Vandra i Karpaterna

Hej!

Är i startgroparna med planering för en vandrings/foto resa till polska delen av Karpaterna.
Har lite frågorjag hoppas kunna få svar på.
Hur funkar det med att tälta i Polen? Är det som i Sverige att det är ok att tälta i skogen?

Vi börjar med den frågan då den styr nästkommande:)

Det kanske finns de här på utsidan som varit och vandrat i Karpaterna eller i Polen bara?
Om i så fall har ni några tips?

Mvh victor
 
Hej!
Har cyklat tre gånger genom Polen, tältade i skogen och på åkrar som var slagna, aldrig hade jag några problem typ, här får du inte tälta trots att tältet oftast syntes från vägen.
Samuel
 
Det stämmer som enSAM skriver, att det normalt är ok att tälta någon natt lite överallt, många polacker gör det även om det inte är uttryckligen formulerat i någon lag.

Uppe i bergen råder dock lite andra regler, beroende på var i Karpaterna du tänker vandra. Polen är ett land med 40 miljoner invånare, som gärna vill förlägga sina semestrar till det lilla av berg de har, och det har funnits ett starkt behov att skydda bergsnaturen från förslitning. Tatra m fl områden är därför sedan länge nationalpark. Det finns lite olika tältningsregler i de olika nationalparkerna, men för det mesta anvisas man till särskilda vindskydd och/eller tältplatser.

Uppe i det högalpina Tatra är det totalt tältningsförbud, och dessutom påbud att hålla sig till vandringslederna (såvida man inte är klättrare, eller vill gå med en guide). Det är alltså fjällstugor som gäller där, alternativt campingplatser eller privatlogi vid nationalparkens gräns.
Till polska delen av Tatra skulle jag inte åka frivilligt under juli-augusti som vanlig vandrare, det är alldeles för mycket folk på lederna och i fjällstugorna. Det är väldigt vackert och absolut värt ett besök, men välj i så fall september-oktober, och/eller den betydligt folktommare slovakiska delen. Har du tur, får du stabilare väder än på sommaren, klar höstluft, vackra höstfärger att fota och få vandrare på lederna. Obs att slovakerna stänger för all vandring ovan fjällstugenivån mellan 1/11 och 15/6. I den polska delen är det fritt fram året runt (dock endast realistiskt med stegjärn, isyxa etc, samt gedigen vana vid högalpin vandring under vinterförhållanden).

Ett ur tältningsynvinkel bättre område är bergskedjan Bieszczady i sydöstra delen av landet - en stor del är visserligen även där nationalpark, men det är betydligt mer folktomt och man ser mellan fingrarna på fritältare. Bergskedjan sträcker sig långt in i Ukraina, och där är det helt lagligt att fritälta.
Bieszczady är inget högalpint, utan "runda", men vackra och luftiga berg, som också kan vara väldigt fina på hösten, fr a om man håller sig högt uppe på den långa huvudkammen - då är man väl över trädgränsen och får långa siktlinjer. Jag känner alltid ett starkt vemod, när jag vandrar där, för området har en sorglig och dramatisk efterkrigshistoria. Polackerna tvångsförflyttade då nästan hela den huvudsakligen ukrainsktalande lokalbefolkningen, med en väldigt särpräglad egen kultur som i praktiken dog i och med fördrivningen. Man hittar ännu deras övergivna, övervuxna hus, ortodoxa kapell och kyrkogårdar. Slå upp Operation Vistula om du vill veta mer.

Om du inte måste hålla dig exakt till Polen, kan jag nog också rekommendera Nizke Tatry, Mala Fatra m fl bergskedjor i Slovakien, där det teoretiskt råder påbud att tälta på anvisade ställen, men där ingen bryr sig, om man sköter det snyggt och lite diskret, och packar ihop på morgonen.

Fråga gärna mer allt eftersom dina planer tar form, så skall jag försöka svara efter förmåga.
 
Rumänien?

