Vandrare fast på Kebne

Skönt att det gick bra, och nyttigt att få läsa om, tackar för att de delade med sig. Särskilt som man ju vet att det är många som från sidan, eller med facit i hand, har åsikter.

En intressant teori för oförutsedda händelser är ju "black swan"-liknelsen. När något väl HAR inträffat, vet man ju till nästa gång hur man undviker eller mildrar. En del missar kan man lära från andra, en del måste man göra själv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory

GP sa:
Från Artikeln"Vi åt vår lunch vid fyratiden och sedan gav vi oss upp mot toppstugan. När vi kom upp tog det inte lång tid innan det började skymma och kastvindarna blev starkare.
Vi förstod att vi skulle få tillbringa natten i stugan och fortsätta upp mot toppen på söndagen. Det kändes inte särskilt oroligt och vi såg fram emot dagen efter. Vi hade kollat vädret och sett att det skulle bli mulet men inte så hård vind.”

Dom åt alltså lunch vid 4 och var inte ens vid toppstugan(som är 226 höjdmeter från toppen) vid det laget. När siktade dom på att komma tillbaks från sin dagstur egentligen? Gå i mörker hela vägen ner?

Tog det längre tid uppför än dom hade väntat sig så kanske dom borde vänt långt mycket tidigare.

Jag har aldrig varit upp på kebne, hur lång tid tar en tur från fjällstationen på sommaren? Är ju ~1320 höjdmeter till toppen och utan guide går man väl inte ens särskilt brant väg dit?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fast

Black Swan liknelsen är knappast aktuell i det här fallet IMHO. Hårt väder på höjder över 1500 meter på Kebnekaise är snarast mycket vanligt.

Thure

Black Swan liknelsen är knappast aktuell i det här fallet IMHO. Hårt väder på höjder över 1500 meter på Kebnekaise är snarast mycket vanligt.

Thure

Mjo, för en enskild kan det väl vara så. Om definitionen är enligt vad wikipedia-artikeln säger. Sen finns ju andra som har annan kunskap, info, erfarenhet, etc. Saxat:

Identifying a black swan event

Based on the author's criteria:
1. The event is a surprise (to the observer).
2. The event has a major impact.
3. After its first recording, the event is rationalized by hindsight, as if it could have been expected (e.g., the relevant data were available but not accounted for).

Nåja de hade förberett sig på hemmaplan, vad innebär det. Hae de slängt ur sig frågan här hade de inte fått ett entydigt svar men så många svar att bara vidden av dem hade manat till eftertanke.

Ochj sen lunch vid 4, det är enkel matematik. Är man på väg UPP och äter lunch vid 4 så är man knappast hemma till middag. Och dagarna är INTE korta (det observerade de antaglygen kvällen innan samts amam morgon).

Bra att det slutade bra, men lite mer förberedelse hae jag nog önskat.

Mjo, för en enskild kan det väl vara så. Om definitionen är enligt vad wikipedia-artikeln säger. Sen finns ju andra som har annan kunskap, info, erfarenhet, etc. Saxat:

Identifying a black swan event

Based on the author's criteria:
1. The event is a surprise (to the observer).
2. The event has a major impact.
3. After its first recording, the event is rationalized by hindsight, as if it could have been expected (e.g., the relevant data were available but not accounted for).
Jag skulle påstå att det som möjligen fick sig en svart svan var deras teori om att det inte händer dem... ;)

I övrigt, åt de lunch 16, och for upp sedan, men hade inte tänkt övernatta? Hur tusan hade de tänkt ta sig ner? Famla i mörkret?

Med dagens vetenskapligt tillverkade utrustning och mat, kartor och väderlekstjänst borde det ju inte varit så svårt att ha en hel massa framförhållning. Annat var det när jag var ung, skulle man ut i naturen så var det träskor, kortbrallor och försvarets gamla uttjänta snöblus som gällde och maten fick man skaffa på färden i form av lämlar, klubbad grävling och var man snabb nog kunde man fånga nån järv att grilla framför kvällsbrasan. Det fanns inga fjäll heller, ville man bestiga ett så fick man förbanne mig bygga det själv,,,,,,,,,,,,,

*annat var det förr,,,,,,,,,,,,,,*

Jag försökte googla dem lite eftersom det stod att de var äventyrare, men fick inga direkt bra träffar på dem.

Någon som vet om de är aktiva här på Utsidan?
(som sig bör ;-) )

Jag försökte googla dem lite eftersom det stod att de var äventyrare, men fick inga direkt bra träffar på dem.

Tja, de är väl just äventyrare de är - per definition? Det är ju minst sagt äventyrligt att ge sig upp på Keb i november utan förberedelser, erfarenhet eller erforderlig utrustning? ;-)

Tja, de är väl just äventyrare de är - per definition? Det är ju minst sagt äventyrligt att ge sig upp på Keb i november utan förberedelser, erfarenhet eller erforderlig utrustning? ;-)

Ja, jag känner också lite så, men även att de insinuerar i artikeln att trots att detta var deras första vinteräventyr så vågade de ta de riskerna de tog eftersom de var vana sommaräventyrare.

Ja, jag känner också lite så, men även att de insinuerar i artikeln att trots att detta var deras första vinteräventyr så vågade de ta de riskerna de tog eftersom de var vana sommaräventyrare.

Inte tillräckligt vana tydligen... :) Olyckor kan väl hända alla, men det här kan ju knappast räknas till olyckorna eller ens det osannolika.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips