Vallning begagnade skidor

Fick ärva ett par äldre Salomon pjäxor för längdåkning, är väl den äldre modellen bindning SNS Automatic, en pjäxa med en tvärställd metallpinne och en skåra på undersidan av pjäxan.

Hittade ett par begagnade skidor på loppis med samma bindning och en längd på 200 cm.

När jag hyrde längdskidor i fjällen hade de någon form av "vallahud" under. Har ju märkt nu när det blivit plusgrader att det var gräsligt svårt att åka med mina gamla skidor (som inte är vallade), fick staka mig i nerförsbackar och hålla på, blev helt slut efter bara några kilometer.

Sätta sån där "hud" under ett par begagnade skidor, går det överhuvudtaget?
 
Hudarna du pratar om är stighudar och används på turskidor utanför de preppade spåren. Alltså inte för längdskidor.

Du behöver glidvalla skidorna, och sen även få någon sorts fästvalla i fästzonen av skidan. Det går att söka sig till hur man gör det själv, men har du inga ambitioner om att bli självgående med vallning så gör det bra att ta dem till en skidaffär för att fixa det. De bör mäta upp fästzonen på skidan åt dig innan de börjar valla. Ett alternativ till fästvalla om du inte vill hålla på med flera olika vallaburkar är att använda vallatejp.
 
Hej
Det lär inte gå lättare nerför om du sätter någon form av hud under skidan, däremot hjälper den på väg uppför tricket är att få både fäste uppför och glid nerför.

Steg 1 är att kolla om din vikt och skidans spann stämmer överens

Enklast är att gå till en sporthandlare och fråga snällt om de kan mäta upp dina skidor... fungerar inte det så är en kompis utrustad med skjutmått bästa alternativet.

Gör så här:
1) se till att skidan är helt ren från valla
2) sätt på pjäxor + skidor inne på ett helt slätt och glatt underlag
3) stå med jämnvikt på skidorna och titta rakt fram
4) kompisen tar 0,1mm bladet och stoppar in det under skidan ungefär vid främre delen på bindningen och för det framåt tills det tar stopp (markera platsen) och bakåt till det tar stopp (markera platsen)
5) placera bladet under skidan vid tån, ställ dig sedan med all vikt på den skidan (gärna på tå) bladet ska nu sitta fast
6) ta 0,7 mm bladet och kolla om du får in det under tån ( 1mm om du är duktig att åka)
7) gör lika på andra skidan

Nu har du kallvallazonen, all valla utanför dessa markeringar ger sämre glid (gör om 4-7 med 0,3 bladet så får du klisterzon)

Om du inte har något skjutmått ta ett vanligt 80g skrivarpapper.

Nu låter det på din berättelse som om du helt saknar spann på skidan och då hjälper inget annat än att köpa en (skin)skida som passar för din aktuella vikt.

Lycka till!
 
Jag tror du pratar om skinnskidor (inte stighudar) och nej det är nog inte så enkelt att eftermontera det påbefintliga skidor, de sitter i urfrästa spår. Som redan sagt är de för fäste och inte för glid. Det enklaste latmansvallningen för fäste på vanliga skidor enligt mej är tejpvalla men det brukar funka bättre under noll. I plusgrader är det nog bäst med riktig valla.
Klabbar det så är det glidvalla du saknar. Är det träskidor är det grundvalla tjära du saknar, men är det plastbelag så är det valla som gäller.

Jag kör numera med skinnskidor och i längsled flyttbar bidning och det är väldigt smidigt, men kostar en slant också.
Har du ambition att åka mycket så gå till en butik och prova ut skidor och kosta på dig skidor för några tusen kr (komplett kit). Ska du bara enstaka gånger hasa runt lite så kan nog begagnat funka men på bekostand av komfort och glid. Att begagnat hitta skidor med spann väl avpassat för dej, det är nog en osannolik slumpmässig vinstlott.

/Patrik
 
Hej!
Följ Sparcys guide så vet du om du har rätt spann på skidan.
Är det någorlunda rätt spann så är det vallan det är fel på.
Här är en länk som visar hur det går till att valla.




Vallatejp är imho rätt värdelöst. Bättre då att antingen lära sig att använda riktig fästvalla eller skaffa ett par skidor med "fiskfjäll" under om man nu inte åker så mycket.
I det skick dina skidor är behöver du nog göra rent och valla rätt från grunden och sedan behöver du lägga rätt antal lager av rätt fästvalla för väderleken och föret du åker på.

Det är inte helt lätt att hitta begagnade skidor med rätt spann.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Den stora frågan är hur bra skidor du vill ha.

Om du vill att det ska bli riktigt bra har du nog börjat i fel ände. Salomon SNS är en utgående modell. Att köpa begagnade längdskidor brukar sällan ge rätt spann. Spannet är den vikt som skidan passar till. Den är inte direkt kopplad till längden på skidan.

Du har fått tips om hur du mäter upp spann och vallar.

Vad man kan lägga till är att det går att diskutera hur viktig glidvallan är. Du kommer lång med att bara sickla skidan (sök på kuzminsickling för mer detaljer). Mängden och var du applicerar fästvalla kan i viss mån hantera att du har fel spann på skidan. Är spannet för mjukt -- sätt bara lite valla mitt under. Du kommer att få valla ofta, och ha dåligt glid. Är spannet för hårt -- sätt tjockare med fästvalla och under en längre del av skidan. Det kan bli svårt att få bra fäste (och glid), men det brukar bli åkbart.

Med rengjorda, nysicklade och rätt fästvallade bör dina begagnade skidor gå att åka på. I alla fall om spannet är någorlunda OK.

Vill du ha bra skidor bör du börja i rätt ända och skaffa ett par skidor med ett spann som är uppmätt för dig. Om du gör det är det troligen också en bra ide att skaffa nya skor med NNN / Prolink profil.
 
Låter som en hel vetenskap det här med vallning, men det är det säkert. Vad är risken om man har fel spann på skidorna? Att det blir dåligt glid eller fäste?

Åker ju inte vidare professionellt egentligen. Som min svärmor sa, mest för motionens skull. De skidor jag haft tidigare har fungerat relativt bra att åka med förutom när det blivit för varmt som det varit nu. Ärvda efter en släkting som väger kanske 10-15 kg mer än mig idag (osäker vad han vägde när han använde skidorna som mest dock).

Men jag ska prova spannet med papper och se om det är lämpligt till att börja med.
 
Vad gäller spannet på skidorna, så funkar det så att med rätt viktspann trycks fästzonen i mitten på skidan ner när du skjuter ifrån med benet och när du sedan växlar över tyngden på nästa ben är det bara glidzonen, dvs den främre och bakre delen av skidan, som har kontakt med snön och därför glider skidan framåt. Googla lite på längdteknik så tror jag du förstår principen.
Har du för lågt spann är du för tung för skidan och trycker ner fästzonen hela tiden i värsta fall. Då får du inget glid framåt om du har fästvalla på. Åt grabben och mig själv har jag i såna lägen ibland valt att enbart glidvalla och sedan staka eller skejta.

Har du för högt spann trycker du inte ner skidan tillräckligt när du skjuter ifrån och då blir det bakhalt. Detta går till viss del att kompensera genom att lägga fästvalla längre ut, en bit in på glidzonen, men risken är att det blir både bakhalt och dåligt glid framåt.

SNS tror jag är ett system på väg ut. Du kanske kan hitta pjäxor i rätt storlek på loppis eller blocket, om du inte vill testa att byta bindning. Det är inte speciellt svårt, här finns en bra guide till hur man gör:


Lycka till!
 
Den stora frågan är hur bra skidor du vill ha.

