vad är detta för skidor?? *bild finns

hej!

jag var hyfsat duktig på slalom ungefär samtidigt som man hängde in strato-täckjackan, garderoben (för första gången)

alltså under klivsvängens förlovade tid. då måttet på åkskicklighet ansågs stå i direkt relation till hur väl man lyckades hålla ihop skidorna...

för nåt år sedan köpte jag ett par K2, usa, triaxial, race slalom sidecut 9.0mm, for lightning quick turns. enligt bilden nedan. 100:- begagnade. hade först tänkt göra en skoterkälke men blev sugen på ett par åk i backen istället.

det visade sig vara en brutalt rolig skida att åka på.

jag blev lite nyfiken på skidan och har frågat i stort sett alla som kommit i min väg, utan att fått nåt vettigt svar.

dom har ju en midja, påminner lite om en carvingskida i konstruktionen, alltså det är ingen "svart kant" på sidan, som det var på stenåldern.

åkmässigt tycker jag dom "skär" mer än den typ av skidor man åkte på 80-talet, men ändå åker man på sladd.

det känns som ett mellanting mellan 80-talsskidan och riktiga carving.
är det rätt uppfattat?
vad kallas den här typen av skida?
hur långa skulle dom vara i förhållande till åkarens kroppslängd?

jätte tacksam för svar!




 
Konstruktionen "utan svart kant" kallades väl monocoque när Salomon introducerade den i början av nittiotalet (och kallas kanske det fortfarande). Ovansidan går ner på sidorna och blir en del av den bärande konstruktionen, precis som på dagens skidor. Den största fördelen har jag hört var att de var billigare att tillverka. Sen såg de ju såklart moderna och fräna ut.

Kanske var det så att den skärande (även för amatörer) skidan kom gradvis genom nittiotalet?

Salomon S9000, den första monocoque-skidan:
dynequipe.jpg

Bild från www.outside.away.com

Jag var för några år sen lika förbikörd som du.
Hade en tidigare modell av samma skida (tror jag) som var de roligaste skidor jag har ägt tills en skiddag då min skidgalna brorsa suckade och sade: "Martin. Nu måste vi få ur dig de där jävla åttiotalssvängarna. Ta de här skidorna och lär dig åka med skär. Behåll dem om du gillar dem". Det var ett par Salomon X-scream, som jag förstår är lite av en modern klassiker.

396.jpg

www.backcountry.com

Efter två säsonger var jag många gånger bättre än jag nånsin hade varit, och tog mig tjoande ner i vilka backar som helst i vilket underlag som helst i vilken fart som helst. Och med ett fånigt leende på läpparna. Det hade aldrig varit så roligt att åka utför!
En skärande sväng ger dig kontroll eftersom du aldrig släpper greppet. En sladdande sväng går lätt åt pipan om underlagets motstånd ändras (går från is till snöhög eller tvärtom).

Mitt tips som medmänniska är att göra en skoterkälke av de där och skaffa ett par begagnade skidor från 00-talet istället.
 
tack för både intressant och klarläggande information.

jätte kul att få reda på lite mer.

jag hade lite sådana aningar, det mesta brukar ju utvecklas gradvis och från den här skidan och dess egenskaper är ju inte steget långt till att fullt ut börja med carving.

jag kommer ihåg hur jag, mina kamrater och resten av kidsen i backen, brukade skratta åt morbror och andra som åkte med läderpjäxor och fångremmar i slutet av 70-talet.

räknar man lite baklänges så inser man, till sin stora fasa, att ens egna SX91e är ungefär lika high tech i dagens kids ögon. :)

så visst är det läge att i alla fall kravla sig över 00-talet.

fast jag måste ändå erkänna att det skänker en viss tjusning att med stenåldersgrejer ändå blåsa förbi majoriteten, när man väl fått upp ångan.

jag sprang på flera par skidor i sommras, som var så billiga att jag inte kunde låta bli att köpa dom lite på chans, jag tänkte jag skulle släpa med mig dom ut till backen nån dag och se om nåt av paren kan funka.


men det är två saker med carving jag har fnulat lite på.

1. drar det inte iväg och går väl fort när man vill köra kortsväng i riktiga branter

2. kan det inte bli lite "tråkigt", bjuder inte skidan vi pratar om här på mer varierad åkning? både frivillig (att man lättare kan växla rytm) och ofrivillig (att den inte uppträder så förutsägbart)

det sista var du ju inne på och jag håller med dig att det måste vara en oerhörd känsla att alltid ha bett men kan inte det också bli lite "monotomt" ungefär som att åka volvo i stället för ferrari. eller är jag helt fel ute?


sen kollade jag närmre på mina k2, alltså som tråden handlar om. det står "sidecut 9.0" vad kan det talet tänkas ange? kan det vara nån vinkel på hur stålkanten är slipad? för radien på skidan är väl inte så snäv?
 
Så länge du gör just kortsväng så går det med korrekt teknik att kontrollera farten. När man däremot öppnar upp svängarna blir det lite svårare, men det går även det.
Och nej, det blir inte tråkigare. Det blir mycket roligare.
Varför skulle du inte kunna växla rytm med en carving-skida?
Något jag brukar roa mig med när jag åker i pist är att prova och praktisera hur skidan svarar på olika "input". Dvs, vad händer om jag initierar svänen med mycket tryck framåt eller bakåt. Hur hårt kan jag pressa skidan i utgången av svängen etc.
Och du kommer inte alltid ha bett, inte automatiskt. Visst är det lättare att åka och att lära sig åka på moderna skidor, men de åker inte av sig själv. Alltför många tror att de åker på skär, utan att göra det. De vet helt enkelt inte hur det ska kännas och se ut.

Och sidecut är skillnaden mellan skidans bredaste och smalaste punkt, alltså midjan. I det här fallet 9mm.
 
tack för den uppgiften. alltid roligt att fördjupa sig lite. dessutom stämmde det på pricken bredast= 81, smalast: 63 skillnad 18 delat på 2= 9

man skulle alltså kunna säga att "side cut" var ett begrepp som användes innan "radie" men som, i princip, talar om samma sak!?

ang "tråkigheten" när det gäller carving är det nog något som växt fram när jag hela tiden, från omgivningen, hört lovsångerna som i stort sett alltid haft ett och samma budskap: "...sen är det ju så fantastiskt lätt att lära sig.." "du ställer bara upp skidan på kant sen gör den jobbet själv"

när man bara lyssnar lite så där halvt passivt och dessutom växt upp med old school tekniken, och de utmaningar den bjöd, så kan man lätt få intrycket av att man bara står där rakt upp och ner och fördelar vikt. ..om man överdriver lite

jag inser nu, efter att ha läst här och på andra forum, att riktigt så enkelt är det ju inte... *S

ang varierad åkning fick jag en känsla av att man var mer "låst" vid respektive skidas egenskaper (radie) mot tidigare, när man körde på sladd.



kan det förresten vara så att mina carving skidor, som jag frågade om i en annan tråd, här inne, är så gammla att man då, när dom tillverkades, inte angav radie? det står "cut 10.4" på dom ena och 95pro course på dom andra... och dom sista hittar jag bara en siffra på "mega carve x 624"

kika gärna. jag håller på att försöka luska ut vilken typ av sväng dom resp skidorna är för. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53735
 
Senast ändrad:
Side cut och radie anger faktiskt olika saker. Radie anger en teoretisk radie på svängarna och side cut som sagt den faktiska "skärningen" på skidan.
Jag vet inte varför man slutat ange sidecut, antagligen är det för att det inte är så häftigt längre när nästan alla skidor har mycket skärning.

Vill du läsa om teknik vad gäller skärande sväng har jag för mig att det finns en monstertråd på freeride.se kalla Korrekt carving eller något liknande, den kan vara värd att läsa kanske?

Vad gäller skidorna så blir jag nästan nostalgisk när jag ser ett par ToonCut 10,4! Min drömskida när det begav sig... Måste varit -97 och jag hade precis skådat ljuset en vecka på ett par hyrskidor. Åkte aldrig mer med mina K2 TRC, förövrigt syskon till dina SLC, efter den resan.
Återkommer i den andra tråden om skidorna
 
ang "tråkigheten" när det gäller carving är det nog något som växt fram när jag hela tiden, från omgivningen, hört lovsångerna som i stort sett alltid haft ett och samma budskap: "...sen är det ju så fantastiskt lätt att lära sig.." "du ställer bara upp skidan på kant sen gör den jobbet själv"

Det stämmer såklart inte. Det handlar snarare om att man faktiskt ska lära sig lyssna på sina skidor och inte tvinga dem till åkningen. Jobba med, inte mot. Det är fortfarande du som gör jobbet, och det kräver en del jobb; aktiv åkning. Vill man bara slöåka kvittar det ju nästan vilka skidor man använder.

Men moderna skidor ger så otroligt mycket mer igen. Vill du fortsätta åka korta svängar med knäna ihop så går det också bra.
 
Det stämmer såklart inte. Det handlar snarare om att man faktiskt ska lära sig lyssna på sina skidor och inte tvinga dem till åkningen. Jobba med, inte mot. Det är fortfarande du som gör jobbet, och det kräver en del jobb; aktiv åkning. Vill man bara slöåka kvittar det ju nästan vilka skidor man använder.

Men moderna skidor ger så otroligt mycket mer igen. Vill du fortsätta åka korta svängar med knäna ihop så går det också bra.

det var absolut inte så jag menade, sen är väl "tråkigt" fel ord.

det var mest något jag gått och fnulat lite på, innan jag nu satt mig in i detta.

när man bara tar del av diskussionen passivt, som jag gjort tidigare, fick jag lite intryck av att det var ungefär som att åka automat, jämfört med manuell, om man ska dra ytterligare en paralell till bilvärden.

jag tvivlar inte en sekund på att det är som ni säger och efter att ha lästpå lite inser jag att även detta är en halv vetenskap.

jag har blivit så tänd på detta att jag faktiskt ska försöka ta mig iväg redan till veckan.

jag la ut en krok om det under "aktiviteter sthlm" om det är nån som är sugen på att hänga på.

återigen, tack för goda råd. mycket uppskattat.
 
när man bara tar del av diskussionen passivt, som jag gjort tidigare, fick jag lite intryck av att det var ungefär som att åka automat, jämfört med manuell, om man ska dra ytterligare en paralell till bilvärden.

Nej, snarare alltså sån där halvautomatisk låda med paddlar på ratten! Mer aktiv åkning, men på ett enklare sätt än tidigare.
Vi söndagsåkare har alltså fått del av något som tidigare bara tävlingsförare kunde utnyttja.

efter att ha lästpå lite inser jag att även detta är en halv vetenskap.

Nä. Det är bara skidåkning. :)
 
Jag kan inte annat säga än KÖP carvingskidor du kommer inte ångar det en sekund, vilka skidor du ska köpa där emot är en mycket svårare sak att svara på.
Jag gick från ett par av Head skidor av liknande kvalité som dina K2 till ett par Salomon Streetracer 8 och lärde mig carvingtekniken, det gick från att vara kul att åka till att vara skitkul och asgött. Efter att ha åkt på de skidorna två veckor(säsonger) så bytte jag till ett par Rossignol Z5 Oversize och då gick det från skitkul och asgött till något som jag inte har ord för men jag ångrar inte någon av de kronorna som jag gav i mellan kan jag ju säga.
Så för att återgå till ämnet, hyr carvingskidor lär dig åka på kant/sväng med dem åk sedan till ett ställe där du kan testa många olika skidor i en bra backe där du kan åka som du vill, köp de som passa din åk stil: Efter att ha testat lite olika skidor så kan jag ju säga att det skiljer jätte mycket mellan olika skidor, dock så kunde jag själv inte känna dessa skillnader innan jag lärde mig att verkligen åka med carvingskidor så därför tycker jag att du ska hyra ett par dagar först. Jag bifogar en länk där man kan läsa om skidors olika egenskaper.

http://www.freeride.se/skidatabase/2009/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell och vad är detta?? bild finns Skidor allmänt 2
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1
Cinzano Vilka skidor? Skidor allmänt 6
capman Vilka skidor? Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.