Vilka skidor gäller nu vinter?

Hallå!
Någon som är hajj på det här med nya skidor? Det börjar dra ihop sig till vinterns första skidvecka och mina gammla Scott börjar kännas tråkiga och lite för snälla. men att hitta nya verkar ju var omöjligt, man får olika tips och råd i varenda affär man går in i! Jag skulle vilja hitta ett par skidor, som för det mesta ska kunna köras rätt hårt i pist, men också vara dugliga i pudret. De ska med andra ord vara så allround som möjligt! Är det någon som har nått tips eller erfarenheter att dela med sig av så är jag tacksam!
 
Håller med. Titta på freeride. Här är en länk till skidor som skulle kunna passa dig.

http://www.freeride.nu/content/474/

Jag sitter i samma sits, dvs hitta skidor som både är fint skurna för pisten och flyter på snön. Dessutom lätta för turer, både på fötterna och på ryggen. Sen vill jag ha Diamir Freride-bindningar på dem också men de kostar ju "bara" 3500 i Sverige, suck...
 
mm....

Fischer Big Stix =) mjuka men ändå med tillräckligt bra grepp i pisten... står högt upp på min egen önskelista. (fetaste modellen 8.6 alltså)

/t
 
Stod i liknande situation förra året. Jag antar du är ute efter slalom skidor eller motsvarande. Jag körde en heldag i Duved och testade skidor. Jag tror jag passerar som en relativt avancerad skidåkare men ändå en glad amatör. Hittils har jag haft "vanliga" skidor, alltså utan någon nämnvärd profil (tja, så mycket som de faktiskt hade för 10 år sedan, innan carving-eran). Min slutsats var att det är väldigt svårt att hitta några bra allround-skidor i dag. Jag provade diverse varianter, slalom, storslalom, cross, twintip. De hade 30% rabatt på tävlingsskidor när jag var där.

Twintip - leksaker för kidsen, oanvändbart för det mesta tyckte jag, men det är väl skoj antar jag i parkerna.

Slalom - helt ok, men det är lårmördare. om du vill "vila" ett par åk och bara glida så är det inte rätt skidor för dig. Egentligen tyckte jag inte de var mer lättsvängda än mina gamla Blizzard (också tävlingsskida).

Cross - Det som var mest allround, det var lätt att komma underfund med skidorna, gick att köra både lite kortare svängar och långa, sugande storslalom glid. Hyfsat fartstabila.

Storslalom - tja, går som på räls i höga hastigheter. Det var lättare att få ner längden på svängarna jämfört med att få upp längden med slalomskidor.

För mig slutade det med ett par storslalomskidor. Att ta ut dom offpist/lössnö är inte att fundera på. Alternativet cross tror jag inte skulle varit några problem men de var å andra sidan lite fladdriga när man drog upp farten.

Försök och kör något liknande, testa en massa olika.

Märkena som jag provade var Salomon, Dynaster och (om jag minns rätt) Rossignol. Min favorit är egentligen Blizzard men de hade inte dem. Jag har kvar mina gamla Blizzard och de skall åka med på vinterns skidturer de med. Med dem fixar jag lössnö, branter, höga hastigheter, puckel, you name it. De är icke till salu. :)

Lycka till
Peter P.
 
Vet inte riktigt vad du prioriterar, pist eller puder. Köpte precis ett par Blizzard Titan 8.2. då jag ville ha ett par skidor som funkar bra i off-piste men funkar ok i pisten. Enligt Alpint som sålde skidorna till mig är det ett par skidor som inte är fullt lika breda i midjan som de flesta lössnöskidor, men blir istället lättare att kanta och har ett mycket bättre grepp än exempelvis Atomic R.E.X och Pocket rocket. De har dock bra bredd i spetsten för att "flyta" upp i lössnön. Som sagt var det vad affären sa till mig. Har inte hunnit testa i lössnö ännu. Förvånad över att greppet i pist var som det var. Det är ett par hyfsat lätta skidor som jag har med telisbindning, men troligen skulle vara ett bra randoneé alternativ också. Och innan alla börjar "gnälla och klaga" om smygreklam som så ofta här på utsidan kan jag bara påpeka att Alpint skulle ha tjänat flera tusen på att sälja de andra nämda skidorna till mig.

/John
 
Hej,
Som alltid beror skidvalet på vikt, åkstil, teknik etc. Eftersom du (precis som jag) helst vill köra Pist och dessutom ganska hårt, kan jag säga att jag slog till på ett par Völkl SuperSport 6*.

Jag testade dem i St:Anton i våras och blev helt såld. Helt otrologt kantgrepp, vilket resulterar i en riktigt nice sugande centrifugalkraft :) Lugna och fina i hög fart. Testade även Atomic och Salomon men tyckte inte egenskaperna kom i närheten av SuperSport.

Med måtten 114-68-99 kan jag tänka mig att de är OK i puder, Dock är de ju relativt hårda, så om du är lätt som jag 70kg, drar det ju ner puderegenskaperna något.

http://www.voelkl.com/ski/indexe.htm

mvh
Johan
 
Ska du kunna åka offpist krävs det ett par skidor som är ca 70-75 mm i midja. Rena puder skidor är ca 100-105 mm i midja. Fast de är värdelösa i pisten. En skida runt 70-75 mm funkar mycket bra i lössnö och även mycket bra i pisten.
Sen kommer nästa sak du ska tänka på och det är mjukheten i skidan. Är skidan mjuk, ja då är det lätt att svänga och du kan pumpa skidan lättare i pudret men du får ingen fartstabilitet. En hård skida kräver lite mer för att komma runt i svängen men ger mer tillbaka när det går fort.

Att säga att dagens twintip bara funkar till parken är fel. Om man tittar på backcountry twintips är de lika bra i parken som i pisten som i lössnön.
Då menar jag skidor som Ross scratch BC, Head mad trix mojo, K2 Public enenmy med flera.

Om du inte vill ha twintips skulle jag rekomendera Head monster 75 (75 mm midja). Utsedd av Åka skidor för att vara den mest allsidiga skidan. Mosar allt underlag, is, lössnö, skare, manshester ....ja allt.

Det är iallafall i denna kategori som monstern som du ska titta om du ska köpa skidor tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
Cinzano Vilka skidor? Skidor allmänt 6
capman Vilka skidor? Skidor allmänt 1
Johan123 Vilka Åsnes för ospårat? Skidor allmänt 11
Zephyria 2-3 månader i Alperna - vilka skidorter rekommenderar ni? Skidor allmänt 8
tango Vilka bindningar? Skidor allmänt 1
bredviken Vilka skidglasögon? Skidor allmänt 5
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.