UTE magasinet och liknande tidingar

Läste för nå´t år sedan en liknande tidning och blev då, liksom nu, när jag lät mig luras att provprenumera tre nummer på "Ute magasinet", lika frustrerad och besviken.

Finns det ingen vettig tidning med ett innehåll som mer avspeglar vanligt normalt folks intresse för friluftsliv. Alltså den breda massan. Inte stockholmarens två veckors hysteriska jakt på upplevelser /uppvisande av sin 50.000-kronors-utrustning.

Som sagt, jag visste nog redan från början vad jag gav mig in på vid tecknandet av prenumerationen, men att det knappt skulle finnas en enda artikel som intresserade och tillförde något nytt var något värre än väntat.

I princip enbart reportage om svin dyr utrustning och exotiska resmål. Herregud så tröttsamt. En packe kataloger från de ledande tillverkarna av friluftsutrustning samt lite "äventyrs-rese-kataloger" hade gett minst lika mycket -helt gratis.

Sträckläste de två första numrena, det enda som fick mig att haja till lite, som tillförde något var att läsa om grundaren till klättermusen och att han har en stor förkärlek för bomull. det var det enda oväntade och okonventionella av flera hundar sidor text.

Är det över huvudtaget någon i redaktionen som är genuint intresserad av riktiga äventyr i skogen?

Självklart förstår jag att man måste mata annonsörer, ångestdrivna konsumenter och andra förvirrade identitetssökare MEN kan man inte lämna något utrymme till oss som är mentalt stabila och genuint intresserade av friluftsliv, på riktigt?

Var är reportagen om:

Kufarna; dom där orginalen som det bor minst en av i mer eller mindre varenda glesbyggds by, som kan dra historier om sina strapatser ute i skogen så nästan vem som helst ramlar i backen.

Vart är reportagen om hur man snabbast och enklast gör upp en helt vanlig brasa?

Hur får man en komplett och helt användbar friluftsutrustning för 1000:-

Vad skiljer egentligen en kniv för 1.400:- mot en för 100:-, praktiskt test + redogörelse för de olika materialen

Hur går det till när man smider en yxa.

Hur klädde sig skogshuggarna under 1900-talets början, finns det något där vi idag kan dra nytta av.

Vilka produkter från det militära överskottet kan man som vanlig konsument köpa på den civila marknaden och vilka är lämpliga att använda för vårt behov.

Vad är det för skilland på "aluminium" och "aluminium"

Tips på "slöjd-övningar" ute i fält, framför lägerelden.

Hur gör man egen friluftsmat.

Hur plockar man ihop en egen nöd-ask och vad ska den innehålla.

Hur går man till väga om man blir ormbiten.

Varför ska alla reportage vara förlagda i långt bort i stan med nån rosenkindad läkare i full bromma utstyrsel. Varför inte klämma in nån förtidspensionär, från nån insomnad glesbyggd och låta denna berätta om den lokala skogens läkande kraft.

Hur ser samerna på förändringarna i miljön?

Varför kalhugger de stora skogsbolagen, hur funkar avverkningen, varför ser det ut som det gör, hur tänker och agerar skogsbolagen?

Läsarnas egna tips om hur man kan göra om vardagsföremål till användbar friluftsutrustning.

Hur blev du räddad av din multiplier /victorinox?

Vilken fiskeutrustning är mest lämlig för "den icke fiskeintresserade"

Besök hos lundhags, reportage om tillverkningen.

Hur bra isolerar marknadens liggunderlag mot markköld (temp uppmätt och angivet)

Är det någon skillnad på att ha vatten i en vanlig PET-flaska mot en i lexan, blir det någon större bakterietillväxt?

Hur klarar man sig på bästa sätt om man går vilse och måste tillbringa ett dygn ute i skogen. "Ute-magasinets redaktion provade"

Svamp, bär, fiske för nybörjare.

osv osv

Är verkligen alla så intresserade av 97-tusen-kronors-kajaker med allt krimskrams och stor-stad-stina-akademikers-nikktatjotahejti promenader på spång-leder, i sådan utsträckning att det är ENBART det tidningen ska handla om???
 
Lösnummer

Delar i stort din uppfattning angående innehållet i de "vanligaste" ute-tidningarna.
Har varit prenumerant, men är inte det längre, eftersom långt ifrån alla nummer har något intressant innehåll.
Får dock erkänna att jag köper något enstaka lösnummer ibland.;)

God tur!
 
Håller också med i sak, är lite less på att alla saker som testas kostar en förmögenhet. Klart att det är bra saker men det finns många som klarar sig med enklare prylar.

Det finns en hemmafixartidning som heter "gör så här", skulle vilja se det konceptet för detta forum.

