Åka skate på klassiska skidor

Hej!
Jag undrar, på en skala från 0-5(0=Jättedåligt, 1=Dåligt, 2=Okej, 3=Mer än okej, 4=Bra, 5=Jättebra), hur bra kommer man kunna åka skate på ett par klassiska skidor som är rätt längd för skate (d.v.s. ex. skidor=187,5cm. Personens längd=178 cm. Personen vikt=78kg) med vikt på skidorna inställd på typ 40kg?
(Låt säga att åkaren är motionär om det är relevant).

Och följfrågan är, om det inte skulle fungera, skulle det fungera då med samma längd på skidan men gjord för en annan vikt, endera upp i vikt eller ned?

Mvh
 
Det är klart att det går bra, jag gjorde det i min ungdom på 70-talet innan det ens fanns skejtskidor (men det var vanligt att åka så vid skidorientering, på sjöar eller plogade vintervägar -utan sandning samt härligt på skare förstås).

Det får väl bli ca 3-4 i betyg men beror mest på hur skidans längd känns (kortare är enklare att styra och spannet och åkarens vikt är av mindre betydelse vid skate men finns förstås för olika vikt och för eliten är det nog av betydelse) samt väldigt mycket nuförtiden på bindningar och pjäxor. Ju stadigare bindning och pjäxa desto lättare och enklare att skejta, det gör en påtaglig skillnad tycker jag. En aning längre stavar kan också vara en fördel vid skejt.
Möjligen kan skejtskidor numera ha bättre markerade kanter att vinkla ned i snön, men jag har inte koll på alla de versioner som finns idag (för många år sedan tyckte jag att det var så att klassiska var lite mer ofta åt det avrundade hållet).

Och så ska man ju helst ha vallat med enbart glid för en bra skejt, jag orkar inte valla numera och stålsicklar för glidet och kör skinn för fäste på klassiska skidor, men så tävlar jag knappast längre heller utan njuter mest av motionen.
Följdfrågan tror jag nog att mjukare skidor är sämre än hårdare, men man ska ju också kunna få ned innerkanten för ett bra "skär" men vid skejt så spelar snön lite annan roll med bärighet och mothåll, lössnö eller isigt, än i maskindrivna spår. Man ska ju åka både med benen/låren samt armarna för en ständig styrfart och inte "sparka" sig fram på glidet som vid klassisk åkning.
 
Senast ändrad:
Skönt att höra Spikbjörn, då finns det en chans att det här projektet ska fungera iaf :)

Jag har en grym skatepjäxa. Tänkte lägga en bra peng på bindningen sen när jag köpt skidorna. Stavar köpte jag Swix Q2.

mm jag ids inte heller hålla på mycket med vallan, kör bara snabbvalla på skate och tejp+snabbvalla på de klassiska.
Okej jag förstår. Min tanke var att hitta bästa balansen då skidan är gjord för mindre vikt=mer kant i snön, medan andra sidan av det såklart blir mindre fjädring skidan. Och du tror på lite mer vikt så jag får lite mer fjädring av skidan, det låter klokt. Och det blir väl ändå kankse att när spåren är halvisiga så spelar det nog ingen roll hur mycket kant jag än har på ett par klassiska, kanten kommer nog ändå vara för dålig för att åka. Så mer vikt och sedan hålla mig till dagar då föret är bättre.
 
Utan att egentligen ha så bra koll på skillnaden mellan skate och klassiska skidor så instämmer jag med föregående att det bör fungera åtminstone okej.
Men om du nu ska köpa skidor varför då inte köpa skateskidor från början?
 
Pga priset Skogslöparn. Hela iden från två saker, en kille som berättade att han åker skate så här, och det andra är den stora rean som kommer snart på de skidor som butikerna har kvar, vilket ofta är just längre skidor men gjorde för de med mindre vikt vikt, ex:

Så tanken var att närmare våren deala till mig ett par 3 000kr skidor för kanske en 500kr, medan om jag köper ett par skate skidor där jag minimum måste ge 2 000 kr+ som det verkar.
 
Min erfarenhet är att det går i princip lika bra. Jag har intrycket att hur modellen och åkaren passar ihop betyder mer än om det står skate eller classic på skidan. Jag har åkt med fästvalla på mina skateskidor och skatat på min frus skinskidor.

Men mina skidor har en del år på nacken och min frus skinskidor är från förra säsongen.

Thure
 
Jag tror att de billigaste skidorna tyvärr har sämre hållfasthet, de som säljs för 500 är sällan ett fynd (de bra kan säljas för ett vettigt pris även som äldre årsmodell). Jag har bara haft billigare skejtskidor under 2000:- men åker så lagom sällan att de håller några säsonger ändå, och då kan jag åka på den dåliga snötillgångens spår i Sthlm samt på isiga frusna spår i norr även vid skitväder. Det som först slitits ned har varit sidan/ovankanten där ytan spruckit av hårda spår. Belaget nöts och repas men kan ju sicklas och skäras rent med kniv om det blir flikar.
Jag åker skate som omväxling samt som alternativ när spår och före är för dåligt, då slits skidorna lite snabbare.

Det finns ju begagnade skejtskidor att köpa också t ex på Blocket ofta med bindningar, det kanske kan vara bättre än nya, men billiga, klassiska om du ändå ska ha bindningar för en bra peng (eller kanske ett paketpris bindning +skidor i butik kan finnas).
 
Senast ändrad:
Du har inte skrivit om till vad och hur du ska anv skidorna.
Ska du öva på ´skatåkning´funkar vanliga skidor men ej för tävling eller längre perioder.
Helt annan uppbyggnad av stommen och högre pläxor behövs.
Du har hårdare spann på skate då du inte ska valla för fäste.
På turskidor tex så passar det bra på skare tex när du oftast har kraftiga kängor över vristen.
Du anv delvis andra muskler vid skate så räkna med träningsverk.
 
Okej thureb. Vilen vikt skulle du gissa då blir bäst? Jag väger som sagt 78kg och är motionär.

Jag tänkte på det också Spikbjörn. Men lade ut frågan här för att kolla hur bra skidor skapade för bara 35-40kg funkar, för de skidorn antar jag går hela vägen i botten och får ganska mycket kant i spåret. Så för en ovan som mig så spelar det då inte så stor roll kanske!?

Jag skrev "motionär" hsp. men i detalj skulle jag säga för motion, ingen tävling. Och träningsvärk har jag räknat med, speciellt jag som är ultralöpare och så sällan för mina ben i en diagonal riktning :p
 
Jag tror inte att det är så vanligt med skidor (klassiska med dubbelspann) för 40 kg, om det inte är juniorskidor? Hittar du sådana för vuxna så kanske de är special för tävling för någon specifik individ, jag vet inte om den gruppen är så många köpare annars.

Det jag skulle vara mest orolig för med skidor för 40-50 kilo är att de kanske inte håller, utan går lättare att trampa av. Jag har trampat av löparskidor t ex i lössnö eller passage av små diken/gropar. Men det var nu rätt många år sedan så kanske de är bättre nu, men skidor för fullvuxna borde ju hålla för vikten.
 
Jag hade Elan tävlings skidor som var fingerskarvade i trampet och gick av någon mil från bilen mkt olämpligt sedan köpt Fisher,Kneisel och Peltonen.Och Asnes fjällskidor.Missade det i parantes men ultra löpare är för mig tävlings inriktade jag har tex aldrig sprungit mer än 3-5-4 mil på träning fast 17mil/v en period.
 
Senast ändrad:
När jag åkte skidor tror jag inte att det ens fanns speciella skejtskidor men det gick ändå bra att skejta. Men det car förstås några år sedan och kanske funkar det inte längre? På den tiden kunde man ju till och med passera en rökare på gatan utan att genast drabbas av lungcancer och det fungerade alldeles utmärkt att leva utan vare sig internet eller mobiltelefon. Husmanskost ansågs nyttigt. Inte heller var det något suspekt med att använda av Riksbanken utgivna mynt och sedlar. F*n vad gammal man gått och blivit...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lawe Bästa läget för att åka längd och tur i Sälenfjällen Skidor allmänt 2
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Skidor allmänt 2
Davvids Stavar skate Skidor allmänt 3
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Falkmannen Tips på ort för vintermånad Skidor allmänt 11
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
spajk På tur och nedför Skidor allmänt 8
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
K9FORCE Någon som varit på glid i Nastrowje-land? Skidor allmänt 1
jonken Längden på twintips ? Skidor allmänt 1
Axel Svensson Vill du svara på lite frågor om ryggskydd? Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
surfban Tips på en schysst kort Alp Roadtripp Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.