Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge

Tänkte vandra från Riksgränsen vid midsommar ned till Unna Allakas o sen via Alesjaure ned till Vistas, vidare till Tarfala för slutmål Keb.
Nån som har erfarenhet av sträckan vid midsommartid? Är det snötäckt söderut från Riksgränsen?
Är vaden besvärliga?
Vi är ett par tjej/kille o ser gärna lite sällskap på turen.
Hälsn
Peder/Lena
 
det kan bli spännande...

kring Riksgränsen brukar det ju vara mycket snö kvar vid midsommar eftersom liftarna hålls öppna till dess. på http://www.snorapporten.nu kan ni hålla koll på snödjupet i Riksgränsen. http://www.riksgransen.nu är ju användbar oxå.

Men det logiska är ju att kliva av tåget i Katterjåkk (stationen innan) eftersom leden börjar där.

Det finns några vadställen en bit söderut som är ökänt svåra vid högvatten, vid Valfujåkka ca 1 mil innan Unna Allakas. Jag har inte gått här själv men har hört (av tex personalen på Abisko) att det kan vara svårt.

En trevlig väg är från Alesjaure via Vistas, Nallo, Sälka. Sedan har jag gått bla Kuopervagge till Tarfala. En fin väg men ansträngande. Mellan Sälka och Tarfala får man räkna med minst 6-8 timmar. (för mig tog det dryga 6 timmar men då gick det fort).

MVH Mats Frank, Umeå
 
färdväg ?

pedhan; sa:
Tänkte vandra från Riksgränsen vid midsommar ned till Unna Allakas o sen via Alesjaure ned till Vistas, vidare till Tarfala för slutmål Keb.
Hälsn
Peder/Lena

Hade ni tänkt Vistas-Kaskasavagge-Tjeuralako-Tarfala kanske ?

MVH Mats
 
Alternativt vadställe....

Jag har själv gått sträckan mellan Katterjåkk och Unna Allakas. Söder om Gatterjávri så får man ta till lite lätt klättring i en kort passage på smala klipphyllor utmed en jåkkkanjon. I Dossagevággi så ligger det endel spänger som uderlättar vandringen då bergshällarna kan vara förrädiskt hala vid regnväder. Här vandrar man igenom ett steril fjällområde med kala klippor. De tre utsatta vaden på fjällkartan vid Valfojokka är förrädiska, här är det djupt och ofta stora vattenflöden. Det är därför bättre att gå på nordostliga sidan om sjön 946 och vada en bit (300-400m) nedanför utloppet från sjön. Här är jokken betydligt bredare och lättare att vada.

God tur,
MVH Gunnar
 
Re: färdväg ?

Hade ni tänkt Vistas-Kaskasavagge-Tjeuralako-Tarfala kanske ?

MVH Mats [/QUOTE]


Ja det är den sträckningen vi hade tänkt oss. Har du någon erfarenhet därifrån?
 
Re: Re: färdväg ?

Miralda; sa:
Hade ni tänkt Vistas-Kaskasavagge-Tjeuralako-Tarfala kanske ?

MVH Mats

Ja det är den sträckningen vi hade tänkt oss. Har du någon erfarenhet därifrån? [/QUOTE]

nä tyvärr, jag har bara gått Vistas-Nallo-Sälka-Tarfala via Kuopervagge. Mkt bra val oxå.Speciellt utsikten mot Sveriges mest alpina fjäll, kaskasapakte imponerar väldeliga när man kommer in i Kuopervagge västerifrån. Vyn mot Vargryggen (dvs kammen som utgör Kebnekaisemassivet) och Rabots glaciär är grymt mäktig.

Men går man Vistas-Kaskasavagge-Tjeuralako-Tarfala så får man ju fin vy om vädret är bra mot Sydtoppen österifrån. Där skulle jag oxå vilja gå i bra väder.

MVH Mats
 
Mot Tarfala från Vistas

Jag har gått de sträckor ni frågar efter. Valfojåkkavadet har jag dock gjort i september då vattenståndet var hyfsat lågt. Midsommartiden innebär ju något annat. Kanske kan Hoiganvagge vara ett reservalternativ.

Från Vistasvagge ska ni upp i brant stigning. Efter stigningen hittar Ni tältplatser i princip ända fram till rastskyddet i Kaskasavagge. Sedan blir det stenigare. Men Ni ska upp mot det sk. Tarfalapasset. Det är brant ned mot Tarfala efter passet.

Ett tips att bestiga toppen Tarfalapakte 1806 m (ej namngiven på nya kartor) när Du väl är uppe i det ca 1500 m höga Tarfalapasset. Toppen har Du på Din högra sida med en formidabel utsikt ned mot bla Kebnepakteglaciären.

Mvh Björn
 
Vandrat o klart!

Vandringen är nu genomförd men vi fick avbryta i Una Alakas pga av sjukdom, men om nån vill fråga nåt så varsågod!
Ha en fin sommar
 
Tältplatser/vad?

Hej

det var ju tråkigt att ni inte kom hela vägen.

Själv har jag funderingar på att ta den väg ni tänkte er om ett par veckor. Jag undrar därför om du har några tips om tältplatser längs den väg ni gick (mellan Riksgränsen och Unna Allakas, om jag förstod det hela rätt – eller började ni i Katterjåkk?).

Jag undrar också hur mycket vatten det var i det besvärliga vadet som alla pratar om. Gick ni runt eller vadade ni mellan sjöarna?

/Johan Ö
 
Tältplatser

Hejsan,
Det finns gott om tältplatser efter hela sträckan, du behöver inte planera dagsetappen pga av tältplatser.
Vi gick vadet mellan sjöarna, det var knädjupt, men inte så hög vattenhastighet. Vi tyckte båda att svårigheten i vadet hade överdrivits av tidigare vandrare. Det var dock skönt att ha en vandringsstav och luta sig mot och man ska inte titta neråt i forsen när man vadar.
Det finns ett ställe efter leden där man får vandra längs en stor jokk uppe på en klipphylla ca en 15 m ovanför vattnet. Det är lite speciellt och det hade rasat på nåt sätt i slutet så man fick välja, klättra uppåt eller gå ned och vada längs i jokken ca 50m. Jag klättrade medan Miralda vadade. det var djupt till midjan men inga problem. vi rekommenderar vadet för klättringen var ganska brant och spec om det är blött riskabelt.
Ha en fin tur!
Du kan få lite bilder om du skickar din email, till mig, pedhan@spray.se
 
stig eller blockmark?

Jag planerar med min bror en tur från Katterjåkk till Abisko ev via Unna Allakasstugorna. Hur var underlaget att gå på? Var det upptrampad stig eller blockigt eller? Vet någon hur det ser ut inne i Hoiganvaggi? Terräng tältplatser etc?

MVH

Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.