vandra/tälta i stockholms område

Halloj allihopa!
Jag vill ut o vandra i helgen o sova ute ... har någon något tips om ett fint stället ca 1 timme norra om Stockholm? (Har precis varit i Tyresta och längs Sörmlandsleden).

Tacksam för alla tips ...!
 
Roslagsleden

HEJ!

Jag har vandrat de flesta lederna i Stockholm och Sörmland. En av de finaste sträckorna är Roslagsleden mellan Domarudden i Åkersberga och Lilla Harsjön. Leden är varierad och passerar många sjöar med härliga tältplatser. Min favorit avslöjar jag inte här, men Trehörningens östra strand, en udde vid Tärnan och grillplatsen vid Lilla Harsjön kan jag verkligen rekommendera. Du kan sedan fortsätta runt till Angarnsjöängen och uppleva fjällhedskänslan som det öppna landskapet ger. Leden fortsätter sedan via Täby till Enebyberg. Löttingekullen i Täby är fin och du kan tälta vid Gullsjön. Sedan kan du svänga av leden och gå till Skavlöten vid Rönningesjön. Om du gillar höga lägen med bra utsikt, så finns en hög fornborg som nås via löparspåren från Skavlöten. När spåret svänger tvärt åt vänster så fortsätter du bara rakt fram upp på berget.

Jag gick Blå leden för ett par veckor sedan, men den är inte i bra skick och bjuder inte på några riktigt fina naturupplevelser.

God tur!

/Johan
 
På turistbyrån i Vaxholm finns en ny karta över Bogesundslandet. Dom har fixat till lederna så det är jättefint nu.
Bor ju nästgårds så där är vi och snubblar runt på helgerna. :)
 
Hitta dricksvatten

Jag undrar hur ni gör med vatten när ni går på Blå Leden samt Roslagsleden. Kan man hitta drickbart vatten utefter leden, eller måste man bära med sig eget vatten?

Tacksam för svar.
 
Vatten

Blå leden på Bogesundslandet passerar en STF stuga där man kan fylla på vatten, annars är det ganska torrt vad jag vet.

MVH Felix
 
Domarudden / Roslagsleden

Vi utgick från Domarudden och gick norrut, knasig markering då genvägen är utmärkt men Roslagsleden norrut får man leta. Nåväl vi knallade upp till Oppsjön för att tälta. Men sjö? Träsk är nog närmare sanningen liksom de övriga sjöarna i området. De verkar växa igen de flesta av dem, ett eldorado för botaniker men knappast något att höja i skyarna för friluftsliv. Jag undrar hur man tänkte då man la ett vindkydd vid Oppsjö? Det finns säkert en rationell förklaring men särsklit trevlig rastplats är det inte. Runt Trehörningen som nämns ovan är nog det bästa alternativet i området och förståss andra "hemliga" smultronställen. För att ytterligare dissa vandringen så är mycket av vandringen på väg eller före detta väg. Inte heller riktigt underhållande...

Jag är nog bortskämd med fantasiska vandringar och kanske är denna sträcka inte representativ - så ta mig med en nypa salt - men lite skeptisk blev jag till Roslagsleden. Bifogar en fin bild på en "sjö" lite norr om Oppsjön, jättefin - men sjö? Övriga sjöar liknar denna. Kartorna borde justeras? Har det alltid sett ut så här eller har jordbruket ngt ansvar i att det växer igen?

Hoppas på mothugg och en mer nyanserad recension, kanske hade jag för höga eller fel förväntningar? Kanske är den andra halvan av vandringen upp mot Vira bruk finare?
 

Bilagor

  • IMG_4855.jpg
    IMG_4855.jpg
    83.4 KB · Visningar: 7,775
Jo, nog är det roligare med fjäll och liknande. Jag åkte till Angarnsjön öster om Upplands Väsby och det var inte heller särskilt mycket vatten kan jag säga. Blev hellurad av de kartor jag kollat upp innan. Gick knappt att se att de fanns vatten.
 
Jo, nog är det roligare med fjäll och liknande. Jag åkte till Angarnsjön öster om Upplands Väsby och det var inte heller särskilt mycket vatten kan jag säga. Blev hellurad av de kartor jag kollat upp innan. Gick knappt att se att de fanns vatten.

Du vet om att det egentligen heter Angarnsjöängen. kollar på wikipedia så skribver de

Det är en våtmark vars vattennivå varierar med vädret. Varje vår stiger vattenytan dramatiskt pga snösmältningen och framåt sensommaren-hösten är vattennivån ganska låg, vilket skapar bra rastplatser för vadare etc.
Vad hade du väntat dig? Det är ju en av de finaste fågellokaler vi har häromkring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.