Vandrarstav med statvigänga

Hittade en variant på nätet:

507900.jpg


Korköverdelen är avtagbar och där sitter en kameragänga. Staven säljs av en tysk återförsäljare produktnamnet är "Guide Antishock Foto". Pris: ca 400 kronor.

Någon med erfarenheter av denna eller liknande produkter?
 
Monopode

Hej!
Jag har faktiskt en liknande men min ser ut som en vanlig stav bara att handtaget går att skruva av. Man kommer ner en del i tid när man använder den men jag skall väl inte säga att det är en avgörande skillnad. Det går ju absolut inte att jämföra med ett stativ. Kanske att man kan hålla ner mot 1/30-1/45 om man normalt räknar med att man kan hålla 1/60. För min del var det mer så att jag ville ha en stav och det kostade inte mer att köpa en med gänga så varför inte...
Jennie
 
Jennieovi; sa:
Hej!
Jag har faktiskt en liknande men min ser ut som en vanlig stav bara att handtaget går att skruva av. Man kommer ner en del i tid när man använder den men jag skall väl inte säga att det är en avgörande skillnad. Det går ju absolut inte att jämföra med ett stativ. Kanske att man kan hålla ner mot 1/30-1/45 om man normalt räknar med att man kan hålla 1/60. För min del var det mer så att jag ville ha en stav och det kostade inte mer att köpa en med gänga så varför inte...
Jennie

Tack för svaret.

Vad är det för märke på din stav? Har du köpt den i Sverige?

Normalt 1/60? Syftar du på ett normalt enbensstativ då? Jag har svårt att se att en stav-stativ-hybrid-lösning kan vara sämre än ett vanligt enbensstativ?
 
tjonsson; sa:
Har någon ett bra tips på en vandrarstav med stativgänga för kameran?

Det är ju ingen märkvärdig gänga det handlar om, 1/4 tums UNC tror jag. Skaffa en skruv med rätt gänga, såga av skallen och montera i valfri stav. Gör en hatt av något slag att sätta på för att skydda dig mot den (relativt) vassa piggen när kameran inte används.
 
dabac; sa:
Det är ju ingen märkvärdig gänga det handlar om, 1/4 tums UNC tror jag. Skaffa en skruv med rätt gänga, såga av skallen och montera i valfri stav. Gör en hatt av något slag att sätta på för att skydda dig mot den (relativt) vassa piggen när kameran inte används.

Tack för tipset, men mina praktiska talanger sträcker sig till att knyta skosnörena.
 
Min stav är av märket Leki. Vad jag vet säljs de inte i Sverige. Märket är tyskt, jag köpte min i UK.
När jag säger normalt 1/60 menar jag att jag brukar räkna med att jag kan hålla det utan stativ. Naturligtvis är det meningen att staven skall fungera lika bra som ett enbensstativ! Men det kan inte mäta sig med ett trebens!!
Vad jag har upptäckt är att i Sverige säljs inte stavarna en och en så när jag vill köpa till en stav här så går inte det utan jag måste köpa två!
//Jennie
 
Jennieovi; sa:
Min stav är av märket Leki. Vad jag vet säljs de inte i Sverige. Märket är tyskt, jag köpte min i UK.
När jag säger normalt 1/60 menar jag att jag brukar räkna med att jag kan hålla det utan stativ. Naturligtvis är det meningen att staven skall fungera lika bra som ett enbensstativ! Men det kan inte mäta sig med ett trebens!!
Vad jag har upptäckt är att i Sverige säljs inte stavarna en och en så när jag vill köpa till en stav här så går inte det utan jag måste köpa två!
//Jennie


Tack för svaret. Fler frågor:

Är det en teleskop-, gängad flerdelad eller en hel stav?

När man köper två stavar (som i Sverige), är det gänga på båda?
 
Lätt fixa själv.

Jag har satt stativgänga på ett ganska stort antal ispikar/hjälpstavar.

Bäst funktion får man om man har ett stavhandtag av relativt hård plast typ nylon. Man drar av handtaget och skruvar i skruven underifrån innifrån handtaget och skruvar gärna på en grund mutter så att det blir stadigt. Observera att det är tumgänga kvarttum och inte M-gänga. Vissa handtag bör jämnas till upptill för att få en bra yta som får kontakt med kamerans undersida. Man kan också behöva göra en försänkning för muttern. På vissa stavmodeller har jag satt muttern inne i den sllits i handtaget där det finns plats för handlovsrem.

Sedan är det bara att trycka på handtaget igen på stavröret.

Staven kan t ex användas för självutlösarbilder videosekvenser med fågelperspektiv etc. Nyttan för att minska slutartiden är begränsad men enbensstativ kan vara bra vid panoreringar och vid videofilmning.

Just en ispik med tungt pikhuvud ger en bra rörlig plattform när man filmar långfärdsskridskoåkning under gång.

Thure
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.