vandring i Stockholm

låter ju lite konstigt, men så ska det vara!
mitt påsklov börjar snart och jag är sugen att packa ryggan och ta en heldagstur någonstans i Stockholmstrakten - det vill säga dit man kommer med SL-trafiken. men var finns det finaste stället att bedriva denna aktivitet? det får gärna vara en led så man slipper inhandla kartor.

tipsa på!!!!
 
Sörmlandsleden

rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
låter ju lite konstigt, men så ska det vara!
mitt påsklov börjar snart och jag är sugen att packa ryggan och ta en heldagstur någonstans i Stockholmstrakten - det vill säga dit man kommer med SL-trafiken. men var finns det finaste stället att bedriva denna aktivitet? det får gärna vara en led så man slipper inhandla kartor.

tipsa på!!!!

Jag kan rekomendera sörmlandsleden, den börjar vid T-banan i Björkhagen har kollektivtrafik anslutning till nästan alla Sthlmsetapper.

Ska du ta det lugnt så är sträckan från Björkhagen till Tyresta nationalpark en bra dagstur, väldigt vacker natur och en väldig vacker avslutning i nationalparken.
Sen tar du bussen hem från Tyresta eller från Svartbäcken.

http://www.sormland.se/sormlandsleden/index.htm

MVH
Krister
Etappansvarig på etapp 5
 
nynäshamnsleden är oxå en kanonled!... vid mitten ca av leden går man i stort sätt förbi pendeltåget.. så det e bara å hoppa på !
 
Ett exempel till är Roslagsleden. Buss från Tekniska högskolan till Lövhagen, vägvandring 2 km innan du når Tärnanområdet som Roslagsleden passerar igenom. Alternativt buss/Roslagsbanan till Åkersberga, buss till Sjökarby, kort vägvandring til Domarudden, och du befinner dig i södra området av Tärnanområdet.

Sörmlandsleden har utöver ovan beskrivna även en fin sträckning om du tar pendeln till Mölnbo, och vandrar upp anslutningsleden till Sörmlandsleden, och sedan följer den nord och nordväst.

Karta är bra att ha om du vill lämna leden, och av intresse över huvud taget om man är intresserad av ett område, tycker jag.

Raskesven
 
Sörmlandsleden har utöver ovan beskrivna även en fin sträckning om du tar pendeln till Mölnbo, och vandrar upp anslutningsleden till Sörmlandsleden, och sedan följer den nord och nordväst.

Raskesven

Jag antar att du syftar på etappen som går förbi vattgruvorna. Har man tur kan man så här års höra/se Orre- eller Tjäderspel. (Har inte hört/sett det själv dock, funderar själv på att ta en tur nästa helg... ;))
 
Tips på övernattning

vi har tänkt gå en bit på Roslagsleden med barn. Har ni tips på lämplig del av leden med bra övernattningsplats. Vi har tält, men det kan vara trevligt om det finns fast vindskydd. Vi har bil.
 
Re: Tips på övernattning

Jonas B; sa:
vi har tänkt gå en bit på Roslagsleden med barn. Har ni tips på lämplig del av leden med bra övernattningsplats. Vi har tält, men det kan vara trevligt om det finns fast vindskydd. Vi har bil.
Vi var några stycken som resonerade kring och hade en prylträff vid Lilla Harsjön, där det finns vindskydd och som ligger lättillgängligt längs Roslagsleden.

Jag lånar en bild från tråden om prylträffen, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22236&pagenumber=1

Nordesjo lade in en karta:
pryltraffkarta.gif


Nermander har skrivit en rapport om träffen:
http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/573.htm
och tog kort på plats.

Vindskyddet:
3f76f022d642f.jpg


Och utsikten från vindskyddet:
3f76efb96148b.jpg


Raskesven
 
Mölnbo - Gnesta

Jag gillar Mölnbo -Gnesta (Sörmlandsleden)som är lätt att ta sig till kommunalt via pendeltåget, som stannar på start och målplats... en lätt kuperad sträcka med flera småsjöar med fina fiske, tält och badmöjligheter. 1½ -2 dagar tar turen i normalt tempo, (mitt iaf) Vill du gå längre kan du ju starta i Järna... har ej gjort det än...

En annan lagom endagstur är att gå Sörmlandsleden från Huddinge C och gå mot lida och sen fortsätta mot S- tälje, är du trött så går du utmed väg 226 mot Tumba (pendeltåg) annars mot Södertälje och sen pendel hem.
Detta är förövrigt en kanonsträcka att cykla (mtb) också...

Thomas
 
tillbaka...

...jag och lillebror packade ryggsäckarna förra torsdagen (på kvällen) och tog det kommunala till Svartbäcken. Därifrån gick vi till Tyresta by, men det jävliga var att vi hade gått åt fel håll så det var bara att vända tillbaka :(

vi knattade på i bra takt och pannlampan åkte på lite rätt snart, tyvärr visade det sig att batteriet inte var fullladdat. efter en hel del virrande i skogarna i mörker (gick säkert en mil fel sammanlagt) hittade vi en lämplig sovplats mellan nynäsvägen, pendeltåget och ett villaområde. charmigt eller hur?

Dagen därpå blev det en perfekt frukost vid Rudans gård i gassande solsken. Därefter vandrade vi till Hemfosa, med lunchrast i Paradiset.

Kan verkligen rekomdendera sträckan mellan Rudan och Hemfosa. På många ställen liknade det låglänta fjällområden med myrar, tallskog och små sjöar.

så det går verkligen att finna fina strövområden i fjollträsk också...vi ska finna fler ställen nu. lite mygg är det ju oxå...


[Ändrat av rikard_wiberg@hotmail.com 2004-05-07 kl 20:27]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
pollnow Vandring, med start ca en veckas distans ifrån Stockholm. Vandringsleder 10
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
pajaro Vandring kring Stockholm Vandringsleder 9
PatrickG Bra vandring inom 2-3 timmar från Stockholm Vandringsleder 6
grodanbolle Vandring i närheten av stockholm? Vandringsleder 7
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.