Vandring i november!

Hej,
Jag skall ut och vandra med några vänner i november, först tänkte vi köra jämtlandstriangeln men vi kom på att vi inte riktigt orkar med risken för snö så måste vi tänkte om.

Är det någon som har några bra tips på en fin vandringstur på 3-4 övernattningar?

Mycket tacksam för svar.

Har inget bra förslag, men tänkte bara flika in att i november är det väl snarare säkert (nåja...) att det är snö i Jämtlandsfjällen snarare än en risk för dylikt...

Den andra Jämtlandstriangeln....kanske

Hejsan.

Jo det finns ju givetvis massor av låglandsleder, som redan nämnts. Men om man vill upp till fjällen så är enligt min erfarenhet "låglands-Jämtlandstriangeln", dvs Vålådalen - Lunndörrstugan - Vålåstugan - Stensdalen - Vålådalen, där man har störst changs att undvika snö. Självfallen är det mycket sannorlikt att det kommer finnas en del snö, om inte annat där det blåst ihop i drivor, men då området runt Vålådalen dels ligger relativt lågt (man går till stora delar nere i skogen/fjällbjörksskogen) och dessutom ligger lite i nederbördsskugga brukar det inte vara så mycket snö där. Men detta skiljer ju sig markant från år till år...

/ Stefan

Skiljer sig mycket år från år. Förra hösten vandrades det mycket in i Novemver i Jämtlandsfjällen. Men 2009 tex så kom flera dm redan 29 september och låg sen kvar.

Billigt flyg söderut kanske?! Eller måste det vara i Sverige?

Min tjej går nu början på Camino Frances --> flyg Biarritz och sedan vandra en vecka bo i sovsalar.... billigt flyg hem från Barcelona

Jag har kört min son till Wroclaw i Polen och skall testa Karpaterna
http://www.discoverzakopane.com/hiking.html

Claes Grundsten pratade i ett föredrag om flyga till Milano och vandra i Dolomiterna han kommer även med en ny bok om Whisky och vandring vilket jag inte tror kommer att utspela sig kring Mackmyra och vandra Upplandsleden ;-)
http://www.adlibris.com/se/bok/whiskyns-landskap-9789171262615

Billigt flyg söderut kanske?! Eller måste det vara i Sverige?
(...)
Karpaterna
(...)
Det är enkelt, billigt och snabbt att ta sig med lågprisflyg (t ex Norwegian) till Krakow alt. Katowice och vidare med direktbuss till polska/slovakiska delar av Karpaterna. Men medan oktober ofta bjuder på stabila högtryck, så är november i senaste laget. Man kan naturligtvis ha tur, men rent statistiskt får man räkna med höststormar, nedisning och kvarliggande snötäcke över trädgränsen. Den slovakiska delen av Tatra är stängd för vandrare fr o m 1/11.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg