vallning?

hej jag har precis köpt mina nya egna carvingskidor, innan har jag hyrt, frågan är ganska dum, men jag undrar om carvingskidor ska vallas?
 
iia; sa:
hej jag har precis köpt mina nya egna carvingskidor, innan har jag hyrt, frågan är ganska dum, men jag undrar om carvingskidor ska vallas?

Jag "vallar", eller lägger på belagen inför varje år. Tycker inte det är värt 200:- att lämna in dem för det. Som glad turiståkare duger det fint. Utan nytt belag är glidet obefintligt.

Peter P.
 
Hej,
Skidorna mår bra av att vallas och det är en skön känsla att kunna glida om kompisarna när de stakar längs nån transportsträcka... :)
Jag brukar valla skidorna efter varje resa.

Det är inte svårt att göra själv:
1. Se till att belaget är rent och torrt.
2. Droppa ut vallan med ett gammalt strykjärn (det ska inte vara så varmt att vallan ryker)
3. Smält ut vallan över belaget genom att föra strykjärnet fram och tillbaka i "lagom" hastighet. Vallan ska hinna smälta men det ska inte gå så sakta att strykjärnet "hugger fast" i belaget.


Sen ska ju skidorna slipas oxå men det frågade du inte om... :)

/M
 
Mer tips

En isskrapa för 10:- från närmaste bensinmack duger bra att dra av belagen med när du lagt på valla. Även för att släta ut vallan när du smälter på den kan den vara bra att ha.

En kantslip betalar sig efter 2 år ungefär. Även där duger ens egna amatörkunskaper bra tycker jag. Blir inte bättre för 200:- hos någon skidrep. Brukar ta kanterna innan jag lägger på belagen.

mvh
Peter P.
 
Slipas:/ hum..hur gör jag de då? tack för alla svar förresten, får testa mig fram lite med vallningen, så ska de nog gå bra, nu vet ja på ett ungefär hur jag ska göra alla fall, de e väl ganska svårt o göra fel:)
/Maria
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
anojak Vallning Skidor allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.