Vallning begagnade skidor

Första generationen av Salomonbindning för längdåkning hette bara SNS (Salomon Nordic System), där pjäxan har en utstickande U bygel framtill och relativt smalt styrspår undertill i sulan. Den ersattes efter några år av SNS Profil där pinnen flyttats in precis i sulans framkant vid tåspetsen och betydligt bredare styrspår i bindning och sula. SNS Profil är mycket mer stabil än SNS, och det fanns både automatiska såväl som manuella bindningar till dessa.
Själv använder jag fortfarande SNS Profil på mina längdskidor och pjäxor för preparerade spår, dock inte på fjällskidorna där jag använder Rottefella NNN BC.
Behöver du en monteringsskiss på SNS Profil bindningen tror jag har den kvar och kan skanna, skicka ett PM i så fall.
 
Sedan beror det ju mycket på vilken slags skidåkning man tänker ägna sig åt. Det går ju faktiskt fortfarande att ta sig fram i skogen på gammaldags trälaggar (typ Vita Blixten) och fjällskidor i trä med stålkanter fungerar lika bra/dåligt i fjällen nu som de gjorde på sextiotalet.Till och med ett par gamla löparsskidor i trä med råttfällebining går att åka på men man lär ju bli frånåkt i spåret av mer modernt utrustade åkare (även om man själv får mer motion än vad de får).

SNS-bindningarna går väl att montera på ett par nya skidor och om någon månad gör sig sportbutikerna av med de skidor de tog in tillsäsongen.
 
Om du av någon outgrundlig anledning känner ett stort behov att behålla dina SNS (profil) bindningar så går det att dra fast dem rakt igenom NIS-plattan som kommer på en del skidor.

Montaget blir någon millimeter högre -- men det går att åka på.
 
Var snön så mjuk när du åkte att du sjönk ned ordentligt med skidorna? I så fall hjälper inte valla och inte nya skidor.

Nya skidor och överhuvudtaget skidutrustning hypas väl mkt i många sammanhang. Visst gör det viss skillnad i perfekta spår men åkaren och hur man vallar är nog viktigare. Salomon profilbindningarna är bra!

Lycka till!

Testa skidorna igen i hårda spår. Det viktigaste är att ha positiv attityd och njuta av skidåkningen.

Thure
 
Senast ändrad:
Hej
Det lär inte gå lättare nerför om du sätter någon form av hud under skidan, däremot hjälper den på väg uppför tricket är att få både fäste uppför och glid nerför.

Steg 1 är att kolla om din vikt och skidans spann stämmer överens

Enklast är att gå till en sporthandlare och fråga snällt om de kan mäta upp dina skidor... fungerar inte det så är en kompis utrustad med skjutmått bästa alternativet.

Gör så här:
1) se till att skidan är helt ren från valla
2) sätt på pjäxor + skidor inne på ett helt slätt och glatt underlag
3) stå med jämnvikt på skidorna och titta rakt fram
4) kompisen tar 0,1mm bladet och stoppar in det under skidan ungefär vid främre delen på bindningen och för det framåt tills det tar stopp (markera platsen) och bakåt till det tar stopp (markera platsen)
5) placera bladet under skidan vid tån, ställ dig sedan med all vikt på den skidan (gärna på tå) bladet ska nu sitta fast
6) ta 0,7 mm bladet och kolla om du får in det under tån ( 1mm om du är duktig att åka)
7) gör lika på andra skidan

Nu har du kallvallazonen, all valla utanför dessa markeringar ger sämre glid (gör om 4-7 med 0,3 bladet så får du klisterzon)

Om du inte har något skjutmått ta ett vanligt 80g skrivarpapper.

Du menar förstås bladmått.

Thure
 
När en ovan skidåkare har dåligt glid och fäste så är mitt standarssvar: Dålig åkteknik!
Det går inte att köpa sig förbi dålig åkteknik, det kommer att bli dåligt glid om man inte har driv i steget och det kommer att bli dåligt fäste om man inte tycker till skidan ordentligt med tåspetsen.
Steget ifrån att gå på skidor till att åka skidor är tyvärr ingen självklar sak. Hitta någon som kan hjälpa dig med åktekniken.

När det gäller valla så finns det tre vettiga alternativ.
- Skins, fungerar nästan alltid. Inget under underhåll => perfekt för nybörjaren
- tejp, fungerar långt ifrån alltid. Behöver bytas minst i för varje säsong. Passar motionären som vill åka, inte valla.
- Burkvalla, fungerar bra i kallföre. Men man måste valla inför varje tur eftersom det är snävt temperatur intervall samt att vallan slits bort efter ganska fort. Fungerar bäst för entusiasten och tävlingsåkare. Glöm det där med att låta ett "proffs" valla för hela säsongen. Det fungerar inte och det borde proffsen veta om.

Är det tögrader och kramsnö fungerar egentligen bara klister. Som åkare kan man då välja:
- kladda med klister, inte ett alternativ för nybörjare!
- stanna inne, mysigt i soffan, kanske går 5 milen på TV?
- åka med bakahalt, slitsamt men möjligt.
- bara staka på platta spår, definitivt en funkis
- skejta, har blivit för gammal för det.
 
-Skinnskidor är inte underhållsfria, de behöver glidvallas och "skinnet" ska pysslas om
-Burkvalla behöver inte läggas på varje gång om man är motionär Att temperaturspannet är smalt är nys, de har ofta ett spann på 5-10 grader
-Klister är inte krångligt utan är bland det roligaste att åka på enligt mig (om det inte är skräpigt i spåren), folk är onödigt rädda för klister
-Att strunta i glidvalla och bara sickla är ingen bra idé, beläggen behöver glidvallas för att inte torka ut (behövs ca var tredje mil enligt en genomgång som jag fått av en expert, och det gäller som sagt oavsett om det är vallaskidor eller" vallningsfria")
 
-Skinnskidor är inte underhållsfria, de behöver glidvallas och "skinnet" ska pysslas om
-Burkvalla behöver inte läggas på varje gång om man är motionär Att temperaturspannet är smalt är nys, de har ofta ett spann på 5-10 grader
-Klister är inte krångligt utan är bland det roligaste att åka på enligt mig (om det inte är skräpigt i spåren), folk är onödigt rädda för klister
-Att strunta i glidvalla och bara sickla är ingen bra idé, beläggen behöver glidvallas för att inte torka ut (behövs ca var tredje mil enligt en genomgång som jag fått av en expert, och det gäller som sagt oavsett om det är vallaskidor eller" vallningsfria")

Experten kanske jobbade som försäljare av glidvalla?
Jag har slutat med glidvalla sedan lång tid tillbaka, åker med ett par Fischer RCS som börjar närma sig 15år och har då inga problem med glider när jag jämför med övriga i spåret.

I övrigt så delar jag inte så mycket av dina påståenden.
Vid riktigt kall(-10C) så kanske det är det stort spann. Vid några få minusgrader är det typ en burk/C i minn vallabox. Man måste också skilja på nysnö/blötsnö/gammal snö vid samma temp.
Klister är kul att åka med (om föret är rätt) men ett helvete att hantera. Kräver gaslåga för att appliceras och måste tas bort med stora mängder lösningsmedel och trasor. Absolut inget jag kan rekommendera en nybörjare att ge sig in på.
 
Nej,han säljer inte valla, han har många års erfarenhet av skidor (bla vunnit Vasaloppet) och vallar skidor åt elitåkare när det tävlar för klubben som han är med i. Det viktigaste med glidvalla är inte att få bättre glid utan att skydda bolaget mot uttorkning

Bland mina vallaburkar har de som är runt nollan ett temperaturspann på ca 5 grader och är inte uppdelade efter snötyp, de duger alldeles utmärkt åt mig

Det behövs inte gasollåga för klister Jag kör på ett universalklister som jag smetar på direkt på skidorna vid behov Det är inte svårare än burkvalla och jag lärde mig att lägga på det med hjälp av Youtube. Vill man vara säker på att det ska räcka tex en hel Halvvasa kan man värma på lite med strykjärn eller värmepistol men det är långt ifrån nödvändigt. Det krävs inte heller mer lösningsmedel för att ta bort det än vad som krävs för burkvalla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anojak Vallning Skidor allmänt 7
iia vallning? Skidor allmänt 4
Jimsson Köpa begagnade skateskidor Skidor allmänt 3
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3
marcusen Invallning av nya skidor. Skidor allmänt 2
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
cotterskog Hälsporre & skidor, funkar det?? Skidor allmänt 2
rihckard Head Cyber X90 - skidor? Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.