Val av yxa

Sitter och dräglar (igen) över gränsfors yxor.

Är ute efter en yxa att ha i skogen för att tillverka dryckesbägare, skedar osv typ nått man kan ta det lugnt med när botten metet är i och jag väntar på <:===) (<-- det är en fisk)

Valen ligger mellan

Gränsfors Liten Slöjdyxa

Gränsfors Snickaryxa

Gränsfors Stor Slöjdbila

Vet att det är stor tyngd-skillnad mellan dom, men är väl mera en fråga om hur eggen är slipad och formad och vilken som passar mitt ändamål.

Mvh Filip

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sitter och dräglar (igen) över gränsfors yxor.

Är ute efter en yxa att ha i skogen för att tillverka dryckesbägare, skedar osv typ nått man kan ta det lugnt med när botten metet är i och jag väntar på <:===) (<-- det är en fisk)

Valen ligger mellan

Gränsfors Liten Slöjdyxa

Gränsfors Snickaryxa

Gränsfors Stor Slöjdbila

Vet att det är stor tyngd-skillnad mellan dom, men är väl mera en fråga om hur eggen är slipad och formad och vilken som passar mitt ändamål.

Mvh Filip

Jag tycker att du ska gå och klämma lite på en Vildmarksyxa. De yxor du listar är alla fina men jag skulle ha valt Vildmarksyxan som kompis utifrån det du skriver. Och ja, det är stor skillnad på att jobba med en Vilmarksyxa och en sådan som du har.

sköjdbila

Jag tycker slöjdbilan har en skön mix av egenskaper, det är en av mina favorityxor.

Går att klyva med men excellerar på just grovhuggning.

Både yxor och knivar behövs i olika storlek och slipningar för olika ändamål om man brukar dem som verktyg, båda sorterna behöver dessutom vara olika smidda för v och h arbeten.

Senast ändrad:
Har provat dem alla. Min favorit är vildmarksyxan när det gäller att exvis grovforma en kåsa eller slev. Snickaryxan briljerar i torrt trä förvisso men är enligt mig yxan för att bygga hus eller möbler (i den mån man är en snickare som använder yxa till sånt i en tid av moderna verktyg. Lillyxan är för lätt för mig, vill ha tillräcklig vikt för att kunna jobba med fallande tyngd. Lillyxan kräver mer att man hugger med kraft då den är så lätt. Slöjdbilan är jag bara inte överens med. Troligen för inkörd på mer traditionell yxform. Kanske lite onödigt tung om den ska bäras men det är ju helt subjektivt. Vildmarksyxan är en liten lätt yxa med tunn egg men tillräckligt stor för att kännas som en rejäl yxa. Väldigt bra eggskydd som sparar packningen i ryggsäcken från yxnacken.

Bosse

Har provat dem alla. Min favorit är vildmarksyxan när det gäller att exvis grovforma en kåsa eller slev. Snickaryxan briljerar i torrt trä förvisso men är enligt mig yxan för att bygga hus eller möbler (i den mån man är en snickare som använder yxa till sånt i en tid av moderna verktyg. Lillyxan är för lätt för mig, vill ha tillräcklig vikt för att kunna jobba med fallande tyngd. Lillyxan kräver mer att man hugger med kraft då den är så lätt. Slöjdbilan är jag bara inte överens med. Troligen för inkörd på mer traditionell yxform. Kanske lite onödigt tung om den ska bäras men det är ju helt subjektivt. Vildmarksyxan är en liten lätt yxa med tunn egg men tillräckligt stor för att kännas som en rejäl yxa. Väldigt bra eggskydd som sparar packningen i ryggsäcken från yxnacken.
Bosse

Kommer nog att bli en vildmarksyxa som nästa steg.
Tack för infon fick mig att tänka till--

Vad med en flatfil och ett yxbryne så att du får bett i din yxa?

-- att man kanske skulle börja med att lära sig slipa den yxa man har just nu och slita på den/göra fel.
(känns ofta som att all reklam man ser får en att tro 'bara man köper det bästa så blir allt bra')

Tri-Stone bänkbryne > slösa pengar.

Mvh Filip

En 8" flatfil och ett medelgrovt bänkbryne ger gott resultat, precis som med precisionshuggning måste man öva upp förmågan att få gott bett i yxan, men det är inte svårt. Tar bara lite övning. Sot eller tuschpenna är bra hjälpmedel.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips