Pjäxor

Jag behöver lite råd.

Har idag ett par Lundhags läderpjäxor med 75mm NN bindning och ett par Excelsior långfärdsskridksor med fast häl. Använder även pjäxorna till mina turskidor med 75mm bindning.

Skulle nu vilja investera i ett par nya pjäxor till mina skridskor med lös häl och samtidigt byta bindningen på turskidorna för att kunna använda pjäxorna där också. (skidorna är i bra skick, skridskorna är OK men inte mer)

Vilken pjäxa skall man då välja för detta ändamål?
Var skall jag handla den?
Skall jag köpa ett paket med skridskor eller skall jag bara köpa pjäxor och 2 par bindningar och montera på mina gamla skridskor och mina skidor?

Alla tips mottages tacksamt!

/Per

Jag behöver lite råd.

Har idag ett par Lundhags läderpjäxor med 75mm NN bindning och ett par Excelsior långfärdsskridksor med fast häl. Använder även pjäxorna till mina turskidor med 75mm bindning.

Skulle nu vilja investera i ett par nya pjäxor till mina skridskor med lös häl och samtidigt byta bindningen på turskidorna för att kunna använda pjäxorna där också. (skidorna är i bra skick, skridskorna är OK men inte mer)

Vilken pjäxa skall man då välja för detta ändamål?
Var skall jag handla den?
Skall jag köpa ett paket med skridskor eller skall jag bara köpa pjäxor och 2 par bindningar och montera på mina gamla skridskor och mina skidor?

Alla tips mottages tacksamt!

/Per

Om du inte är helt nöjd med dina skridskor, så finns ju möjligheten att köpa Skyllermarks röda (eller blå), där Rottefellas bindning NNN BC ingår.
Jag har själv nyligen köpt sådana skridskor, och håller nu på att försöka hitta bra pjäxor till dessa.

Har bla provat Alpina 1550 och Alpina 1600. Med Alpina 1550 så kunde jag känna snörningen mot ovansidan av foten. Flärpen gick inte hela vägen upp, utan slutade halvvägs upp, vilket gjorde att snörningen klämde på ovansidan av foten. Annars så hade dessa ett mycket bra stöd över fotleden/ankeln. Alpina 1550 är dessutom inte vattentäta.

Alpina 1600 är vattentäta, men ger ett sämre stöd över fotleden. Alpina 1600 hade däremot en flärp som gick hela vägen längs med snörningen.
Bägge pjäxorna är små i storlekarna, så har man normalt ex stl 45 så väljer man istället stl 46.

Ska idag även prova Lundhags pjäxor, och ev Crispis om jag hittar några.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips