Vandring längs södra sidan av Sylsjön

Hej
Min plan är att starta vandra från Västra delen av Sylsjön vid dammfästet vidare längs med södra sidan av sylsjön mot väster.
Hur ser det ut med parkering vid damfästet?
Denna vandring är stigmarkerad på kartan. Flera åar passeras, å innan biskopsån, biskopsån , kloppanån o sen åar i västra delen av östra delen av sylsjön.
Någon som vandrat här? Bra stig? Hur ser det ut med vaden, går det bra o vada över åarna alt är det broar??
Tacksam för svar /Peter

Jag inte gått runt Sylsjön, men jag har gått hela Hyddsjödalen och jag kan rapportera att terrängen är helt okej och det var inga vad att tala om (i mitten av juli ett relativt torrt år). Eftersom de flesta bäckar som rinner ut i Sylsjön är korta och har ganska små avrinningsområden så hade jag själv chansat på att vaden är okej eller ta en timmes omväg på rak arm.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kollar man på satellitbilder så ser det ut att finnas parkeringsyta vid dammen. Om det inte finns broar på kartan så kommer det högt sannolikt inte finnas i verkligheten heller. Lite som Knaper skrev så borde det inte vara svåra vad på den sidan. Det är dessutom flack terräng så det borde inte vara särskilt strömt. Räkna dock inte med att "stigen" kommer vara lätt att följa. Den är tre-prickad på kartan och bara tidvis synlig på satellitbilderna, så det kommer troligtvis vara mer tid utanför stigen än på den.
Förhoppningsvis så är södra sidan torrare än norra sidan där leden går genom kärren.

Om man ska gå runt Sylsjön rekommenderar jag en lite längre rutt, har gått i nästan hela i olika omgångar. Bättre än nere bland mygg, vide och sumpmark.
1783627061654.png

Hej!
Jag har gick på södra sidan om Sylsjön sommaren 2020 (Juli/Augusti) och följde stigen som är markerad på kartan.
Det är ju inte många som går här därför blir inte stigen så tydlig ibland men området är ju lättvandrat och att då "tappa bort" stigen gör inget för det funkar att vandra utanför den.
Vaden över åarna du nämner var inte heller några problem men jag fick ta av mig mina höga kängor och vada med vadarskorna.
Verka vara en del som sjösätter båtarna från trailer vid dammen men nog tyckte jag att det såg brant ut inget ställe jag skulle vilja sjösätta min båt helt själv!!
Skickar med en skärmdump med gps-spåret från min vandring samt några bilder på vaden.
Ett trevligt område att vandra i!
Återkoppla gärna hur vandringen blev.
/Tomas

Bilagor

• Fjällvandring Sylsjön runt 2020 beskuren.png
    Fjällvandring Sylsjön runt 2020 beskuren.png
    3.8 MB · Visningar: 24
  • Predikstolen.JPG
    Predikstolen.JPG
    8.4 MB · Visningar: 23
  • Vadet Kloppanån.JPG
    Vadet Kloppanån.JPG
    4.4 MB · Visningar: 20
  • Vadet V. Helagsån.JPG
    Vadet V. Helagsån.JPG
    5.7 MB · Visningar: 23

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.