Senaste nummret jag strököpte var utemagasinets prylguide, snittpriset per pryl i tidningen ligger sannolikt över 2000 SEK. suck.
 
Utsidan

Nästan alla de reportagen finns ju på Utsidan (fast då lite gömda i forumet;-)
Kufarna saknar jag (några kan ibland dyka upp i forumen, men de riktiga orginalen saknar man), men nästan allt annat har man ju sett diskuterats här;-)
 
Innehållet i de flesta tidskrifter styrs ju snarast av marknadsavdelningen som skall sälja annonser, tidskriftens främsta inkomstkälla.
 
Den absolut bästa tidningen för vanliga lufsare här i Norden är finska Retki. I varje nummer finns dessutom ett väldigt omfattande test av någon friluftspryl. Vill man bara ha vackra bilder bör man köpa Outside.
koivu
 
Läste för nå´t år sedan en liknande tidning och blev då, liksom nu, när jag lät mig luras att provprenumera tre nummer på "Ute magasinet", lika frustrerad och besviken.

Finns det ingen vettig tidning med ett innehåll som mer avspeglar vanligt normalt folks intresse för friluftsliv.

Yes!
Vet du vad jag tycker? Maila dina åsikter, precis som du skrev dem här, till Utemagasinet!
Du kommer med största sannolikhet att bli "Månadens läsarbrev", med tanke på innehållet i de som brukar bli det, om Utemag vill/vågar/orkar zooma ut lite och se på sig själva med nya ögon. Och bara av din lista har du ju uppslag till nya intressanta artiklar för ett bra tag framåt, blandat med "vanliga" nyheter och pryltips!

Annars tycker jag väl att innehållet i STF:s tidning "Turist" är lite mer åt det håll som du beskriver, åtminstone vad gäller reportage om "traditionella friluftsmänniskor".
Man får den med sitt STF-medlemskap, jag är inte säker på att jag själv skulle köpa den som lösnummer eller prenumerera.
 
Utemagasinet har gett mig en del inspiration genom åren, dock mest sådan som känns i plånboken :p

Har också prenumererat men gör det inte längre. Är rätt trött på all produktplacering som råder i tidningen. Ett rykte jag snappade upp för ett par år sedan var att många produkter lovordas lite för väl i recensioner, pga sponsring?
 
Gillar utemagasinet

och prenumererar och samlar sen ett antal år.
Hittar ofta inspiration till områden,aktiviteter etc och gillar att läsa både reportage,tester och annonser som komplement till nätet.
Ibland är det mindre av intresse,men så är det väl med alla tidningar i samma genre.
 
Utemagasinet m.fl.

....Maila dina åsikter, precis som du skrev dem här, till Utemagasinet!
Du kommer med största sannolikhet att bli "Månadens läsarbrev", med tanke på innehållet i de som brukar bli det, om Utemag vill/vågar/orkar zooma ut lite och se på sig själva med nya ögon. Och bara av din lista har du ju uppslag till nya intressanta artiklar för ett bra tag framåt, blandat med "vanliga" nyheter och pryltips! ....

Instämmer helt det gör jag!
/p-a
 
Håller delvis med, jag skulle vilja ha det mesta du nämner... också ;).

Samtidigt som jag förstår Utemagasinet, de flesta som läser den bor nog i städer och inte ute på vischan... fast dina punkter skulle helt klart förbättra tidningen.

Det jag ogillar är bristen på variation, har man prenumererat ett år på tidningen så kan man förutse numrenas teman nästkommande år, "bara" nya produkter som promotas.

Sen så håller jag inte med om att "allt" som skrivs om är tokdyrt´... "Stark för löpturen" tycker jag var ett utmärkt reportage... inget kostade pengar. Karta och kompass reportaget var väl bra?

Instämmer i några synpunkter som kommit upp:
- Maila Utemagasinet istället.
- Sluta prenumerera, köp lösnummer istället. Det har jag gjort.
- Utsidan är en större, viktigare och betydligt bättre källa för min inspiration och mitt info sök.
- Tidningen turist, eller kanske någon jakt och fisketidning kan täcka dina behov?

I mitt tycke så kanske Utsidan borde överväga att göra som Fotosidan... dv s starta en tidning.

Annars så läser jag lösnummer av följande tidningar: Outside, Aktiv träning, Runnersworld och Utemagasinet. Den mest användbara tidningen av dessa är nog Aktiv träning... med mycket "how to... " reportage.

Thomas
 
helt enig

Om en tidning visar sig innehålla alla de punkter du listade där skulle jag bli prenumerant på livstid :)
Kan inte annat än att hålla med dig i ditt inlägg, flanell.
Gör som andra rekommenderat - maila Utemagasinet. Din lista på punkter är väldigt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Webbutiker med sortiment liknande Biltema/Clas Olsson? Butiker och leverantörer 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.