Behöver råd om bindning

Behöver lite hjälp hur jag ska tänka: Fick nyligen ett par turskidor (Dynastar Montagne) och hoppades att rembindningen skulle passa till mina Lundhagskängor. Men skidläppen på kängorna var för bred för bindningen (75 mm). Min fråga är alltså om man kan montera på bredare bindningar på skidorna - och om någon i sådana fall vet vilken bindning som skulle kunna funka? Ett annat alternativ som jag har tänkt på är att använda mina långfärdspjäxor (inte lika höga och inte lika varma) och då motera på en bindning med sns-system. Frågan är då om det är en vettig investering till en äldre och begagnad skida (och då frångå rembindning). Eller bör man ge upp hela projektet och leta nytt... ?
Kloka tankar mottages tacksamt!
David

Har du kollat så att bindningens bredd inte är justerbar? Ibland kan det gå att justera metallbitarna på sidorna i bredd om man lossar några skruvar. Beror ju på vad det är för bindning såklart.

Är det en sån där gammal klassisk bindning med vajer bakom foten? Kabelbindning kallades de va? I så fall har jag nog en sådan med justerbar bredd oanvänd liggande. Den kan du få köpa för en symbolisk summa och frakten, om du vill prova att byta bindningen.

//Ala

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
precis, det är en klassisk kabelbindning. Just den här heter Røyken. Dessvärre är den inte justerbar. Tack för erbjudandet. Det kan vara värt ett försök att byta. Skickar min mejladress: davidsandberg@telia.com så kan vi höras vidare.
David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips