Vandring med häst

Jag tänker ge mej ut på en sommarlång vandring med mina två hundar och min tjocke, gamle häst. Hästen ska bära packningen hade jag tänkt. Jag ska börja i södra Skåne i början på maj och sedan vandra norrut så länge jag och djuren tycker det är roligt. Nu undrar jag om nån som gjort nått liknande tex varit ute och ridit längs lederna, kan ge mej lite tips! Hundarna o jag är vana vandrare, men vi har aldrig haft med hästen på nån lång tur innan. Hade tänkt gå 2-2,5 mil om dan, med vilodagar när jag känner för det, sova ute i gapskjul eller i tält, i stall ibland och ibland i stugor eller annan lyx. Speciellt glad blir jag för tips om klövjesadel, hästskor eller ej, och tips om hur man fixar bra nedmonterbara instängningsanordningar åt den busiga hästen.
 

Guest

Gäst
Har du en reseberättelse?

Hej Connie!

Jag är bara jättenyfiken på din tripp med häst och hundar genom Sverige. Har du en reseberättelse på nätet nånstans? Tänkte själv leva zigenarliv med häst och vagn så det vore kul om du kunde dela med dig av dina erfarenheter.
 
Bättre svar kan du nog få....

... men det här är alltid något.

Jag var i Norge och red en vecka nyligen. De använde mycket överskottsutrustning från svenska försvaret, bla klövjesadlar.

För att hästarna skulle stanna i närheten över natten och vid raster användes hyllor (binder samman frambenen med en kort kedja). Jag tror de nämnde att de är förbjudna i Sverige.

Som hage hade de någon typ av tunna glasfiberstavar och ett encentimeters plastband. Hästarna var dock inte så busiga, fast det hade hänt att de sprungit 6 mil när de fått vittring på björn.
 
Jag vet inte heller något om hästar...

...men har sett att på Island löstes stängselfrågan med glasfiberstavar, plastband och ett batteridrivet elstängselagregat. Glasfiberstavarna var nog gjorda för ändamålet för de hade ett "fotstöd" för att enkelt kunna trampas ner i marken. Plastbandet var brett, vitt och hade invävda metalltrådar.

Per
 
Häst i terrängen

Bugar och tackar för svaren, så återstår forage mellan Östersjön och Lappland?..........Tamare hästar, som beduinernas kanske vore bättre än busiga?
 

Guest

Gäst
hallandsleden

jag och min nordsvenska häst har varit ute på en del turer. han har starka hovar men skor är ett måste, hårt grus och asfalt sliter mer än man tror.
ett tips är att "träna" på helgturer eller så, så pållen inte får spel av ovana förhållanden. antar att du redan tänkt på det, men det gjorde inte jag när det begov sig :eek:)
Stängsel är enda vettiga & djurvänliga alternativet på natten, har man jobbat och gått hela dan behövs några timmars avkoppling med lite rörelsemöjlighet.

maila gärna, jag har lite koll på hallandsleden om du tar dig så långt! kimwendel@spray.se
 
på väg

Kolla in Ridum, en länk om friluftsliv på hästryggen.

http://www.ridum.com

Där kanske du kan få lite vägledning. Ang stängselfrågan skrivs bla så här:

"Material för att kunna ordna en hage beroende på om du skall stanna en kort stund eller över natten. Skall du bara ha hagen en kort stund räcker det med "flagglina", tänk bara på att det är lättare att hantera flera korta linor än en jättelång. För en hage som skall användas över natten är det bättre med ett elstängsel. Det finns små batteridrivna aggregat som inte tar stor plats men med tillräcklig kapacitet, detta plus eltråd får du lätt plats med i en sadel väska. Detta hittar du i många ridsportsbutiker eller hos lantmännen (Odal). Hovslagarutrustning för att kunna fixa en tappsko är bra att ha med vid längre turer."

Trevlig tur med dina fyrbenta vänner!

Jennie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 4
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 29
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.