Vandra Kvikkjokk-Sarta

Hej! Ska åka med några vänner till Kvikkjokk och sen vidare med helikopter mot vattensystemet Sarta väster om Kvikkjokk i sommar. Jag funderar dock på att skippa helikoptern ut och istället vandra själv från Kvikkjokk och möta upp dem i Sarta eftersom de ska fiska och inte jag. Är det någon som vandrat den delen? Tänkte köra Kungsleden i början, genom Tarradalen, sen vika av söderut mot Sarta. Tacksam för all info/tips.
 
Jag antar att du med Sarta menar dalgången Sarddávágge och vattnet där, Sarddájåhkå som avvattnar sjön Vaimok och rinner ut i Piteälven vid sjön Alep Sarddá. En sträcka på ungefär 2 mil. Vet du något närmare var ni i så fall ska träffas?

Jag har gått Kungsleden söderut från Kvikkjokk till bron över Tsielekjåhkå och därifrån sneddat över till Sarddávágge via Tsielekgiera. Lättgånget, inga problem. Därifrån fortsatte jag uppströms till sjön Vaimok och sen vidare norrut. Om du vill göra en runda kan du gå den vägen och ta Nordkalottleden tillbaka till Tarradalen och Kvikkjokk. Eller i motsatt riktning. Det går också att tvära över till/från bron vid STF-stugan Njunjes, alltså ett mellanting till färdvägarna ovan. (En detalj, Kungsleden går inte genom Tarradalen. Leden här heter Padjelantaleden.)
 
Hej och tack för ditt svar!! Ja precis jag menar Sarddávágge. I dagsläget vet jag tyvärr inte exakt vart men innan vi skiljs i Kvikkjokk kommer jag veta mer och kan bestämma rutten utifrån det. Av någon anledning tycker jag det norra alternativet, alltså Padjelantaleden och sen Nordkalottleden, heter leden så där man svänger av vid Tarraälvshyddan?
 
Javisst, då kan du gå bekvämt rösad led ända fram till sjön Vaimok, där du då får vika söderut. Lite storblockig terräng där vid sjön, men det blir lättare att gå längre ner. Trevlig tur önskar Pelle
 
Jag gick till Sartavagge från Kvikkjokk under förra sommar. Vi gick Padjelantaleden till Njunjesstugan där vi korsade Tarraälven och slog upp våra tält. Vi gick sedan upp längs Gårrsåjåhka, passerade söder om Ridovarre och tältade ungefär vid sjöarna 1141. Passerade sedan i passet mellan Jierta och Råhtjuris och sedan snett ner i Sartavagge via den lilla kullen Gallovaratj.

Stigningen upp längs Gårrsåjåhka var givetvis tuff, men utsikten på vilopauserna är magnifik. Lika så när man passerat vattendelaren mellan Jierta och Råhtjuris. Däremellan var det dock mest månlandskap och lite begränsat med tältplatser. Vi hade dock 3 rätt stora tält och därmed i behov av lite större area av "godkänd tältmark".

Detta vägval funkar ju om du vill ansluta till Sartavagges södra del.

Tillägg: Det var inte särskilt svårvandrat uppe på högplaten mellan Tarradalen och Sartavagge och man kan nog gå ganska mycket hur man vill däruppe. Det gäller nog även för upp och ned passage åt båda hållen. Sträckan görs ju dock helst i gott väder.

Jag kan rekommendera topptur till toppen Alep Doaresoajvve (1229möh). Riktigt fet utsikt, men det gäller nog många toppar i området :)

Hoppas ni får en fin tur!
 

Bilagor

  • Karta.pdf
    2.8 MB · Visningar: 254
Passar på och återupplivar den här tråden.

Någon som vet om det är möjligt att korsa Sarddájåhkå? Eller måste man ta sig runt norr om Vájmok?

Sitter och slipar på en vandringsrutt som börjar i Kvikkjokk > Upp på fjällen Ö om Sarddávagge > Korsa Sarddájåhkå > Miekak > Sen över fjällen söder om Miekak tills man når Vuoggatjålme

Någon som vandrat söder om Miekak? Hur är terrängen?
 
Hej! Ska åka med några vänner till Kvikkjokk och sen vidare med helikopter mot vattensystemet Sarta väster om Kvikkjokk i sommar. Jag funderar dock på att skippa helikoptern ut och istället vandra själv från Kvikkjokk och möta upp dem i Sarta eftersom de ska fiska och inte jag. Är det någon som vandrat den delen? Tänkte köra Kungsleden i början, genom Tarradalen, sen vika av söderut mot Sarta. Tacksam för all info/tips.
Jag gick till Njunjes stuga, tog mig över bro och sedan tog över passet vid Fiehtar. Enkel och fin vandring in i Sarddasvagge
 
Broarna vid Miekak skall vara privata, bäst att kolla upp om man får passera och passagens kondition mellan broarna.
 
Från Nunjes och upp har du redan fått bra tips. Håller helt med dessa.

Det går utmärkt att vada Sartajokken vid normal vattennivå där skärrebåtkåjavre rinner ut i jokken. Det är inte djupt eller strömt om ni hittar rätt. Det syns när ni kommer dit eller tidigare uppifrån skalet när ni tittar ned mot jokken. Jag brukar sedan gå mot Skärrebåtkåjavre och passera på norra sidan. Där finns det samiska vägmarkeringar som visar ungefär rätt väg och lättgånget. När ni sedan passerat de två små sjöarna så får ni strax en magnifik utsikt mot Pieskeströmmen (Piteälven) och Pieskehaure. Väl nere så svänger ni ned mot Miekak efter en väl trampad stig som tar er vidare till broarna över Piteälven och jokken från Mavas.
Sen tar min kunskap slut. Jag har inte gått mot Vuogga härifrån. Det sägs att det är utmanande beroende på vägval.

Att passera Sartajokken vid högvatten är en helt annan sak. Jag skulle inte vada jokken då eftersom den är ganska stor men det behöver ni avgöra själva på plats. Väljer ni att inte vada måste ni ta vägen runt Vaimok och tillbaka längs västra kanten av Sartavagge som är fin att gå men jag gissar att det förlänger er färd med ett par dagar. Det går att gå via högfjället när ni kommer till Vaimoks västra spets men det är knappast kortare och mycket sten och lite jobbigt vid dåligt väder.
Det är en riktigt fin tur om vädret är med er och troligtvis folktomt förutom kanske i Sarta (flugfiske) och vid Miekak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...