Västra sidan av Tjäktjavagge och mot nordväst

Hur är vandringen och vaden på västra sidan av Tjäktjavagge från Singi och som längst till Alesjaure?

Vilken är den mest intressanta övergången västerut i riktning mot Storsteinsfjellet längs nämnda sträcka? Jag går gärna utanför led där det är mycket folk. Undviker gärna allt för drygt stenskravel, block och branter men kan överleva nån mindre bit om det finns vyer, ensamhet och annat som väger upp. :)

Kikade på uppgång längs Gungarjohka där det lär gå att pussla sig fram mellan stenpartier någorlunda, norr om jokken, och över Gungar. Men är det en onödigt dryg sträcka? Ser kulligt ut på kartan. Eller är Nordkalottenleden förbi Gautelishytta en fin sträcka? Eller är någon annan dalgång västerut väldigt trevlig?

Jag har genat mellan Hukejaure och Kungsleden genom Geargevaggi. Det upplevde jag som en okej och relativt lättgådd rutt. Att ha genat genom Muorahisvaggi hade nog gått fint, men terrängen är lite mer av hyllkaraktär där, och stundtals brantare.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är mycket stenigt där. Rivgojiehkki är intressant, och förstås sjön 1176. På vår hemsida tunturivaellus.fi hittar du några bilder från våra resor i området.

Hej Hanna,

Gamla sträckningen av Kungsleden går på andra sidan av Alesvagge. Går du där är du garanterat fri från andra vandrare. Det finns gamla rösen at följa och du passerar även någon kilometer den gamla stugplatsen för Alesjaurestugan. Söder därom är det otroligt fina stora blomsterängar, vackra tältplatser. Du passerar nedanför Gungar , de två sk’ paternostersjöarna, du kan gå upp dit och tälta,och typ,bada! mycket vackert och otrolig utsikt mot Sielmatjåkkås nordvägg och andra profiler, har du kikare, kan du se lämmeltåget av vandrare på andra sidan jokken. Du kan härifrån gå över till U. Allakas. Längre ned, kan du besöka den numera säkert lite bortsmälta Rikujekna. Och en del fina äldre nischer av andra glaciärer. Ungefär vid Luoktejaure-den runda sjön börjar ett ’fyrhjulingsspår som du vidare kan följa om du inte vill in i Kärkevagge, går du in där kan du fortsätta på andra sidan om leden och fortsätta på blomsterrika gräsmarkerna ned till Singi, Du kan vada jokken ungefär mitt emot Sälka om du vill över. Fin tältplats har du sedan uppe vid(Dalsjön) ’Salsjön’-fantastisk vackert och avskilt. Härifrån kan du även komma upp på Sälka enastående utsikt mot Keb. vilket inte många idag verkar bry sig om.

Följer du istället fyrhjulingsspåret på andra sidan om fjällen, så är det betydligt stenigare och kargare, men intressant, Du har två andra dalar du kan använda på och för övergång mot Tjäktjavagge. Ett annat alternativ är som sagt att gå nordkalottleden ned till Hukejaure, den är backig stenig och vild. Och man är mer förtjänt av en DNT -nyckel då så man kan bo i stugorna. Vilket är charmigt.

Med hälsning Anders,

K.vagge.JPG

Kärkevagge mot 'Tjätktjahållet.

000047 kopia.JPG

Uppe på Muoarnistjåkka och Rikujekna bakom mig t. hr

Hej Hanna,

Gamla sträckningen av Kungsleden går på andra sidan av Alesvagge. Går du där är du garanterat fri från andra vandrare. Det finns gamla rösen at följa och du passerar även någon kilometer den gamla stugplatsen för Alesjaurestugan. Söder därom är det otroligt fina stora blomsterängar, vackra tältplatser. Du passerar nedanför Gungar , de två sk’ paternostersjöarna, du kan gå upp dit och tälta,och typ,bada! mycket vackert och otrolig utsikt mot Sielmatjåkkås nordvägg och andra profiler, har du kikare, kan du se lämmeltåget av vandrare på andra sidan jokken. Du kan härifrån gå över till U. Allakas. Längre ned, kan du besöka den numera säkert lite bortsmälta Rikujekna. Och en del fina äldre nischer av andra glaciärer. Ungefär vid Luoktejaure-den runda sjön börjar ett ’fyrhjulingsspår som du vidare kan följa om du inte vill in i Kärkevagge, går du in där kan du fortsätta på andra sidan om leden och fortsätta på blomsterrika gräsmarkerna ned till Singi, Du kan vada jokken ungefär mitt emot Sälka om du vill över. Fin tältplats har du sedan uppe vid(Dalsjön) ’Salsjön’-fantastisk vackert och avskilt. Härifrån kan du även komma upp på Sälka enastående utsikt mot Keb. vilket inte många idag verkar bry sig om.

