vandring i Stockholm

låter ju lite konstigt, men så ska det vara!
mitt påsklov börjar snart och jag är sugen att packa ryggan och ta en heldagstur någonstans i Stockholmstrakten - det vill säga dit man kommer med SL-trafiken. men var finns det finaste stället att bedriva denna aktivitet? det får gärna vara en led så man slipper inhandla kartor.

tipsa på!!!!

Sörmlandsleden

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
låter ju lite konstigt, men så ska det vara!
mitt påsklov börjar snart och jag är sugen att packa ryggan och ta en heldagstur någonstans i Stockholmstrakten - det vill säga dit man kommer med SL-trafiken. men var finns det finaste stället att bedriva denna aktivitet? det får gärna vara en led så man slipper inhandla kartor.

tipsa på!!!!

Jag kan rekomendera sörmlandsleden, den börjar vid T-banan i Björkhagen har kollektivtrafik anslutning till nästan alla Sthlmsetapper.

Ska du ta det lugnt så är sträckan från Björkhagen till Tyresta nationalpark en bra dagstur, väldigt vacker natur och en väldig vacker avslutning i nationalparken.
Sen tar du bussen hem från Tyresta eller från Svartbäcken.

http://www.sormland.se/sormlandsleden/index.htm

MVH
Krister
Etappansvarig på etapp 5

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
nynäshamnsleden är oxå en kanonled!... vid mitten ca av leden går man i stort sätt förbi pendeltåget.. så det e bara å hoppa på !

Ett exempel till är Roslagsleden. Buss från Tekniska högskolan till Lövhagen, vägvandring 2 km innan du når Tärnanområdet som Roslagsleden passerar igenom. Alternativt buss/Roslagsbanan till Åkersberga, buss till Sjökarby, kort vägvandring til Domarudden, och du befinner dig i södra området av Tärnanområdet.

Sörmlandsleden har utöver ovan beskrivna även en fin sträckning om du tar pendeln till Mölnbo, och vandrar upp anslutningsleden till Sörmlandsleden, och sedan följer den nord och nordväst.

Karta är bra att ha om du vill lämna leden, och av intresse över huvud taget om man är intresserad av ett område, tycker jag.

Raskesven

Sörmlandsleden har utöver ovan beskrivna även en fin sträckning om du tar pendeln till Mölnbo, och vandrar upp anslutningsleden till Sörmlandsleden, och sedan följer den nord och nordväst.

Raskesven

Jag antar att du syftar på etappen som går förbi vattgruvorna. Har man tur kan man så här års höra/se Orre- eller Tjäderspel. (Har inte hört/sett det själv dock, funderar själv på att ta en tur nästa helg... ;))

Tips på övernattning

vi har tänkt gå en bit på Roslagsleden med barn. Har ni tips på lämplig del av leden med bra övernattningsplats. Vi har tält, men det kan vara trevligt om det finns fast vindskydd. Vi har bil.

Re: Tips på övernattning

Jonas B; sa:
vi har tänkt gå en bit på Roslagsleden med barn. Har ni tips på lämplig del av leden med bra övernattningsplats. Vi har tält, men det kan vara trevligt om det finns fast vindskydd. Vi har bil.
Vi var några stycken som resonerade kring och hade en prylträff vid Lilla Harsjön, där det finns vindskydd och som ligger lättillgängligt längs Roslagsleden.

Jag lånar en bild från tråden om prylträffen, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22236&pagenumber=1

Nordesjo lade in en karta:
pryltraffkarta.gif

Nermander har skrivit en rapport om träffen:
http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/573.htm
och tog kort på plats.

Vindskyddet:
3f76f022d642f.jpg

Och utsikten från vindskyddet:
3f76efb96148b.jpg

Raskesven

Mölnbo - Gnesta

Jag gillar Mölnbo -Gnesta (Sörmlandsleden)som är lätt att ta sig till kommunalt via pendeltåget, som stannar på start och målplats... en lätt kuperad sträcka med flera småsjöar med fina fiske, tält och badmöjligheter. 1½ -2 dagar tar turen i normalt tempo, (mitt iaf) Vill du gå längre kan du ju starta i Järna... har ej gjort det än...

En annan lagom endagstur är att gå Sörmlandsleden från Huddinge C och gå mot lida och sen fortsätta mot S- tälje, är du trött så går du utmed väg 226 mot Tumba (pendeltåg) annars mot Södertälje och sen pendel hem.
Detta är förövrigt en kanonsträcka att cykla (mtb) också...

Thomas

tillbaka...

...jag och lillebror packade ryggsäckarna förra torsdagen (på kvällen) och tog det kommunala till Svartbäcken. Därifrån gick vi till Tyresta by, men det jävliga var att vi hade gått åt fel håll så det var bara att vända tillbaka :(

vi knattade på i bra takt och pannlampan åkte på lite rätt snart, tyvärr visade det sig att batteriet inte var fullladdat. efter en hel del virrande i skogarna i mörker (gick säkert en mil fel sammanlagt) hittade vi en lämplig sovplats mellan nynäsvägen, pendeltåget och ett villaområde. charmigt eller hur?

Dagen därpå blev det en perfekt frukost vid Rudans gård i gassande solsken. Därefter vandrade vi till Hemfosa, med lunchrast i Paradiset.

Kan verkligen rekomdendera sträckan mellan Rudan och Hemfosa. På många ställen liknade det låglänta fjällområden med myrar, tallskog och små sjöar.

så det går verkligen att finna fina strövområden i fjollträsk också...vi ska finna fler ställen nu. lite mygg är det ju oxå...

[Ändrat av rikard_wiberg@hotmail.com 2004-05-07 kl 20:27]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips