Teknik längdskidor

Har plockat fram längdskidorna igen efter att ha stått på hyllan i ca 3 år, mkt pga dålig snötillgång.

Åkte till en motionsbana med preparerade spår men de har tydligen haft tävling där nyligen då spåren i vissa kurvor är "sönderskejtade", vilket resulterade i att jag gled rakt ut i terrängen.

Känns inte helt tillförlitligt att bara lita på att spåren ska ta mig genom kurvorna. Stod och kollade på hur andra skidåkare gjorde men många valde att kliva ur spåret och skejta ner för baken utanför spåren.

Hur fasen ska man parera sånt egentligen? Lär knappast vara den enda kurvan på området som körts sönder. Ser skapligt pinsamt ut dessutom att rasa i var och varannan backe.

Besitter ett par äldre skidor med NN 75 mm bindningar. Är ingen vallning under vad jag vet, och tveksam till om dessa skidor kan användas till annat än klassisk stil.
 
Har själv aldrig använt sådana bindningar så kan inte säga något om hur det vore att kliva ur spåret i utförsbackar/kurvor med dina skidor. Åker själv på ett par "vanliga" klassiska skidor och kliver i princip alltid ur spåret i utförsbackar som har kurvor. Upplever det mycket enklare att trampa igenom kurvorna utanför spår än att stå kvar i spåret och försöka hålla lut inåt kurvan även om det är perfekta spår. Lätt hänt att en skida slinter ur spår när man har fart i en lite för snäv kurva. Inte helt lätt om man inte är skidvan men går fint med lite övning att trampa i kurvorna även med klassiska skidor.
 
Jag vet inte vad som är "rätt" teknik, men jag brukar alltid slänga ut inre benet utanför spåret och ploga lite lätt för att klara kurvorna. Om kurvan är skarp och backen är brant kliver jag ur helt och plogar bredvid spåret. Har gjort likadant oavsett vilka skidor och bindningar jag har haft genom åren.
Där jag åker är spåren nästan alltid trasiga i kurvorna. Det är en sällsynt lyx med så bra spår att man kan lita på dem i kurvorna.
 
Har plockat fram längdskidorna igen efter att ha stått på hyllan i ca 3 år, mkt pga dålig snötillgång.

Åkte till en motionsbana med preparerade spår men de har tydligen haft tävling där nyligen då spåren i vissa kurvor är "sönderskejtade", vilket resulterade i att jag gled rakt ut i terrängen.

Känns inte helt tillförlitligt att bara lita på att spåren ska ta mig genom kurvorna. Stod och kollade på hur andra skidåkare gjorde men många valde att kliva ur spåret och skejta ner för baken utanför spåren.

Hur fasen ska man parera sånt egentligen? Lär knappast vara den enda kurvan på området som körts sönder. Ser skapligt pinsamt ut dessutom att rasa i var och varannan backe.

Besitter ett par äldre skidor med NN 75 mm bindningar. Är ingen vallning under vad jag vet, och tveksam till om dessa skidor kan användas till annat än klassisk stil.

Kul att du kan åka skidor igen!

Att spåren blir sönderåkta i en del kurvor är ganska vanligt då många trampar runt i kurvorna, en kurvteknik som påminner om skejtning. Ses första gången ca 20sek in på denna video
(hittade ingen ren instruktionsfilm, men tekniken tjejerna visar upp i denna är ju strålande)
NN 75 mm är en utmärkt bindning att skejta med. Används tex på många långfärdskridskor.
Tips på mer teknik,

Hoppas du får en lång skön skidvinter!
 
Det är kanske ett lite kontroversiellt uttalande -- men jag skulle vilja hävda att det är alla som plogar i nedförsbackarna som förstör spåren. :)

När du plogar flyttar du ut snö mot kanterna, och det blir ofta snabbt isigt och hårt. Trampar du runt så flyttar du inte runt snön speciellt mycket. Så länge spåren är bra, så brukar det inte behövas att trampa runt, utan det går bra att följa spåren.

Ett annat ställe där spåren blir dåliga är uppförsbackar. Det verkar behöva saxas uppför minsta backe, vilket snart gör att spåren försvinner -- vilket gör det svårare att diagonala uppför. :)

Nu är det väl lite svårt att hävda att man inte ska ploga eller saxa, så jag antar att man får finna sig i att spåren ser ut som de gör, speciellt i områden där fler ovana skidåkare finns.

Det går att åka i rätt branta backar med längdåkningsskidor. Det kan dock krävas rätt mycket övning. Om du är osäker så är det lättast att stiga ur spåren. Bromsa så mycket du behöver genom att ploga för att kunna hålla dig i spåret. Visst slits spåren när de används, men det är betydligt bättre än att de inte används.
 
Tricket är att bestämma sig för ett av två alternativ.
1-Så kvar i spåret, böj på knäna och följ med, är det bra spår så kan man ta snäva kurvor i hög fart.
2-kliv ut ur spåret. Ploga för att bromsa och svänga eller börja trampa vin med skidorna. Börja trampa strax innan kurvan och gör många små steg, inte få och stora. För varje steg gör man en liten korrigering, mindre än att skidorna korsar sig.

Det blir garanterat tok om man börjar med metod 1 och sedan går över i metod 2 in ett för sent läge. Man måste bestämma sig innan det börjar gå för fort.

Sämst är att blir rädd och stå stelbent rakt upp, då blir det nästan garanterat krasch. Böj på benen, låg tyngdpunkt, luta in nåt i kurva. Titta framåt!
 
Självförtroende och belasta ytterskidan kommer man långt med.

Bromsa i utförsbacke är verkligen inte bra när det är lite snö det förstör skidorna både för den som bromsar och för de som kommer efter. Bättre att ta av skidorna och promenera ned.

Thure
 
Skejta "får" man ju inte göra när man åker klassikt. Är mer frågan om att trampa runt. Jag brukar stå i spåren om det finns, annars trampa runt. Är bra att åka mycket för att få bättre balans, såklart. De flesta skidspår bör inte va några problem att ta sig ner om man bara kan stå på benen, man ska inte behöva ploga. Är det bra spår brukar jag ställa mig i fartställning. Annars stå med lätt böjda och mjuka knän beredd att göra någon typ av manöver.
 
Hur lätt det är att ta sig nerför backarna beror en del på underlaget också.

Jag hävdade tidigare att jag inte behövde bromsa överhuvudtaget på det lokala spåret. Sedan åkte jag en gång när det var mer blåis än snö. Det gick lite för fort för mig i backarna då, och det blev rätt smärtsamt när det tog stopp.

Men på det stora hela håller jag med. Den absoluta majoriteten av motionsspår behöver man inte ploga i så länge underlaget är bra.
 
Det är synd att precis varenda slinga ska spåras. Jag tycker skating är enklare, roligare och mycket mindre jobbigt.

På de större konstsnöanläggningar jag besöker finns alltid både och. Skejtbädd jämte spåren. På de små elljusspår jag åker när det just nu finns snö är det nog lite för smalt och för lite snö för skejt. Men kan ju bli fint skejtföre "naturligt" på sjöar och åkrar vid rätt väder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.