Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge

Var vid riksgränsen börjar leden mot unna allakas? Sitter just nu på hotellet, kliar mig i skallen och stirrar rakt in i ett berg som jag antar att jag ska över på ngt sätt... Till höger - järnvägsstationen. Rakt fram - en viadukt under järvägen. Detta ser onekligen lite lockande ut men jag skulle vara tacksam om någon kunde peka ut en riktning åt mig :)

Almgren

Avslutat
TVå varianter

slalombacken upp och sen ner i sydöst (skulle jag tro) för att ansluta till stigen upp mot Katterjaure.

Eller så startar du i Katterjokk och korsar järnvägen och följer vägen tills liftarna och sen övergår den til nämna stig.

För alternativ 1 skulle jag fråga på hotellet om detaljer;)

Almgren

Avslutat
Jag gick ner en gång, ungefär enligt svarta strecket. krysset är där du ansluter till ledeen från katterjokk till katterjaure

Bilagor

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    92.2 KB · Visningar: 610
Underbart att utsidan-medlemmarna är så här snabba och snälla mot varandra! Någon sitter ute i obygden och behöver svar, någon annan svarar på några få minuter.

Ville bara skriva det här...

Lycka till med vandringen.

/karolina som nu återgår till att äta frukost :)

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.