Vandra själv eller i sällskap

Beroende på om du vandrar själv eller i sällskap undrar jag följande:
  • Vilket föredrar du?
  • Föredrar du alltid samma val, varierar det från gång till annan, eller har du sett en förändring och i så fall vad tror du det beror på?
  • Väljer du olika typer av miljöer, t ex mer vågade turer i sällskap?
  • Vandrar du på samma sätt eller på olika sätt vad gäller t ex pauser, distanser, osv?
  • Äter du generellt olika, t ex enklare eller mer komplicerad mat pga skiftat fokus?
  • Skiljer sig din inre känsla eller mentala upplevelse och i så fall hur?

Det här har väl behandlats tidigare men ...

- Vilket föredrar du?
Att vandra själv. Det kan även vara trevligt med sällskap, men för min del då på dagsturer eller kortare turer med 1-2 övernattningar.

- Föredrar du alltid samma val, varierar det från gång till annan, eller har du sett en förändring och i så fall vad tror du det beror på?
Föredrar ensamvandring. I alla fall i fjällen. Mer ensamvandring ju äldre jag blir. Tänker inte spekulera över varför.

- Väljer du olika typer av miljöer, t ex mer vågade turer i sällskap?
Mer försiktig i sällskap eftersom jag då känner visst ansvar för sällskapet.
Tycker också att jag får sämre fokus på omgivningen när jag vandrar i sällskap vilket jag upplever mindre säkert.

- Vandrar du på samma sätt eller på olika sätt vad gäller t ex pauser, distanser, osv?
Helt olika. När man vandrar själv bestämmer man själv över distanser, pauser och vägval.
Det bästa av allt är att man bara har sig själv att skylla om man gör ett dåligt vägval och att man slipper andra som beklagar sig över vägval, trötthet, hunger, törst etc etc.
Bara att gå lite dit näsan pekar och slå läger när man inte orkar mer för dagen eller när man hittar en extra trevlig lägerplats.

- Äter du generellt olika, t ex enklare eller mer komplicerad mat pga skiftat fokus?
Mycket enklare när jag vandrar själv (om det är det som är frågan). I princip aldrig någon uppvärmd mat under dagen utan bara några pauser med snacks (mest nötter torkad frukt i mitt fall).

Skiljer sig din inre känsla eller mentala upplevelse och i så fall hur?
- Betydligt mer lugn och frid när jag vandrar själv.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Då jag gärna fiskar i kombination mina fjällvandringar så helst själv för att känsla och focus.

Går jag inte själv så helst med min sambo, med då blir det inget fiske då hon inte har det intresset så blir målen annorlunda.

Det går ofta saktare med sällskap.

Äter alltid väldigt enkelt vid vanding men försöker få i mig energi.

Man kan kosta på sig något mera vågade manövrar med sällskap, men inget dumdristigt.

Ungefär samma distanser, lägre fart mera paus.

"Ett med naturenkänslan" under ensamvanding blir mer påtaglig.

1-dags turer i skogen gör jag och min fru väldigt ofta men om det gäller en 14-dgr tur i dom Värmländska/Småländska skogarna eller på fjällen i Lappland, så föredrar jag att göra det själv!

Om alla världar var på min sida så hade jag ju självklart föredragit att göra såna 14-dgr turer med min fru, men min fru har noll intresse och inte den styrkan och konditionen som krävs för att kånka på 26 kg ryggsäck, som minskar från dag till dag.

Alla mina vänner privat och via jobb vill absolut följa med på en 14-dgr hiking i outforskad skog i Värmland, men när det inte går att ta med en platta 5,2% öl (oavsett fabrikat) som man kan ha vid lägerelden, så är ingen intresserad längre!...

Därför gör jag dom här 14-dgr turerna själv, även om det egentligen inte är själv pga att jag har ständig kontakt med min fru via mobilsamtal och sms numera.

Min uppfattning är att många värdesätter frihetskänslan som vandring kan ge. Kanske ökar den känslan om man utan undantag får göra precis som man själv vill. Med sällskap följer kompromisser.

Beroende på om du vandrar själv eller i sällskap undrar jag följande:
  • Vilket föredrar du?
Spelar ingen roll.
  • Föredrar du alltid samma val, varierar det från gång till annan, eller har du sett en förändring och i så fall vad tror du det beror på?
Om polaren är upptagen vandrar jag själv.
  • Väljer du olika typer av miljöer, t ex mer vågade turer i sällskap?
Nej
  • Vandrar du på samma sätt eller på olika sätt vad gäller t ex pauser, distanser, osv?
Nej
  • Äter du generellt olika, t ex enklare eller mer komplicerad mat pga skiftat fokus?
Typ samma.
  • Skiljer sig din inre känsla eller mentala upplevelse och i så fall hur?
Näää, delad upplevelse är kul.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.