Valår i år!

Cykelbanor i Tidaholm

I Tidaholm går Folkpartiet till val på att det ska bygga cykelbanor mellan centralorten och alla små samhällen i kommunen. Dessutom vill de bygga några fler cykelbanor inne i tätorten.

Hur är det med vallöften om cykelbanebyggande och dyligt i era kommuner?

/Niklas
 
För billigt att köra bil.

Jag har funderat mycket på det här med onödig bilkörning sedan barnen började skolan.
Det är många barn som blir skjutsade till skolan, även om de bara har 1 km dit. Barnen blir skjutsade till träning och aktiviteter och jag vet massor av folk som tar bilen till jobbet fastän de har mindre än 5 km dit och lätt skulle kunna cykla. Arbetskamrater som bor på samma ort två mil utanför stan åker varsin bil i stället för att samåka till jobbet.
Det är helt enkelt för billigt och för enkelt att åka bil.
Jag bor i Nyköping och staden växer, det börjar bli trafikstockningar även här, så politikerna vill bygga ut vägarna och lägger massor med pengar på nya rondeller.
Tänk vad mycket som skulle vinnas om alla som ska förflytta sig mindre än en mil tog cykeln istället.
Så här tycker jag man ska göra för att få till en sådan utveckling:
Prioritera cykeln som huvudfärdmedlet inom städerna och till och från småorterna inom en mils avstånd, bilarna får ta den plats som blir över.
Hastighetsbegränsning till 30 km/h överallt i städerna, inte bara i centrum och vid skolor.
Det ska vara riktigt säkra cykelvägar så att man kan låta barnen cykla överallt.

För att minska onödiga bilresor vore det bästa för miljön och trafiksäkerheten att alla bilar skulle ha en GPS som lagrar var och när man kör och sedan skulle man få betala väldigt mycket extra per kilometer om man kör korta sträckor, när det är trängsel och där det finns kollektivtrafik.
Jag tycker att människor ska kunna bo i glesbygd så därför vill jag inte att bränslepriserna ska vara höga, men bensinpriset kan vara högt när det börjar finnas alternativ.
Mitt GPS-förslag skulle nog inte accepteras, man vill inte vara ständigt övervakad.
Men man skulle kunna ha något som registrerar varje gång man startar bilen och så skulle man få betala en startavgift så att kilometerpriset på korta resor på det viset blir högt.
Det finns säkert många invändningar mot det förslaget också, jag bara spånar lite här,
kom med bättre idéer den som har. Här finns det kloka människor, när man pratar om sånt här på jobbet så blir man idiotförklarad, bilen är helig för många.

/Pär
 
Bättre öka möjligheter än att bestämma vad andra ska göra

Svaret är enklet bygg massor massor massor med enskilda cykelvägar då kommer cyklisterna av sig självt. I dag är det som sagt lätt att ta bilen men det är inget problem för oss cyklister, problemet är att det är så förbaskat krånligt att cykla på många ställen framförallt i storstäder.

Cykelvägar måste vara raka ha jämn höjd vara av god kvalite precis som motorvägar det är de nästan aldrig,

Folk nedvärderar cykelns användningsområden pga detta problem samt att de inte satsar på en bra cykel eftersom att de inte anser sig ha så mycket användning för den vilket ger sämre kondition och sämre förutsättningar, EN person med bra cykel god kondition vet att cykeln många gånger är snabbare än kollektivtrafiken. Bättre cykelvägar skulle därför ge en mycket god accelererande utveckling vad gäller antal cyklister.

Mikael
 
Politikerna borde göra studiebesök i Danmark

I somras gjorde jag och min familj en cykelsemester på 2,5 veckor i Danmark, varav 2 dgr i Charlottenlund ca 1 mil norr om Köpenhamn. En kväll skulle vi cykla in till Tivoli och vår dotter åkte bakom i cykelkärra. Ovan vid att cykla i en sådan stor stad med dottern kändes lite nervöst. Men det var helt fantastiskt att cykla i denna vackra stad samt så enkelt. Denna känsla behöll vi genom hela vår resa. Här listar jag några punkter som jag omedelbart triggade på:

-cykelbanorna löper parallellt med vägarna, även i rondeller;

-trafikanterna har gemensamma trafiksignaler;

-man ser inga som kör mot rött ljus då dessa respekters;

-tydligt markerat med blått i vägbanan där cyklarna har företräde, dvs där bilisten korsar cyklisternas körriktning;

-då nya vägar anläggs så byggs cykelbanan samtidigt;

Sammanfattningsvis så uppfattar jag det som att bilister och cyklister respekterar varandra som medtrafikanter. Eftersom man kör på samma trafiksignal så blir det inte några missförstånd med separata ljussignaler för cyklister. Detta innebär att dessa respekteras. Då man lägger cykelbanorna parallellt med övrig trafik så behöver man inte planera för en separat infrastruktur för cyklister, vilket gör att det blir enkelt att hitta m a o det behövs inga speciella cykelkartor.

Jag upplever att man överarbetar utbyggnaden av cykelbanor i Sverige. På något sätt känns det som om vi skall befinna oss i en skyddad verkstad då vi är ute och cyklar. Oändligt är det antal korsningar som övervakas av separata signaler för cyklister och fotgängare när man skall passra en vägbana. Därför blir vi betraktade som fotgängare på hjul istället för ett fordon/medtrafikant.

Inte blir man så mycket klokare då man går in på vägverkets hemsida och försöker få klart för sig vilka speciella regler det är som gäller för cyklister i trafiken. Allt skall ju ske i "samförstånd" vid passager och korsningar. Det finns väl inga bilister, som aldrig cyklar, som kollar in dessa.

Ta bara som exempel idiotin med att ha ljussignal för både fotgängare och cyklister vid samma överfart, som regleras separat. Ofta innebär detta att jag som cyklist kör fram och trycker för grönt och finns det inga fotgängare så visar deras ljussignal rött. Om man nu också skall passera flera vägbanor med refuger som delar av så sitter det oftast ljussignaler på refugerna för fotgängarna. Men inte för cyklisterna för vi hinner ju över, därför sitter det bara en ljussignal vid överfarten, dvs den du tryckt för grönt på. Nu till saken. Bilisten som korsar min vägbana ser inte att jag har grönt, eftersom denne har kört fram en bit. Dock ser man att fotgängaren har rött, vilket för 75% av bilförarna innebär att jag också har rött. Resultatet för mig har inneburit ett antal hetsiga argumentationer varav en höll på att sluta i slagsmål samt en lättare krock.

Ofta tar cykelbanan bara slut och man vet i sjutton hur man skall köra.

Magnetslingor i vägbanan som reglerar ljusen då bilar kommer men aldrig för cyklister. Ja då kör t o m jag mot rött.

Oh, vad skönt det här var!

/Benny
 
Cykelbaor på stadskartorna

När jag var nybliven student i Uppsala, fick vi studenter både en cykelkarta och en stadskarta av studentkåren. På cykelkartan fanns förvisso alla cykelbanor med, men inget gaturegister. På stadskartan fanns förvisso ett fullständigt gaturegister, men inga cykelbanor var markerade.

Så vilken av kartorna användes för att lära sig hitta i Uppsala? Jo naturligtvis stadskartan, vilket gjorde att jag (och många med mig) cyklade i onödan på bilvägarna, istället för att använda de rekommenderade cykelstråken (när de inte följde stora traffikleder). Liknande problem finns ju även i andra städer (bl.a. Skövde och lilla Tidaholm). Ska det vara helt omöjligt att få in cykelbanorna på stadskartor och dyligt?

Ett annat elände med cykelbanorna är den bristande skyltningen. Jag menar att varenda gata har ju ett namn och i varenda gatukorsning sitter det skyltar med gatunamnen på, vilket gör det lätt att orientera sig på stadskartan som nyinflyttad. På trafiklederna finns ju dessutom ofta skyltar, som visar hur du kör mot centrum och enskilda stadsdelar.

Var finns denna typ av skylltning på cykelbanorna? Har de enskilda cykelbanorna överhuvudtaget officiella namn? Om man som nyinflyttad börjar cykla på vissa cykelbanor, är ju risken stor att man kommer ut på ett helt annat ställe än där man hade tänkt sig. Dessutom är det ofta hopplöst att orientera sig om två frigående cykelbanor råkar korsa varandra! GRRR!!!

Sedan är det ju märkvärdigt att gatorna alltid har mycket starkare gatulyktor än cykelbanorna, trots att bilarna alltid har en betydligt kraftfullare belysning än cyklar. Skulle en cykelbana gå parallellt med en traffikled, kan man ge sig den på att de starka gatulyktorna är riktade mot gatan, medan cykelbanorna knappt är upplysta över huvud taget.

Skulle en cyklist mot förmodan skaffa sig ett kraftfullt cykellyse, lär väl polisen snabbt bötfälla nämnda cyklist - med motiveringen att cykellyset är för starkt!

/Niklas


[Ändrat av niking 2006-09-08 kl 23:34]
 
Felaktiga cykelkartor!

I Skåne finns en centralt utgiven cykelkarta i två blad, inte direkt gratis men direkt felaktig! VARNING!
De komunala gratiskartorna verkar vara rättare, men det är klart den centrala turistorganisationen behöver ju inte samarbeta med kommunerna....
Riktigt dåligt, men bra om man själv jobbar lite på saken....och går kommunvägen...
 
Re: För billigt att köra bil.

Makker; sa:
Jag har funderat mycket på det här med onödig bilkörning sedan barnen började skolan.
Det är många barn som blir skjutsade till skolan, även om de bara har 1 km dit. Barnen blir skjutsade till träning och aktiviteter och jag vet massor av folk som tar bilen till jobbet fastän de har mindre än 5 km dit och lätt skulle kunna cykla. Arbetskamrater som bor på samma ort två mil utanför stan åker varsin bil i stället för att samåka till jobbet.
Det är helt enkelt för billigt och för enkelt att åka bil.
Jag bor i Nyköping och staden växer, det börjar bli trafikstockningar även här, så politikerna vill bygga ut vägarna och lägger massor med pengar på nya rondeller.
Tänk vad mycket som skulle vinnas om alla som ska förflytta sig mindre än en mil tog cykeln istället.
Så här tycker jag man ska göra för att få till en sådan utveckling:
Prioritera cykeln som huvudfärdmedlet inom städerna och till och från småorterna inom en mils avstånd, bilarna får ta den plats som blir över.
Hastighetsbegränsning till 30 km/h överallt i städerna, inte bara i centrum och vid skolor.
Det ska vara riktigt säkra cykelvägar så att man kan låta barnen cykla överallt.

För att minska onödiga bilresor vore det bästa för miljön och trafiksäkerheten att alla bilar skulle ha en GPS som lagrar var och när man kör och sedan skulle man få betala väldigt mycket extra per kilometer om man kör korta sträckor, när det är trängsel och där det finns kollektivtrafik.
Jag tycker att människor ska kunna bo i glesbygd så därför vill jag inte att bränslepriserna ska vara höga, men bensinpriset kan vara högt när det börjar finnas alternativ.
Mitt GPS-förslag skulle nog inte accepteras, man vill inte vara ständigt övervakad.
Men man skulle kunna ha något som registrerar varje gång man startar bilen och så skulle man få betala en startavgift så att kilometerpriset på korta resor på det viset blir högt.
Det finns säkert många invändningar mot det förslaget också, jag bara spånar lite här,
kom med bättre idéer den som har. Här finns det kloka människor, när man pratar om sånt här på jobbet så blir man idiotförklarad, bilen är helig för många.

/Pär

Håller helt med dig! Sen borde staten (läs sossarna) plantera in chip i huvudet på folk så man kan beskatta massorna ifall de tänker för roliga tankar...

70 miljarder betalar bilisterna idag, 30 miljarder går tillbaka till trafiken. Stockholm utgör 20% av befolkningen men står för 80% av skatteintäkterna. Problemet är inte att det är för billigt att åka bil utan att det inte finns alternativ. Jag reser 1 1/2 timme varje dag till/från jobbet. Kollektivt skulle ta över 2timmar. Går inte när man ska hämta/lämna på dagis etc. Skulle önska jag kunde cykla till jobbet, fasen vilken lyx. Men straffbeskatta inte oss stockholmare som inte har ngt annat alternativ. Bensinpriset skall naturligvis alltså vara LÄGRE i stockholm!

Tycker verkligen inte detta är ett forum för politik, men kan inte låta bli att besvara i mitt tycke helt befängda ideér. Ursäkta om jag blev förbannad!
 
Re: Cykelbaor på stadskartorna

niking; sa:
När jag var nybliven student i Uppsala, fick vi studenter både en cykelkarta och en stadskarta av studentkåren. På cykelkartan fanns förvisso alla cykelbanor med, men inget gaturegister. På stadskartan fanns förvisso ett fullständigt gaturegister, men inga cykelbanor var markerade.

Så vilken av kartorna användes för att lära sig hitta i Uppsala? Jo naturligtvis stadskartan, vilket gjorde att jag (och många med mig) cyklade i onödan på bilvägarna, istället för att använda de rekommenderade cykelstråken (när de inte följde stora traffikleder). Liknande problem finns ju även i andra städer (bl.a. Skövde och lilla Tidaholm). Ska det vara helt omöjligt att få in cykelbanorna på stadskartor och dyligt?

Ett annat elände med cykelbanorna är den bristande skyltningen. Jag menar att varenda gata har ju ett namn och i varenda gatukorsning sitter det skyltar med gatunamnen på, vilket gör det lätt att orientera sig på stadskartan som nyinflyttad. På trafiklederna finns ju dessutom ofta skyltar, som visar hur du kör mot centrum och enskilda stadsdelar.

Var finns denna typ av skylltning på cykelbanorna? Har de enskilda cykelbanorna överhuvudtaget officiella namn? Om man som nyinflyttad börjar cykla på vissa cykelbanor, är ju risken stor att man kommer ut på ett helt annat ställe än där man hade tänkt sig. Dessutom är det ofta hopplöst att orientera sig om två frigående cykelbanor råkar korsa varandra! GRRR!!!

Sedan är det ju märkvärdigt att gatorna alltid har mycket starkare gatulyktor än cykelbanorna, trots att bilarna alltid har en betydligt kraftfullare belysning än cyklar. Skulle en cykelbana gå parallellt med en traffikled, kan man ge sig den på att de starka gatulyktorna är riktade mot gatan, medan cykelbanorna knappt är upplysta över huvud taget.

Skulle en cyklist mot förmodan skaffa sig ett kraftfullt cykellyse, lär väl polisen snabbt bötfälla nämnda cyklist - med motiveringen att cykellyset är för starkt!

/Niklas


[Ändrat av niking 2006-09-08 kl 23:34]


De håller precis på att lägga kullersten på Uppsalas cykelvägar inne i stan, man undrar ifall de som bestämer någonsin har suttit på en cykel.

Mikael
 
Re: Politikerna borde göra studiebesök i Danmark

bennys; sa:
-cykelbanorna löper parallellt med vägarna, även i rondeller;

-då nya vägar anläggs så byggs cykelbanan samtidigt;


/Benny

Det är precis vad Sverige borde göra, byggs en motorväg med delade körfält borde extrakostnaden för att ha en cykelväg i mellan vara relativt liten, skulle vägen mellan Uppsala och stockholm ha en cykelväg i mellan körfälten eller ännu bättre på sidan.
Skulle hutigbullar tom kunna cykelpendla mellan märsta och uppsala. Jag tror iallafall att cykling skulle få en helt ny dimension för många. Skillnaden mellan att köra väg som är av motorvägskvalite och att stanna för rödljus trotoarkanter mm kan mycket väl uppgå till 100% räknat i tid. Det skulle inte behöva ta mer en 50 minuter att köra från upplandsväsby, (norra Stockholm)till centralen eller drygt en timme till uppsala, helt överkommligt med andra ord. Cykeln måste betraktas som ett alternativ även vid längre sträckor. Då finns det resurser att ta från den minskade bilismen.

Mikael
 
Re: Re: Cykelbaor på stadskartorna

vid; sa:
De håller precis på att lägga kullersten på Uppsalas cykelvägar inne i stan, man undrar ifall de som bestämer någonsin har suttit på en cykel.

Mikael

Mikael i Lund har de gröna lyckat göra en massa fina asfaltsgator till gatstensbelagda. Pga kostnadsläget maskinborstas dessa så att det blir finfina diken ca3,5 cm djupa mellan varje sten. Perfekt maskin för att köra sönder cykelfälgar i. Kommunen svarar inte ens på brev och ersättning för trasiga fälgar, sveda och värk samt förstörda kläder får man snällt stå för själv!

Johan
 
20 kr litern??

Som vanligt räknas inte norrland. Eftersom det saknas möjligheter att åka kollektivtrafik om man kommer för långt utanför städerna så är vi nog av nöd tvungna att åka bil. Har för övrigt drygt 12 mil t/r till jobbet. Så jag får be om ursäkt att jag jobbar, bor i en norrländsk glesbygd och betalar för lite för bensinen.

Men många miljöpartister verkar tro att höjer man bara bensinpris, bilskatt och sätter en massa straffavgifter så blir allt så mycket bättre.

Sedan kan jag hålla med om kritiken att man lever farligt som cyklist. Men att tro, att om man bara höjer bensinpriset, att så skulle det förbättra för cyklister då är man verkligen ute och cyklar.
 

avslutad210712

Gäst
Om man jämför förutsättningarna så kan man säga lite enkelt att de som bor i orter med fungerande kollektivtrafik säger "det skulle ta 2 timmar istället för 1,5 timme vilket inte fungerar om man skall lämna barnen på dagis". Om man bor där jag bor kan man säga "det skulle inte alls fungera om man hade barn att lämna på dagis" eftersom det överhuvudtaget inte går bussar som passar med arbetstiderna utom om man jobbar som lärare för då kan man åka med skolbussarna.

Om jag från hembyn skall åka buss till jobbet så måste jag först ta bilen 2,5 mil enkel väg, parkera bilen på en parkeringsplats utan motorvärmare (gissa hur skoj det är på vintern när det är -30 grader ute), sen ta bussen resterande 8 mil enkel väg. Gissa om det är enklare att ta bilen hela vägen och stoppa i motorvärmarsladden på jobbet och sen ta bilen hem. Nu är jag ändå lyckligt lottad som bor så att det trots allt går att åka buss större delen av vägen för många kan inte ens välja bussen även om de bara har en eller ett par mil till jobbet.

Har pågått en omfattande centralisering av skolverksamheten i vår kommun och vilka är det som drivit den politiken. Tja miljöpartiet fick 44% av rösterna i förra valet (läs Peter Eriksson för det var ett rent personval). Så deras inriktning om att landsbygden skall leva är absolut inget värd när de själva sitter vid rodret.

Nu kanske Ni tror att jag är en stor förespråkare för bil kontra kollektivtrafik men det är jag inte utan jag är tvärtom för en utbyggd och fungerande kollektivtrafik. Vill bara påpeka att det finns betydligt större problem här uppe än cykelvägar eller ej. Så att bara höja bensinpriset rätt av slår fruktansvärt orättvist när man är beroende av bilen för att ta sig till och från jobbet eller till och från affären.

Att sen många av de som klagar mest på bensinpriset använder bilen alldeles i onödan (som nämts ovan) är tyvärr också väldigt sant. Och att de har både en, två och ibland tre skotrar på gården är inte heller någon direkt överraskning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.