Vålådalen-Lunndörren

Hej!
Vi tänkte vandra i sommar med Vålådalen som utgångspunkt. Lunndörren verkar vackert, men har någon andra tips?Tänker vandra 4 dagar(3 nätter).
Vi vill bo i stugor, hur funkar det? Finns madrasser eller ska man ha med liggunderlag?
Hur lagar man mat, finns det gasol eller vedspis? Är det verkligen sant att man kan köpa nåon form av mat i dessa stugor?

Maila gärna!
julius.kramer@nsf.scout.se

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking
Alternativ triangeln.

Hej!
Vi tänkte vandra i sommar med Vålådalen som utgångspunkt. Lunndörren verkar vackert, men har någon andra tips?Tänker vandra 4 dagar(3 nätter).
Vi vill bo i stugor, hur funkar det? Finns madrasser eller ska man ha med liggunderlag?
Hur lagar man mat, finns det gasol eller vedspis? Är det verkligen sant att man kan köpa nåon form av mat i dessa stugor?

Maila gärna!
julius.kramer@nsf.scout.se

Hejsan!

Med 4 dagar till vandring hade jag gått den "alternativa" Jämtlandstriangeln, nämligen Vålådalen - Lönndörrsstugorna - Vålådalsstugorna - Stensdalsstugorna. Alla tre stugor är väl värda att stanna en extra dag på och göra en dagsutflykt, men min personliga favorit är helt klart Stensdalen.

Ja det finns sängar med madrasser, och vedspis och gasol i alla stugorna. Jag tror att man kan köpa mat i alla tre, men det går lätta att checka på svenska turistföreningens hemsida. Stensdalsstugorna har dessutom en kanonfin bastu. I övrigt fungerar det som vilket vandrarhem/hotell som helst. Sist kan jag tippsa om att det är helt klart en bra ide' att vara med i svenska turistföreningen eftersom man får rabbat på stugpriset då.

/ Stefan

Niklas_83

Avslutat
Ni får en fin tur om ni går från Vålådalen- Stensdals stugan- Gåsenstugorna- Vålåstugan- lunndörssugan och sen tillbaka till Vålådalen.

Lycka till och hoppas ni får en fin tur!

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.