Västra sidan av Tjäktjavagge och mot nordväst

Hur är vandringen och vaden på västra sidan av Tjäktjavagge från Singi och som längst till Alesjaure?

Vilken är den mest intressanta övergången västerut i riktning mot Storsteinsfjellet längs nämnda sträcka? Jag går gärna utanför led där det är mycket folk. Undviker gärna allt för drygt stenskravel, block och branter men kan överleva nån mindre bit om det finns vyer, ensamhet och annat som väger upp. :)

Kikade på uppgång längs Gungarjohka där det lär gå att pussla sig fram mellan stenpartier någorlunda, norr om jokken, och över Gungar. Men är det en onödigt dryg sträcka? Ser kulligt ut på kartan. Eller är Nordkalottenleden förbi Gautelishytta en fin sträcka? Eller är någon annan dalgång västerut väldigt trevlig?

Jag har genat mellan Hukejaure och Kungsleden genom Geargevaggi. Det upplevde jag som en okej och relativt lättgådd rutt. Att ha genat genom Muorahisvaggi hade nog gått fint, men terrängen är lite mer av hyllkaraktär där, och stundtals brantare.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är mycket stenigt där. Rivgojiehkki är intressant, och förstås sjön 1176. På vår hemsida tunturivaellus.fi hittar du några bilder från våra resor i området.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.