Täljknivar, -yxor diskusion och erfarenheter.

Hej!
Eftersom tråden vaknat till liv tar jag chansen och ger mig in. Jag är helt ny på att tälja. Har bara satt första bästa kniv i någon träbit när tillfälle givits förut. Men nu är jag sugen på att testa och hardå behövt börja från 0 vad gäller verktyg. Köpte Jögge Sundqvists bok, lånade Moa Brännström Otts på bibblan och har läst lite på forumpå nätet. Att investera i en slöjdbila för ganska stora pengar har inte känts rimligt, och efter att ha sett lite klipp på nätet känns mitt införskaffade "startkit" alldeles tillräckligt:
Mora 106
Mora 120
Mora dubbeleggad skedlniv 162
Och yxan blev en:
Husqvarna friluftsyxa! https://www.maskinklippet.se/skog/s...Wwo5TkLnvotXk6tEZMyavnAHPvafi3BoaAtQeEALw_wcB

Jag kan inte tänka mig att jag med dessa verktyg inte skulle kunna åstadkomma fina, hållbara saker! Håller ni med?!
Jag har som många andra också lätt att trilla ner i material-hålet och vill därför se hur långt jag kan komma med de här relativt enkla och överkomliga verktygen.

Nu gäller det att hitta fin ved. Några tips? (Bor i sthlm)

Hälsningar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.