Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas

Låter som du fått en bra start. Har du tänkt att vandra i fjällen eller där det är skog? Ja, det finns ju skog i fjällen också, men på kalfjället finns inga träd för hängmattan.

i nuläget tänkte jag hålla mig där jag känner mig bekväm o bekant, i skog. Om intresset utvecklar sig är det inte omöjligt med fjällvandring i ett senare skede.
 
i nuläget tänkte jag hålla mig där jag känner mig bekväm o bekant, i skog. Om intresset utvecklar sig är det inte omöjligt med fjällvandring i ett senare skede.

I fjällen finns ju också möjligheten att vandra mellan stugor. Då träffar man folk och kan dela råd o erfarenhet samtidigt som man får lättare packning. Men får å andra sidan inte den totala friheten och ensamheten som är möjlig med tält!
 
Bor man i södra SV är tex Grövelsön ett bra område att öva upp sig i ligger öppet med fin utsikt,finns anex med självhushåll på tex STF och Sjöstugan.
Går att gå många korta turer tex från STF och komma fram vid Sjöstugan på ca 3 d och då kompl med all utr ca max 10 kg utan dyr utr.(Jag var där med andra i familjen och gick ensam ovan tur när de andra bode på ett Pensionat innan man åker backen upp till STF)
 
I början av sextiotalet så tältade jag med mina föräldrar första gången med dåtidens enkla tält.
I helgen tältade jag med frugan med nutidens avancerade fjälltält.
Förutom tekniken med moderna vävar mm så skiljer inget. Ljuden utifrån som berättar om fåglar och andra djur, vinden och regnet som smattrar sövande mot tältduken. Allt är tryggt och vant. Kunskapen är sedan länge förvärvat och glädjen likaså stor.
Jag hoppas du blir en av oss alla i den stora familjen av friluftsintresserade som bär vår glädje och tradition vidare.
 
Härligt! När du har varit ute och testat kan du ju delge oss på utsidan dina erfarenheter, vad du är nöjd med och det du vill förändra, så kan vi ge en massa tips och råd! Hur gick din utehelg?

Själv är jag uppvuxen med friluftsföräldrar, scout, f.d. fältbiolog och en liten visit i friluftsfrämjandet. Men vandrat hemmavid med övernattning på egen hand har jag börjat med först för några år sedan, och det har snabbt blivit en hobby. Väldigt enkelt och trevligt och kräver inte så mycket förberedelser när man väl får upp vanan. Sover i vindskydd, tält eller hängmatta beroende på vad jag känner för just för stunden. Tar med stormkök och/eller gör upp en eld och lagar lite mat, sitter och myser, läser en god bok, tittar på blommor och insekter, och bara är.
 
Vad gäller att packa allt i ryggsäcken för en längre tur så ger det sig om man bara ökar längden på turerna lite i taget. Istället för att gå från dagstur -> helgtur direkt på veckotur så fortsätt att lägga på sträcka och någon dag då och då. Kroppen behöver vänja sig och med mer rutin så kanske man slipper ha utrustning som sitter illa.
 
Så, fortsättning! Sov en natt i en mindre skog, runt 500 m från min mammas hus :). Gick bra. Testade också att sova en natt på Hunneberg. Jag är van vid rävar och rådjurs läten, det är väl annars sådant man kan bli skrämd av om man inte är van vid landet. Nu ska jag gå lite på helger och semester för att se om det är något jag fastnar i. Jag har alltid gillat naturromantik som walden, så nu blir det lite upp till prövning.
Rapporterar in hur det går när jag testat lite längre vandring, där jag blir mer beroende av packning.
 
