Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden?

Hej!

Undrar vad ni som har erfarenhet tycker är den bästa tiden på året att vandra i Jämtlandsfjällen?

Jag. sambon och vår hund har tänkt åka upp till Storulvån och gå Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Blåhammaren och tillbaka till Storulvån under 6-7 dagar är planen. Eventuellt får vi lägga om första sträckan om bron över Handölan inte byggts upp igen.

Vi skall sova i tält.

Så vad tycker ni är den bästa tiden på året med tanke på, klimat, mycket folk, mygg o.s.v?

mvh
Andreas
 
Personligen gillar jag att försöka gå sent i Augusti och tidigt i September.

Goda chanser att det är mindre mygg men fortfarande inte särskilt kallt.

Men det är klart, det är lite högre risk att åka på snö och kalla nätter.
 
Personligen gillar jag att försöka gå sent i Augusti och tidigt i September.

Goda chanser att det är mindre mygg men fortfarande inte särskilt kallt.

Men det är klart, det är lite högre risk att åka på snö och kalla nätter.

Tack för ditt svar.

Vi har mest funderat på att gå som du rekommenderar i slutet av augusti/början på september.

När är det högsäsong i Jämtlandsfjällen?
 
Jag gick i mitten av juli förra året. Det fanns då i princip inga mygg men också rätt så kallt. Vid Sylarna hela 2 grader, enligt uppgift.
 
Väldigt olika från år till år. Sent brukar vara mindre mygg, och fina färger och mindre folk. Men kortare dagar. Slutet på juni är ljusast, men kan vara snö och blött. Juli mest av både folk och mygg. Men har man tur är det sol och fint väder i en vecka...
Dvs: planera en vecka vilken som och hoppas på det bästa. Av tre år på det sättet är ett år kallt och regnigt, ett växlande och ett soligt...
Om ni har möjlighet så anpassa efter väderleksprognosen
 
Väldigt olika från år till år. Sent brukar vara mindre mygg, och fina färger och mindre folk. Men kortare dagar. Slutet på juni är ljusast, men kan vara snö och blött. Juli mest av både folk och mygg. Men har man tur är det sol och fint väder i en vecka...
Dvs: planera en vecka vilken som och hoppas på det bästa. Av tre år på det sättet är ett år kallt och regnigt, ett växlande och ett soligt...
Om ni har möjlighet så anpassa efter väderleksprognosen

Ja klart går ju tyvärr aldrig att förutspå hur vädret kommer bli.

Vi blir dock tvungna att chansa lite eftersom jag tänkt boka boende på storulvåns fjällstation dagen då vi kommer upp. Tänker att det kan vara skönt att bara kunna gå och lägga sig direkt när man kört bil i nästan 15 timmar.
 
efter att skolan börjat lugnar hela området (gäller väl hela fjällen i och för sig) ner sig. Höstterminen börjar i Stockholm 20:e augusti, så jag skulle dra upp den helgen. +2 kan du får året runt om du har otur, men andra halvan av augusti /början av september finns potentialen till den klara fina luften som kommer med hösten
 
Jämtlandstriangeln

Hej!

oavsett vilken vecka du än väljer så finns det risk att stöta på dåligt väder eller att det blir väldigt kallt eller massor av mygg. Själv så hade jag och en tjej tänkt att vandra triangeln v.28

planera för det värsta och hoppas på det bästa

god tur
 
September

September brukar vara bra, torrare och kallare ger mindre mygg och färgerna är höstvackra.

En alternativ sträcka är Blåhammaren-Storerikvollen-Fiskåhöjden-Sylarna. Väldigt vackert.
 
September brukar vara bra, torrare och kallare ger mindre mygg och färgerna är höstvackra.

En alternativ sträcka är Blåhammaren-Storerikvollen-Fiskåhöjden-Sylarna. Väldigt vackert.


Skall kolla upp sträckan du nämner här ovan. Är inte hugget i sten ännu vilka sträckor det blir så vi är öppna för förslag.

Tack för all er input. Får hoppas på det bästa som någon skrev här ovan.

Nu har vi kommit fram till att perioden vi har möjligt att komma från jobbet är mellan 19 augusti-10 September. Tänkte åka upp på någon av söndagarna under nämnda veckor för att sen börja vandra på måndagen.

Vet inte hur stor skillnad det är på vädret under dessa veckor normalt sett men är ju ingen lång tidsperiod. Däremot skiljer det upp till en timma av dagsljus.

Samtidigt låter det ju härligt med fina höstfärger och torrare och kallare klimat i September.
 
Förslag

Har vandrat en del i Jämtlandfjällen. Slutet av augusti är toppen för det mesta.
Det går att parkera vid Storulån, men även vid Kläppen. Från Kläppen är det 11 km till Helags. Kan verkligen rekommendera Gåsen. Deras dusch måste upplevas :)

En positiv utveckling i fjällen är att flera fjällstugor nu har solceller, vilket gör att man kan ladda sin mobil/kamera.
 
Har vandrat en del i Jämtlandfjällen. Slutet av augusti är toppen för det mesta.
Det går att parkera vid Storulån, men även vid Kläppen. Från Kläppen är det 11 km till Helags. Kan verkligen rekommendera Gåsen. Deras dusch måste upplevas :)

En positiv utveckling i fjällen är att flera fjällstugor nu har solceller, vilket gör att man kan ladda sin mobil/kamera.

Vi har bokat ett rum till den 26:e augusti i Storulvån. Tänkte att det är skönt att sova i en riktig säng efter en 13 timmar lång bilresa.

Tänker vara ute en vecka cirka och ska definitivt ta oss till Gåsen. I och med att. I åker så långt känns det som att man vill vara ute ett tag när man ändå åkt upp. Tänker eventuellt boka ett rum till dagen innan hemresan sä man är fräsch innan man åker hem. Får bara hoppas det finns något hundrum kvar hos Storulvån då.

Är det förresten någon av er som hört om bron över Handölan kommer byggas upp igen och i så fall när? Hade varit skönt att gå den vägen mellan Storulvån och Gåsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...