Preparera längdskidor, valla o dyl


Är det typ sånt här jag letar efter? :)
 

Är det typ sånt här jag letar efter? :)

Jag körde många år med sådan, fö rjag är precis som du mer intresserad att åka och inte alls road av att valla och förbereda mig.
Numera är jag ännu latare/smartare och har köpt skinnskidor med justerbar bidning så jag kan virtuellt valla om i farten - men det kostade mej en slant. Men det var det värt för mig.

Vill du på enketl sätt ha bra fäste= slippa bakhalt så kör du med tejpvalla i fäztzonen och får många fina turer med det. Är det tö eller mycket ny fin snö r det risk att det fastnar i tjepen och du tappar både fäste och glid. Det är väl enda nackdelen med tejp.

När det är dax för ny tejp kan du antinge slita ner det sista (med bakhalt de sista turerna, eller tvätta bort resterna med vallaväck och en plastskrapa, låt sedan torka och sätt på ny tejp. En rulle varade till 4-5 skidor ungefär för mig = 2 till 2,5 par men beror såklart på hur lång fästzon du har på dina skidor. Tryck fast tejpen ordentliget mot skdian så du inte får luftbublor, då får du in snö och den slits snabbare men följ instruktioenrna på paketen noga så blir det bra. Tejpen fäster bättre i rumstemp än ute så fäst tejpen på varma skidor.


/Patrik
 
Hej igen!

Blir det för varmt och klibbigt kan man täcka tejpen med annan lämplig valla. Mina favoriter är swix vr 45, eller om det är riktigt jäkligt en gammal burk "lappglid"-tjärvalla. Den var nog längesedan den fanns i handeln.

Men det är som sagt bara vid nysnö det är ett problem, åker du i preparerade spår där det åkt ett antal innan är det sällan problem, ännu bättre om det är konstsnö. Vid riktigt tråkiga förhållanden kan man sitta hemma med en god bok också.

Var förresten rädd om dina pjäxor, jag har nn75-bindning på mina turskidor och det är stört omöjligt att hitta löparpjäxor till dem nu för tiden.
 
Hej igen!

Blir det för varmt och klibbigt kan man täcka tejpen med annan lämplig valla. Mina favoriter är swix vr 45, eller om det är riktigt jäkligt en gammal burk "lappglid"-tjärvalla. Den var nog längesedan den fanns i handeln.

Men det är som sagt bara vid nysnö det är ett problem, åker du i preparerade spår där det åkt ett antal innan är det sällan problem, ännu bättre om det är konstsnö. Vid riktigt tråkiga förhållanden kan man sitta hemma med en god bok också.

Var förresten rädd om dina pjäxor, jag har nn75-bindning på mina turskidor och det är stört omöjligt att hitta löparpjäxor till dem nu för tiden.
Egentligen är det är typ gränsfall på om jag kan ha pjäxorna. Är fötterna för svullna brukar det resultera i uppskrapade tår/skavsår. De förra som faktiskt passade gick tyvärr bet men det var nog gummit som gett upp.

Jag läste något om tjära man kunde ha på, men då lär väl tjäran tvättas av när det börjar bli kallare ute?

Är just när det är över eller kring 0 som det blir mest besvärlligt (och är ju vad tempen legat kring nästan varje dag här). Blir ju mer trött än nöjd efter ett par varv.

I nerförsbackarna får man stå och staka för att inte stanna. I början var det nästan så man ramlade framåt i vissa partier då det bromsade upp för mycket.
 
Är det så illa med glidet skulle jag tro att det är fästvallan som tar i. Skidorna kanske mjuknat lite med åren, eller du kanske t o m gått upp några kilo? Testa att korta fästvallazonen 5 cm fram, och lägg ingen fästvalla bakom hälen.

Eller, det kan inte vara så att skidorna förvarats med skyddsparaffin? Alltså ett ganska tjockt lager paraffin över hela belagen? I så fall ska den sicklas bort innan man åker.
 
Var förresten rädd om dina pjäxor, jag har nn75-bindning på mina turskidor och det är stört omöjligt att hitta löparpjäxor till dem nu för tiden.
Lyckades göra en rejäl vurpa i en backe här om dagen, tydligen pallade inte gummit i ena pjäxan påfrestningarna (de har ju varit med några år) så idag när jag drog ett varv revades en del loss.

Går det öht att laga sådana? Vi har en skomakare (heter det så ens?) i stan men inte särskilt tillförlitlig.

En spontan tanke var att nita fast en läderlapp t.v., eller något som klarar påfrestningarna av vädret....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.