Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas

Hej!

Jag har länge varit sugen på vandring/friluftsliv och har nu entusiastiskt skaffat utrustning för att kunna ge mig ut på vandringstur. Men hur kommer man igång? Ska jag packa ihop mig, testa att gå ut en lördag till söndag och hoppas på att jag tar med mig rätt grejer, inte skrämmer upp mig själv för mycket till natten och att jag hittar vägen? Mina vänner är inte friluftspersoner, det här inget intresse jag kan få med mig någon i så jag tänkte att jag kör själv helt enkelt. Eller finns det någon grupp/kurs? Hur började ni? Ge mig inspiration så ska jag se om jag kan ge mig ut nästa helg :)
 
Hej Lena!
Härligt att du vill ut! Jag tycker din tanke om att gå ut en lördag-söndag och testa är alldeles utmärkt! Du behöver inte dra iväg så långt för att testa hur din utrustning funkar, har du tält eller blir det hängmatta eller vindskydd? Är du rädd för att inte hitta rätt så håll dej till en vandringsled eller trakter du redan känner till. Jag har varit ute ensam mycket och aldrig känt mej otrygg. Jag tältar helst, visst kan det komma något ljud som får mej att spetsa öronen men inget som skrämt upp mej på riktigt. I vindskydd har man lite mer koll på omgivningen, bara att slå upp ögonen och spana av omgivningen men för egen del känns det mysigare och mer ombonat med tält.
Hänger du på Facebook så finns där flera grupper som kanske kan vara bra att gå med i, t ex Friluftskvinnor sover ute, Vandringsvänner och Friluftsfrämjandet PINK. Ibland har lokalavdelningar i Friluftsfrämjandet turer för ovana utesovare men vid snabb titt nu hittade jag tyvärr inget sånt.
Så ut med dej bara och fråga mer om du vill!
Lycka till!
 
Ett tips är att du tittar på landskapslederna i din närhet. Dessa är samlingsnamnet för tex Skåneleden, Sörmlandsleden och så vidare. Det brukar finnas vindskydd längs dem, så du har ett tak att sova under och slipper bära på ett tält.

Ett annat tips är https://vindskyddskartan.se/sv/ . Där kan du zooma och se vad det finns för vindskydd i din närhet.

I övrigt så är det ungefär bara att göra som du skriver: packa ihop och ge dig ut. När du har samlat på dig lite erfarenhet så har du hunnit lära dig vad du behöver och vad övrigt du vill ha med dig. Men se till att inte dra så långt ut i naturen att det blir väldigt besvärligt om du råkar glömma något viktigt, det är inte så kul att sitta uppe hela natten för att man glömde liggunderlag...

Om du har egen trädgård så kan ett första steg vara att sova i tält en natt, så du dels får erfarenhet av att sätta upp tältet och sova i det, och dels har "säkerheten" av huset praktiskt nära, om något skulle gå fel. Du kan också vilja testa på att laga mat över ditt campingkök, så du vet hur det skall användas när det blir "på riktigt".



Edit:
om du vill ha inspiration så finns det massor på nätet, personligen gillar jag den här killen.
 
Ett tips är att du tittar på landskapslederna i din närhet. Dessa är samlingsnamnet för tex Skåneleden, Sörmlandsleden och så vidare. Det brukar finnas vindskydd längs dem, så du har ett tak att sova under och slipper bära på ett tält.

Ett annat tips är https://vindskyddskartan.se/sv/ . Där kan du zooma och se vad det finns för vindskydd i din närhet.

I övrigt så är det ungefär bara att göra som du skriver: packa ihop och ge dig ut. När du har samlat på dig lite erfarenhet så har du hunnit lära dig vad du behöver och vad övrigt du vill ha med dig. Men se till att inte dra så långt ut i naturen att det blir väldigt besvärligt om du råkar glömma något viktigt, det är inte så kul att sitta uppe hela natten för att man glömde liggunderlag...

Om du har egen trädgård så kan ett första steg vara att sova i tält en natt, så du dels får erfarenhet av att sätta upp tältet och sova i det, och dels har "säkerheten" av huset praktiskt nära, om något skulle gå fel. Du kan också vilja testa på att laga mat över ditt campingkök, så du vet hur det skall användas när det blir "på riktigt".



Edit:
om du vill ha inspiration så finns det massor på nätet, personligen gillar jag den här killen.

Tack! jag ska kika på videoklippen och testa att sova i trädgården (jag bor väldigt lantligt så det blir ungefär som att sova i ingenstans).
 
Hej Lena!
Härligt att du vill ut! Jag tycker din tanke om att gå ut en lördag-söndag och testa är alldeles utmärkt! Du behöver inte dra iväg så långt för att testa hur din utrustning funkar, har du tält eller blir det hängmatta eller vindskydd? Är du rädd för att inte hitta rätt så håll dej till en vandringsled eller trakter du redan känner till. Jag har varit ute ensam mycket och aldrig känt mej otrygg. Jag tältar helst, visst kan det komma något ljud som får mej att spetsa öronen men inget som skrämt upp mej på riktigt. I vindskydd har man lite mer koll på omgivningen, bara att slå upp ögonen och spana av omgivningen men för egen del känns det mysigare och mer ombonat med tält.
Hänger du på Facebook så finns där flera grupper som kanske kan vara bra att gå med i, t ex Friluftskvinnor sover ute, Vandringsvänner och Friluftsfrämjandet PINK. Ibland har lokalavdelningar i Friluftsfrämjandet turer för ovana utesovare men vid snabb titt nu hittade jag tyvärr inget sånt.
Så ut med dej bara och fråga mer om du vill!
Lycka till!