PS Vill man vara uppe i lite mer alpina berg än Beskidy/Bieszczady, men där det fortfarande är ok att tälta, är möjligen den rumänska delen av Karpaterna bäst. Sök på "Transylvanien" här på forumet.
 
Tack för svaren :)
Det är just Bieszczady som vi tänkt oss för våran tur. Vi hoppas på kunna få se och fota bland annat vicenterna i bergen där nere. De har ju ett väldigt rikt djurliv där vad jag har förstått. Kanske något ni vet?

Har ni några mer tips om just Bieszczady ?
eller andra användbara tips för en tur i Polen?
Man har ju hört rykten om polen om att de stjäl och är taskia mot folk som inte hör hemma där. Stämmer dessa rykten?
Vågar man parkera bilen i 2v där?





Mvh Victor
 
Tack för svaren :)
Det är just Bieszczady som vi tänkt oss för våran tur. Vi hoppas på kunna få se och fota bland annat vicenterna i bergen där nere. De har ju ett väldigt rikt djurliv där vad jag har förstått. Kanske något ni vet?
Har ni några mer tips om just Bieszczady ?
eller andra användbara tips för en tur i Polen?
Man har ju hört rykten om polen om att de stjäl och är taskia mot folk som inte hör hemma där. Stämmer dessa rykten?
Vågar man parkera bilen i 2v där?
Mvh Victor
Utöver de på 60-talet återinplanterade visenterna kan du, om du har tur, få fota både björn, varg och lodjur, fast chansen är mycket större att det bara blir någon räv. Iakttag normal förskiktighet, dvs lämna ingen väldoftande mat i/kring tältet (tätförpackad torrskaffning går bra). Nallarna i Bieszczady är fortfarande normalskygga, till skillnad från sina demoraliserade Tatra-kusiner, men kan lockas av dylikt på natten. För att få se skymten av en varg får man ha jättetur.
Det finns också flera ovanliga kräldjur (samt huggormar...) och stora rovfåglar, t ex flera arter av örn, uralisk uggla m m.
Jag är inte så duktig på växter och djur, men det står mängder om detta på nationalparkens hemsida - tyvärr bara på polska, men du kan ju gå på de latinska namnen.

Bra interaktiva kartor finns här och här.

Botanisera gärna runt på dessa bägge sajter (gå tillbaka till resp. huvudsida), där finns mycket att hämta inkl tips om logi etc, även om man som sagt får gissa en hel del. Pinsamt och nuförtiden annars ovanligt att de inte har en engelsk version, men jag har inte hittat lika bra engelskspråkiga sidor. Här finns i alla fall en engelskspråkig sammanfattning och lite praktisk info.
Mycket om naturmiljön finns dock skrivet på Unescos sida om det Östkarpatiska Biosfärreservatet.

Den kommunistpolska militärens detaljerade kartor ligger nu fria och högupplösta ute på nätet här, de är mycket bra om ni vill gå utanför de markerade lederna, om än naturligtvis inte uppdaterade vad gäller nytillkommen turistinfrastruktur etc från 1994 och framåt. Denna sida är lättöverskådlig och engelskspråkig.

Jag har vandrat både ensam och med ett mycket litet barn uppe på huvudkammen, varit nere i byarna etc, och aldrig känt av någon ovänlig stämning (tvärtom), eller varit med om minsta tillbud, men detta är naturligtvis inget bevis för någonting. Ni verkar ju bli fler än en - iattag normal försiktighet med era värdeprylar så blir det väl varken bättre eller sämre än någon annanstans där det finns människor.

Det här är Polens fattigaste trakter, och en dyr och fin västbil väcker fortfarande uppseende. En sådan är det möjligen för säkerhets skull bäst att lämna på en bevakad p-plats, eller mot en liten slant hos någon bonde - så slipper ni i alla falla oroa er under vandringen.
 
Senast ändrad:
Tack för alla tips och all hjälp :)
Det kommer komma mer fråger i framtiden är jag säker på men var precis vad jag behövde just nu :)
Tack

Mvh Victor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.