Pjäxor

Jag behöver lite råd.

Har idag ett par Lundhags läderpjäxor med 75mm NN bindning och ett par Excelsior långfärdsskridksor med fast häl. Använder även pjäxorna till mina turskidor med 75mm bindning.

Skulle nu vilja investera i ett par nya pjäxor till mina skridskor med lös häl och samtidigt byta bindningen på turskidorna för att kunna använda pjäxorna där också. (skidorna är i bra skick, skridskorna är OK men inte mer)

Vilken pjäxa skall man då välja för detta ändamål?
Var skall jag handla den?
Skall jag köpa ett paket med skridskor eller skall jag bara köpa pjäxor och 2 par bindningar och montera på mina gamla skridskor och mina skidor?

Alla tips mottages tacksamt!

/Per
 
Jag behöver lite råd.

Har idag ett par Lundhags läderpjäxor med 75mm NN bindning och ett par Excelsior långfärdsskridksor med fast häl. Använder även pjäxorna till mina turskidor med 75mm bindning.

Skulle nu vilja investera i ett par nya pjäxor till mina skridskor med lös häl och samtidigt byta bindningen på turskidorna för att kunna använda pjäxorna där också. (skidorna är i bra skick, skridskorna är OK men inte mer)

Vilken pjäxa skall man då välja för detta ändamål?
Var skall jag handla den?
Skall jag köpa ett paket med skridskor eller skall jag bara köpa pjäxor och 2 par bindningar och montera på mina gamla skridskor och mina skidor?

Alla tips mottages tacksamt!

/Per

Om du inte är helt nöjd med dina skridskor, så finns ju möjligheten att köpa Skyllermarks röda (eller blå), där Rottefellas bindning NNN BC ingår.
Jag har själv nyligen köpt sådana skridskor, och håller nu på att försöka hitta bra pjäxor till dessa.

Har bla provat Alpina 1550 och Alpina 1600. Med Alpina 1550 så kunde jag känna snörningen mot ovansidan av foten. Flärpen gick inte hela vägen upp, utan slutade halvvägs upp, vilket gjorde att snörningen klämde på ovansidan av foten. Annars så hade dessa ett mycket bra stöd över fotleden/ankeln. Alpina 1550 är dessutom inte vattentäta.

Alpina 1600 är vattentäta, men ger ett sämre stöd över fotleden. Alpina 1600 hade däremot en flärp som gick hela vägen längs med snörningen.
Bägge pjäxorna är små i storlekarna, så har man normalt ex stl 45 så väljer man istället stl 46.

Ska idag även prova Lundhags pjäxor, och ev Crispis om jag hittar några.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
tango "Pinnskydd" NNN BC-pjäxor? Långfärdskridsko 17
tango Nya stabila pjäxor? Långfärdskridsko 12
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
jjoh Pjäxor Långfärdskridsko 7
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.