I förr-förra veckan gick jag en etapp på sörmlandsleden med en vän, 1.8 mil så tanken var att sova en natt för att del upp det lite. Lång historia kort så hittade vi ingen bra plats att sova på, så i slutändan gick vi 1.8 mil med fulla ryggsäckar där vi aldrig använde mer än kaffe och muffins… Ont i ryggen efter i ett par dagar men ändå taggad så bestämde mig för en längre runda själv som skedde förra helgen. Jag gick kinnekulleleden, 4.8 mil och planerade att det skulle ta tre dagar. Så blev det inte, jag hade igen svårt att välja sovplats så slutade med att jag dag ett gick 3.2 mil varför jag kände dag två att det var lika bra att köra på. Det var väldigt skönt, varmt, frustrerande, jobbigt och tillfredsställande. Sov i vindskydd utan problem (helt slut), vaknade av solen vid åtta på morgonen. Dock ser jag ett mönster jag behöver jobba på; hur stoppar jag mig själv från att tänka att det säkert finns nåt bättre sovställe runt hörnet? Om jag bara går en kilometer till, sen sitter man där; nästan gråtandes av trötthet och tar vad fan som helst. Det tar dagar att återhämta rygg o fötter när jag gått för långt för fort. Nån annan som inte har naturligt stopp i sig? Hur jobbar man bort det?
2B20D965-BEF3-4CB4-8492-0FDB417CE1CB.jpeg
 
Jag hade missat den här tråden men vad fint att du kom tillbaka och berättade hur det går. Bra jobbat! För egen del har jag alltid sovit ute, i båt, tältat i trädgården som liten osv. Men första gången jag sov ensam var ute på en liten ö. Där finns ingen chans att jag skulle kunna hitta en bättre plats om jag går några kilometer. Det är bara att välja plattaste berget för tältet eller något av de få träd som finns om det är hängmatta som gäller.

Joanna tipsade redan om att nörda ner sig i kartor. När du har fått en känsla för hur de fungerar i relation till verkligheten skulle jag, om jag var du, välja en plats på förhand och bestämma mig för att slå läger där när jag kommer dit, oavsett om den inte helt motsvarar dina förväntningar. Alternativt kan du ha en reservplats men förbered dig på att stanna där du har bestämt. Naturligtvis kan du fortsätta som du gör men ibland kan det vara bra att spara på krafterna.
 
Dock ser jag ett mönster jag behöver jobba på; hur stoppar jag mig själv från att tänka att det säkert finns nåt bättre sovställe runt hörnet? Om jag bara går en kilometer till, sen sitter man där; nästan gråtandes av trötthet och tar vad fan som helst. Det tar dagar att återhämta rygg o fötter när jag gått för långt för fort. Nån annan som inte har naturligt stopp i sig? Hur jobbar man bort det?
Mitt råd är att planera dina dagsetapper, och när du sedan under dagen börjar närma dig slutet på den etapp du planerat börja spana efter lämpliga övernattnings/tält platser utefter leden (givetvis kan detta vara en utmaning i sig att se lämpliga platser för ett tält utan tidigare erfarenhet, men den kompetensen bygger man och efter några turer läser du terrängen på helt nya sätt). Ser du en bra, välj den även om det skulle innebära att du kanske går någon/några km mindre än din egentliga planering, denna sträcka tar du lätt igen dagen efter utvilad.
Väljer du att gå förbi en fin plats, kan det i viss typ av terräng dröja åtskilliga km innan du hittar en ny lämplig övernattningsplats och du tvingas gå mycket längre än planerat och förlorar detta dagen efter pga att du blir eftertrött och kanske förlorar sömn och vila.
 
Hej!

Jag har länge varit sugen på vandring/friluftsliv och har nu entusiastiskt skaffat utrustning för att kunna ge mig ut på vandringstur. Men hur kommer man igång? Ska jag packa ihop mig, testa att gå ut en lördag till söndag och hoppas på att jag tar med mig rätt grejer, inte skrämmer upp mig själv för mycket till natten och att jag hittar vägen? Mina vänner är inte friluftspersoner, det här inget intresse jag kan få med mig någon i så jag tänkte att jag kör själv helt enkelt. Eller finns det någon grupp/kurs? Hur började ni? Ge mig inspiration så ska jag se om jag kan ge mig ut nästa helg :)
Jag tänker att det är bra att ha en ide om när man vandrat klart för dagen. Alltså ha lite koll på klockan. Jag brukar äta frukost, lunch och middag...sedan vill jag göra mig klar för natten.
En vandring ska man njuta av.
Fundera på varför du måste vidare. När är du nöjd?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 26
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.