Följer du istället fyrhjulingsspåret på andra sidan om fjällen, så är det betydligt stenigare och kargare, men intressant, Du har två andra dalar du kan använda på och för övergång mot Tjäktjavagge. Ett annat alternativ är som sagt att gå nordkalottleden ned till Hukejaure, den är backig stenig och vild. Och man är mer förtjänt av en DNT -nyckel då så man kan bo i stugorna. Vilket är charmigt.

Med hälsning Anders,

Visa bilaga 48652

Kärkevagge mot 'Tjätktjahållet.

Visa bilaga 48653

Uppe på Muoarnistjåkka och Rikujekna bakom mig t. hr

Tack för värdefull input! Jag går söderifrån och slutmålet är Katterat.

Min största fundering gäller väl som vanligt om det är några väldigt svåra vad. Jag har ju gjort en hel del svåra sådana så ribban är väl inte superlåg men det är som att jag får mer och mer respekt för det och tänker varje gång "det här vill jag aldrig göra om".

Kan jag gå hela sträckan på västra sidan eller är t ex vad i Cuhcavággi (möjligen vid utbrett utlopp..?) eller från Sälkaglaciären eller Dalsjön för svåra? Relativt tidigt alltså, lär bli ungefär nu efter helgen.

Och så har jag varit i bättre form, så just i år ska jag inte prioritera höjd/brant och hamna i för mycket drygt. Lättvandrade, vackra, men ödsliga och vilda tips mottages tacksamt. :)

Valet står väl mellan att gå mer eller mindre långt i Tjäktjavagge/Alisvaggi, eller gå direkt mot Nordkalottleden, samt något vägval norrut i Norge som får bero på hur mycket tid jag har kvar fram till avnjutningen av dusch och trerätters i Narvik.

Tack, det här har varit intressant för mig också, jag har tänkt att gå norröver från Gautelishytta mot Alesjaure och Tjårvejaure - Luoktejaure ser intressant ut, om än långsam och stenig vandring.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Du har inga svåra vad ifrån Singi och upp mot Alesjaure om du går på västra sidan om Kungsleden. Du kan vada jokken i Cuhcavagge ovanför sjön eller innan.(vackra tältplatser) Om du vill ha en ovanlig tältplats så gå upp på norra sluttningen av Madir och tälta vid sjön. Även där mycket vackert.

Om du sedan ifrån Alesjaure går den rösade leden-vilket rekommenderas i dåligt väder regn & dimma, så har du ett vad vid Snarajure som ’vissa’ kan uppleva som svårt. Gå inte på stenarna som är hala. , vada lite bredvid till vänster så är det inga problem där.

Ifrån Unna Allakas och upp mot Katterat är det en del knepiga vad , som många har trassel med,

* Vadet vid Ruovsåjåkka, brukar där finnas några björkslanor som ligger över jåkken annars inget svårt, man får ta av sig kängorna helt enkelt, men jag vill minnas att det är lätt.

* Valfåjåkka. Detta vad är mycket trassligt och bäst är att vid raststugan gå nedanför den vid ett brett ställe med stenar och vada där. Sedan gå rakt upp över kullarna ovanför sjön mot leden, inget svårt. Att gå vid norra sjökanten går, men jag rekommenderar det inte, obekvämt helt enkelt.
Att vada vid själva de märkta vaden med ruskor och stenar är väldigt trassligt. Det finns tre vad vill jag minnas och är för många obehagligt och ska nästan avrådas. Det på kartan märkta vadet, med ruskor och stenar, och vid själva vattenfallet är direkt livsfarligt vid dåligt väder och hög vattenföring. Vadet just där har krävt två liv genom tiderna och ska inte testas.

* Vadet ovanför Stuor Kärpel med jokken ifrån Hoiganvagge, kan vara trassligt, men är inget svårt, bara att ta av sig. Vill du inte det, så vandra upp en bit i sluttningen och vada där på klipphällar och stenar.

De gånger jag varit i Narvik.- en hel del faktiskt- Jag brukar lägga till en vecka eller så till det är att ta båten till Svolvaer och sedan ta färjan därifrån till Skrova ock tälta där på en strand och bada. Förutsatt väder alltså. Väldigt skönt efter vandring antingen i Padjelanta-Sulitelma eller i Kebnekaise, slappa, äta räkor i påse och dricka öl. I Narvik brukar jag bo på Bredablick, rekommenderas.

Att vandra på andra sidan Kungsleden är faktiskt bra mycket vackrare och betydligt roligare än att trampa i andras fotspår.

Hoppas du får en fin vandring,

Du har inga svåra vad ifrån Singi och upp mot Alesjaure om du går på västra sidan om Kungsleden. Du kan vada jokken i Cuhcavagge ovanför sjön eller innan.(vackra tältplatser) Om du vill ha en ovanlig tältplats så gå upp på norra sluttningen av Madir och tälta vid sjön. Även där mycket vackert.

Om du sedan ifrån Alesjaure går den rösade leden-vilket rekommenderas i dåligt väder regn & dimma, så har du ett vad vid Snarajure som ’vissa’ kan uppleva som svårt. Gå inte på stenarna som är hala. , vada lite bredvid till vänster så är det inga problem där.