Om du vill att det ska bli riktigt bra har du nog börjat i fel ände. Salomon SNS är en utgående modell. Att köpa begagnade längdskidor brukar sällan ge rätt spann. Spannet är den vikt som skidan passar till. Den är inte direkt kopplad till längden på skidan.

Du har fått tips om hur du mäter upp spann och vallar.

Vad man kan lägga till är att det går att diskutera hur viktig glidvallan är. Du kommer lång med att bara sickla skidan (sök på kuzminsickling för mer detaljer). Mängden och var du applicerar fästvalla kan i viss mån hantera att du har fel spann på skidan. Är spannet för mjukt -- sätt bara lite valla mitt under. Du kommer att få valla ofta, och ha dåligt glid. Är spannet för hårt -- sätt tjockare med fästvalla och under en längre del av skidan. Det kan bli svårt att få bra fäste (och glid), men det brukar bli åkbart.

Med rengjorda, nysicklade och rätt fästvallade bör dina begagnade skidor gå att åka på. I alla fall om spannet är någorlunda OK.

Vill du ha bra skidor bör du börja i rätt ända och skaffa ett par skidor med ett spann som är uppmätt för dig. Om du gör det är det troligen också en bra ide att skaffa nya skor med NNN / Prolink profil.
Att sickla eller glidvalla, kan man diskutera länge.
Jag har testat både och på min dåliga åkteknik är det inget som jag märker skillnad i spåret på.
Riktigt kassa belag har jag ibland försökt att rädda genom att först sickla så mycket jag vågar och sedan glidvalla. Förmodligen inte vetenskapligt korrekt men det har gått att förlänga livet på några gamla laggar på det sättet.
 
Ja, vallning kan diskuteras länge. Jag har lessnat på att mäta belag med 10+ lager av glidvalla. Jag sicklar numera. Det glider tillräckligt bra för mig som numera inte har någon tävlingsambition. Jag åker bara för att det är roligt.

Jag åker själv inte gärna på ett par skidor med fel spann. Jag tycker inte att det är roligt att åka med skidor som inte passar. Däremot gick det inte alltid att ha perfekta spann på ungarnas skidor när de växte upp. Det går till viss del att kompensera med hur du vallar -- men det är inget som gör det roligare att åka skidor.

När barnen var små fick de först ställa sig på skidorna så att jag kunde märka upp spannet. Sedan anpassade jag vallning baserat på hur det såg ut när de åkte. Sämst blir det som sagt om spannet är för mjukt. Då får du dåligt glid, och fästvallan slits snabbt bort så att det blir bakhalt. Sedan blir det inte heller bra med för hårt spann. Jag har haft skidor med hårt spann som bara fungerade med rätt "kick". Det gick inte så snabbt att åka på dem om jag blev för trött och tappade tekniken. Det kändes som om jag stod stilla.

När det gäller längdåkning är min prioritet:
1. Rätt spann
2. Rätt belag
3. Rätt längd

Sedan kan man om vill diskutera gå in på vilken spannkurva som är "bäst". Men det är något av överkurs i den här tråden.

Hur viktigt rätt spann är går också att diskutera. Många turåkningsskidor är rätt mjuka. De går att åka på i alla fall. :)

Det låter inte som om TS har tävlingsambitioner. Att då först mäta upp spannet, och om det är någorlunda rätt sickla skidorna och valla enligt spannet kan fungera rätt långt. Ska du få fäste när det är varmt behövs ofta klister. Det är inte så roligt att hålla på med. Jag har en bekant som bara vallar med Swix blå extra kallvalla. Om det inte fungerar åker han inte skidor... (Själv väljer jag oftast att åka skating då.)
 
Glid under skidorna är en vattenfilm du åker på, fäste är att vallan/hudarna griper i snökristallerna, klabb är ett elände.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anojak Vallning Skidor allmänt 7
iia vallning? Skidor allmänt 4
Jimsson Köpa begagnade skateskidor Skidor allmänt 3
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.