. Man kan starta i Storulvån och avsluta i Vålådalen eller tvärtom. Du kan ta en titt på STF hemsida där har de bra information om olika fjällstationer. http://www.svenskaturistforeningen.se/turforslag_info.asp?turf_id=328

Det också billigt att ta sig till Vålådalen med SJ. Först kan man åka till Undersåker och därifrån kan man beställa taxi genom SJ. På hem resan kan ni ta tåget från Enafors eller tvärtom. Ni kommer inte att ångra er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
reflex Tips på vandringleder Fjällvandring 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.