Vallning begagnade skidor

Mina äldsta skidor är också ett par Fischer RCS. De är drygt 30 år vid det här laget. De senaste 15 åren har de inte sett glidvalla. De glider fortfarande bra, och är inte uttorkade.

Vad specifikt är det glidvallan skyddar?

Att de som tävlar har nytta av glidvalla finns det oberoende studier som visar. Jag har inte sett någonting som visar behovet av glidvalla för motionärer.
 
Att de som tävlar har nytta av glidvalla finns det oberoende studier som visar. Jag har inte sett någonting som visar behovet av glidvalla för motionärer.
Rengörning av belagen mha vallning tycker jag gör skillnad. Har dock aldrig provat sickling. Möjligt att det ger lika effekt.
Brukar värma in fästvallan och då blir invärmning av glidvalla inte så mycket merarbete.
 
Om belagen inte får glidvalla torkar de och lär bli som ost som stått framme länge. Hur det påverkar glidet vet jag inte och jag kan inte svara på om det syns på dem (även om vi ser på våra att de ser "gladare" ut sedan vi började glidvalla oftare) men det var uppenbart på vallagenomgången vi fick att det är dåligt för belagen.
Att du inte är rädd om dina skidor är upp till dig men rekommendera inte andra att missköta sina. Lite som att säga åt folk att inte sköta läderkängorna för att du inte smörjer dina eller att inte täta en fog i badrummet för att du inte sett att det krypit in fukt i din skarv.
 
Har du möjligen lite mer fakta än "lär bli som ost" och "ser gladare" ut?

Exakt vilken kemisk substans är det som "torkas ut"? Får du för lite vatten i belaget? Att vallafabrikörer hävdar att du ska ha glidvalla på skidorna är kanske inte så konstigt.

Jag har som sagt ett par 30 år gamla skidor (Fischer RCS) som inte sett glidvalla på 15 år. De belagen är inte "som ost". De glider fortfarande bra. Ja, de är lite slitna -- men det har mer att göra med att jag använder dem när det är lite snö och grus i spåren...

Fett tränger in naturligt läder och gör det följsammare. Har du lackerat läder kan du fetta in det precis hur mycket du vill utan att det hjälper. På samma sätt kan du lägga på glidvalla som inte går in i belaget. Fortsätt gärna med det om det känns bättre.

Jag uppskattar personligen mer oberoende undersökningar än gamla myter. ;)
 
Jag åker väl typ 10 gånger per år. Tror varje år att jag ska åka flera gånger i veckan, men det blir oftast några veckor när man åker ganske ofta - sedan kommer annat i vägen. Är jättenöjd med SNS-bindning och pjäxor, fördelen är ju just att andra gör sig av med grejerna så man kan hitta riktiga proffspjäxor begagnade för en liten peng.

Jag orkar inte valla, tycker att vallatejp duger finfint - byter inte vallatejp varje år utan kör en som funkar bäst när det är ett fåtal minusgrader (oftast är jag inte sugen att åka när det är -15 eller +7). Jag mätte spann med ett A4-papper i sportbutiken för mina förra skidor, när jag köpte nya förra året så gick jag på viktrekommendationen för skidorna och kör med ungefär samma vallazon - funkade bra så jag kör vidare med det.

Jag kör hellre lite för kort zon än riskerar att det går trögt, tycker att man kan kompensera med lite åkteknik - misstänker att det är därför jag inte har några problem med vallatejp som lossnar och så (förutom att skidorna var rena och fina när jag satte dit tejpen). Glidvalla/sickla skidorna kommer jag nog göra då och då - men troligen inte varje år, det blir när jag känner behov...
 
Skidbelag är nu förtiden oftast gjorda av någon sorts plast Plast torkar/åldras.
Jag har inte läst själva forskningsartikeln om valla vs sickling när det gäller glid utan enbart artiklar om den, vad jag förstår så handlar forskningen enbart om glidet, inte om huruvida valla är bra för belagen på annat sätt. Jag har aldrig påstått att dina skidor har dåligt glid och tänker heller inte göra det eftersom det inte är glidet som vi diskuterar
Min jämförelse med läder etc är liknelser och ej tänkt att tolkas bokstavligt.
Skidbelag är inte helt jämna utan har små gröpper och porer, det är i dessa som glidvallan tränger in. (det lär även vara det som gör att fästvalla sitter längre om man värmer på den lite)
 
Huvudbeståndsdelen i princip alla belag är polyeten. Ja, PE åldras. Det som bidrar till åldring är UV-strålning, värme och annan bakgrundsstrålning. För mer om åldring av PE se t.ex. https://web.wpi.edu/Pubs/ETD/Available/etd-0828101-135959/unrestricted/medhekar.pdf

Vad i vallan skulle stoppa det?

PE används till annat än belag. Där den inte vallas för att stoppa åldrandet. Förklara gärna varför just PE i belag skulle behöva vallas för att stoppa åldring (och hur det går till).

Det finns viss fog i att hävda att du istället snabbar på åldringen genom att värma belaget vid vallning. Det torde dock vara så lite att det är försumbart.
 
Allt åldras, sedan är frågan vilket tidsperspektiv som är relevant. När det sedan specifikt gäller skidor och deras glidegenskaper handlar det också om perspektiv, Gäller det sekunder på distanser som mäts i kilometer eller upplevt glid när man avspänt skidar fram genom vinterlandskapet? Kort sagt så glider en ovallad platskida mer än tillräckligt bra tillräckligt länge för att det ska vara en ickefråga för icketävlingsåkaren.
 
Jag har två teorier kring hur det skulle kunna funka så jag skulle kunna "killgissa" men ser ingen vits med att göra det. Att inte veta hur något funkar är dock inte samma sak som att det inte fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anojak Vallning Skidor allmänt 7
iia vallning? Skidor allmänt 4
Jimsson Köpa begagnade skateskidor Skidor allmänt 3
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.