Ifrån Unna Allakas och upp mot Katterat är det en del knepiga vad , som många har trassel med,

* Vadet vid Ruovsåjåkka, brukar där finnas några björkslanor som ligger över jåkken annars inget svårt, man får ta av sig kängorna helt enkelt, men jag vill minnas att det är lätt.

* Valfåjåkka. Detta vad är mycket trassligt och bäst är att vid raststugan gå nedanför den vid ett brett ställe med stenar och vada där. Sedan gå rakt upp över kullarna ovanför sjön mot leden, inget svårt. Att gå vid norra sjökanten går, men jag rekommenderar det inte, obekvämt helt enkelt.
Att vada vid själva de märkta vaden med ruskor och stenar är väldigt trassligt. Det finns tre vad vill jag minnas och är för många obehagligt och ska nästan avrådas. Det på kartan märkta vadet, med ruskor och stenar, och vid själva vattenfallet är direkt livsfarligt vid dåligt väder och hög vattenföring. Vadet just där har krävt två liv genom tiderna och ska inte testas.

* Vadet ovanför Stuor Kärpel med jokken ifrån Hoiganvagge, kan vara trassligt, men är inget svårt, bara att ta av sig. Vill du inte det, så vandra upp en bit i sluttningen och vada där på klipphällar och stenar.

De gånger jag varit i Narvik.- en hel del faktiskt- Jag brukar lägga till en vecka eller så till det är att ta båten till Svolvaer och sedan ta färjan därifrån till Skrova ock tälta där på en strand och bada. Förutsatt väder alltså. Väldigt skönt efter vandring antingen i Padjelanta-Sulitelma eller i Kebnekaise, slappa, äta räkor i påse och dricka öl. I Narvik brukar jag bo på Bredablick, rekommenderas.

Att vandra på andra sidan Kungsleden är faktiskt bra mycket vackrare och betydligt roligare än att trampa i andras fotspår.

Hoppas du får en fin vandring,
Har du varit något på norska sidan? Runtom Caihnavarri, Storsteinsfjellet, Sealggajávri, etc?

Jo jag har varit i Norge visst. Jag har ju vandrat ingående i fjällen sedan början på 70talet. I Norge mest på vintern faktiskt. Det är lite svårt att sitta och ingående redogöra för alla leder i NordNorge. Storsteinsfjället är ju mycket sevärt och hela området ner mot Skjomen likaså.Vacker kulturbyggd i en norsk fjordbotten. Förr fanns det buss där, men inte nu. testa och lifta, det har jag gjort i hög ålder.

Mitt bästa råd är att alltid försöka hitta en vettig tältplats och därifrån göra utflykter till platser man ser spännande ut på kartan Att bara traska på leder ger i mitt tycke inget i det långa loppet. Jag vill upptäcka och se.

Som nog många på Utsidan vet och kan intyga är denna del av Narviksfjällen är otroligt vackra. Delar av Nordkalottleden kan du följa och som jag tidigare skrev, bo då i stugor då de oftast är av mycket hög kvalitet och trevliga. Det sociala livet i dessa är mycket mer avspänt än i de svenska och betydligt billigare med. Nyckel får du genom Narviks och Omegns förening- lite svårt nu om du ska dra just i dagarna--. Annars är det bara att följa markeringarna för Nordkalottenleden. Det är mycket mer sten uppför och ned och mer vad över strida jokkar… och broarna kan vara påfrestande om dom lyckats stå emot vädret. På vissa ställen är det trist landsväg som är påfrestande för fötterna med långa sträckor på hård mark.

En trevlig rutt är att gå ifrån Unna Allakas mot Cunojaurestugan (Nyckel här alltså) vidare mot Losi (nyckel ) över passet och mot Hundalshyttan,(nyckel) sedan väg ned mot Kartterat. Denna sträcka är mycket vacker. Tältplatser finns men det är mycket kargt. En vecka med olika toppar att klättra upp på. ifrån passet till Hundalen kommer du lätt upp på ryggen på Storsteinsfjället. Inne i Hundalen mot Vombtind finns det otroligt fina tältplatser på fin mark

Om du går ifrån Hukejaure och upp mot denna trakt kommer du få lägga ytterligare en vecka om du vill njuta av platserna, väl markerad med Nordkalottenmarkeringar. Sträckan är i min mening lite svår att greppa, du kan gå över ryggen just vid Rikujekna och ned mot ’gamla kungsleden’ men som sagt, tidigare, men bara vid bra väder. Hela den här trakten är väldigt utsatt för dåligt väder, regn och dimma. Är molntäcket lågt ser du ingenting. Skiner solen ja då!!

Om du vill ha ’en snabbis- och det vill ju tydligen alla ha’, så testa att bara gå Oallavaggi via Cunojaure mot Hundalen på tre dagar ned till norska Katterats tågstation.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.