Val av vardags/brukscykel

Om det är Shimanos

Nexusnav du tänker på tror jag att du skall välja det 8-växlade som är bättre tätat än det 7-växlade.

Jag har kört sönder några 7-växlade som jag haft på vintercyklar.

Thure
 
Var inte titta på den vanliga ARCn från Skeppshult den har navgenorator.
Den kostar 6195kr med 5-vxl på de flesta ställen, möjligt något billigare. Men 6000kr, nja men kanske värt att kolla upp?

Blir nog att undersöka Linköpings utbud av cyklar i helgen. Har gått igenom Norrköpings butiker nu. Ska försöka pruta på några cyklar på torsdag då tjejens cykel ska hämtas och betalas.
 
Nexusnav du tänker på tror jag att du skall välja det 8-växlade som är bättre tätat än det 7-växlade.

Jag har kört sönder några 7-växlade som jag haft på vintercyklar.

Thure
Det var intressant att veta. Vad tror du om SRAM's växlar som bl.a Pilen kör med?
Tjejen har iof 7-vxl nexusnav på nya cykeln men tror inte det blir mycket vinter cyklande för hennes del så jag hoppas den håller länge.
 
Nexusnav du tänker på tror jag att du skall välja det 8-växlade som är bättre tätat än det 7-växlade.

Jag har kört sönder några 7-växlade som jag haft på vintercyklar.

Thure

Nexus 8-växlade Premium är bättre tätat dock inte standard utförandet. Premium har en röd rand som skiljer dom åt så det är lätt att se skilnaden.
 
Det var intressant att veta. Vad tror du om SRAM's växlar som bl.a Pilen kör med?

Har för mig att jag läst i en brittisk tidningstest att SRAM varit relativt OK men jag vill minnas att det var den 7-växlade SRAM man menade.

Detta att Nexus 8-växlade är bättre tätad läste jag just i den brittiska artikeln. Shimano har många olika modeller med och utan fotbroms, rullbroms skivbroms etc. Svårt att hålla isär alla olika varianter. Jag har skrivit en del om mina erfarenheter i tidigare trådar bland annat "Drömvintercykeln". http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798

Jag har aldrig använt SRAM-växlar själv.

Thure
 
Appropå det här med navdynamo, är det inte lite skumt att det blivit stort i sverige först på senare år? Raleigh hade det 1938 typ, såg en assea navdynamo från femtiotalet för nån vecka sen (den vägde iofs närmare kilot och kunde lysa upp halva västkusten). Samma sak med växlade nav, sturmway-archer hade väl 5-växlade med smörjnippel ungefär samtidigt?
 
Hej
Kan bara hålla med Martin. Är oxå åretrunt cyklist och är nu inne på min andra Skeppshults. Hade först en "Populär" som fortfarande finns i min ägo men degraderats till summarstugecykel.
Köpte för 2,5 år sedan en STC Elite som jag är nöjd med och dessutom har den fri service. Den är numer avskriven efter 600 mil (=> 10 kr/mil), anser jag och gör den till ett billigt och pålitligt transportmedel. Inga punkteringar än eller några andra haverier. Lär nog också rulla ytterligare många mil. Det enda jag kostat på den är en ny sadeln samt dubbdäck som jag då byter till på vintern. Passa dig/er bara för Biltemas som höll i 25 mil. Kör numera pålitliga Nokia (tydligen gör dom inte bara mobiler).
Jag har en negativ aspekt på STC Elite och det är att den är dåligt utväxlad. Den har eller hade 7 vxl (fotbroms som jag ville ha). Det känns för lite när man vill speeda upp i medvind och hemlängtan. Har köpt en Elite till grabben nu med 21 vxl och den har betydligt bättre utväxling. Så vill man inte ha fotbroms så är det ett alternativ som inte inebär så mycket högraepris. Fortfarnde har den en bra pakethållare som är nödvändigt om man skall transportera ngt tec cykelväska mm.
En miljöaspekt är ju också att en Skeppshultscykeln inte transporteras över halva Globen. Äen om vissa delar kommer far away.
//Omar
 
Jag ska ta och provcykla en Monark Gustav ikväll. Såg att min lokala butik hade något nedsatt pris. 4595kr för 7-vxl. Dock ingen navgenerator men komponenterna i övrigt var identiska med Crescent 907 sirius som jag provcyklade här om dagen. Den kostade 5500kr och hade navgenerator och någo skönarare sadel. Men det kändes som om det knorrade lite i vevpartiet. Vet inte om det ska det eller om lagren var dåliga. Då känns min nuvarande Creascent oden 24-vxl från -98 som gått bra många mil på orginallagren mjukare i vevpartiet.
Men men, jag får testa fler cyklar med navväxel och jämföra.
 
Jag har en negativ aspekt på STC Elite och det är att den är dåligt utväxlad. Den har eller hade 7 vxl (fotbroms som jag ville ha). Det känns för lite när man vill speeda upp i medvind och hemlängtan. Har köpt en Elite till grabben nu med 21 vxl och den har betydligt bättre utväxling. Så vill man inte ha fotbroms så är det ett alternativ som inte inebär så mycket högraepris. //Omar

STC finns som 8växlad och då blir det lite bättre utväxling och fortfarande fotbroms.
 
Navdynamo

har blivit ganska vanligt sedan Shimano började tillverka dem. Tydligen var Shimanos första modeller inte så bra, en hade t o m högre motstånd när lampan var avstängd än när det var på.

Biltema säljer kompletta framhjul med ett av Shimanos dynamonav för 399 Kr vilket verkar vara ett kap men Biltema har inte alltid ett kvalitetsrykte.

Är dessa hjul från Biltema något att ha?

Jag har ett Schmidtnav på en cykel och det är jag hittills nöjd med. Enda nackdelen är att man kan glömma ljuset på utan att märka det.

Finns en del gamla trådar här på forumet som behandlar navdynamokonstruktioner och erfarenheter.

Thure
 
Varför inte ta din Oden och komplettera med en sådan här sats
http://bike-components.de/catalog/Alfine+S500+Komplettset?osCsid=98c629075cb82d5610a90b8643c07868
och en sådan här
http://bike-components.de/catalog/A...anner?osCsid=98c629075cb82d5610a90b8643c07868
så sparar du en massa pengar samtidigt som du antagligen får en bättre cykel.
Vill du lyxa till det och om din Oden har skivbromsfästen kan du även komplettera med en uppsättning hydraliska bromsar typ shimano deore och ändå få det billigare än en ny cykel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.