Tack! Jag ska kika runt lite på forum och testköra i trädgården. Jag har skaffat hängmatta och tält så det blir till att se vilket som jag gillar bäst. Hur gjorde du första gången du sov ute ensam? Hade du stor vana innan?
 
Tack! Jag ska kika runt lite på forum och testköra i trädgården. Jag har skaffat hängmatta och tält så det blir till att se vilket som jag gillar bäst. Hur gjorde du första gången du sov ute ensam? Hade du stor vana innan?
Ja, jag var rätt van vid tält-och friluftsliv, scout som barn o ung, men efter en separation gav jag mej ut på egen hand. Eller fot... Det var fantastiskt att själv få bestämma vart turen skulle ta vägen, tidigare medvandraren var skickligare orienterare än jag så det var sällan jag fick hålla i kartan! Men allra första gången ensam ute gick jag John Bauer-leden mellan Huskvarna och Gränna, fick sova under en gran för vinskyddet jag siktat in mej på var redan fullt när jag kom, tält fanns inte med. Men det gick och jag blev inte avskräckt!
 
Jag antar att du redan går dagsturer.

Börja på eftermiddagen och gå typ en timme. Sätt upp tält och laga mat i lugn och ro.
Njut av naturen
Sov
Laga frukost och riv tält. Nu kan du antingen gå hem eller göra en längre tur.
När du kommer hem utvärderar du sömn, matlagning och utrustning. Antagligen hittar du inget att ändra på men nästa tur som blir längre kanske visar på något att ändra eller så kommer det om 20 turer framåt men det är en bra vana att ha.

Varför bara en timme? Om något inte funkar eller man glömt något är det betydligt skönare att upptäckare en timme bort än 10 timmar rakt in i skogen.
 
Ta med en anteckningsbok och skriv upp hur kallt det var, om kläderna var lagom & sköna, om du saknade något, om du fick med något onödigt, och saker att förbättra till nästa gång. Fixa detta och prova igen.
 
En stor gran i skogen är bland de bästa regn och vindskydd som naturen bjuder, en bit vid sidan om stigen har den säkert döda, torra småkvisar oxså. Om våren smakar granskott gott.

go tur
 
Låter som du fått en bra start. Har du tänkt att vandra i fjällen eller där det är skog? Ja, det finns ju skog i fjällen också, men på kalfjället finns inga träd för hängmattan.
 
Som du börjar inse är det inte så jäkla märkvärdigt; det handlar nog mest om rent mentala trösklar, vars nedbrytande du verkar fixa galant i lagom stora (små) steg.
Till det du själv redan "gjort rätt" med ditt sunda förnuft och alla de goda råd du fått i tråden, skulle jag bara vilja lämna ett par tips till:

1.
Det är kanske självklart och du gör det redan men om inte: ta för vana att - oavsett om du tänkt följa markerad led eller själv välja dina vägar - ha med en hyfsat detaljerad terrängkarta (typ Lantmäteriets). Pappers eller digital spelar inte så stor roll, men det är troligen lättare att ha överblick på en papperskarta, om man inte är så rutinerad. Ta gärna med en kompass också och lär dig använda den.

Om du rutinmässigt följer med på kartan med var du befinner dig IRL, övar dig i att tolka karttecken (nivåkurvor, vegetation...) till en bild av hur det troligen kommer att se ut i verkligheten, och sen omvänt jämför hur terrängen du faktiskt passerar representeras på kartan - så får du snabbt upp en kartläsningsvana som ger dig både trygghet, överblick och friheten att planera dina turer mer som du själv vill (samt inte minst friheten att improvisera och ändra dig på vägen).
Och det finns inget roligare att en mörk vinterkväll sitta och nörda ner sig i en massa kartor för att planera/drömma om den kommande sommarens vandringar.

2.
Som redan skrivet är det tryggt att inte komma för långt hemifrån första gången, men det finns saker man inte får reda på om man inte testkör minst en hel dagsetapp. Självklart fr a insikten om vad som är en (för dig) rimlig/njutbar dagsetapp. Men också att skorna/kängorna börjar vanligen inte skava, och regnstället inte läcka, efter ett par timmar; samma med helt banala upptäckter som någon vass och/eller felplacerad söm (särskilt känsligt för strumpor och underkläder), eller om man har tagit med för lite, för mycket eller "fel" mat för att trivas med under flera dagar.
2a.
Och framför allt: det tar oftast ett tag att inse att man packat alldeles för tungt för att riktigt njuta av turen, och tvingas tänka igenom vad man ändå borde lämna hemma :). Så någon gång bör du packa din ryggsäck med allt (inkl. mat eller motsvarande vikt) som du tänkt ha med på den riktiga flerdagarsturen och traska en ful dagsetapp t o r, gärna i så kuperad terräng som åtkomligt i din närhet.
Finner du då din ryggsäck för plågsam att bära hela dagen, finns det många nyttiga tips i Utsidans trådar om hur man lättar sin börda; sök t ex på "packlistor" i Lättpackningsforum.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...