Drömvintercykeln

Hej.

För ett knappt år sedan så startade jag en tråd om eventuella vintererfarenheter av Rohloff Speedhub. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24818

Jag ville gärna ha en cykel med både skivbromsar och Rohloffs växelnav men fick inget bra napp förutom Cannondale Street Rohloff som går på minst 30 lakan i Europa.

Idén ligger kvar och gnager och med utgångspunkt från tips jag fick i den tidigare tråden så har jag kommit fram till att drömvintercykeln för jobbpendling i den tuffa Stockholmsvintern på norra Södertörn är ungefär som denna http://www.fastload.net/dream4.html

Dvs med Shimanos hydrauliska skivbromsar XT och Rohloffs 14-växlade nav. 559 hjul och bra stänkskärmar vill jag också ha. Titanram vore flashigt men bra stålramar håller länge de också.


Men jag skulle vilja ha råd om vem som kan skruva ihop en sådan cykel till mig och gärna för ett pris kring 20 lakan. Om det är i Stockholm så desto bättre.
Tacksam för tips.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-09-13 kl 15:30]
 
Har åkt två vintrar, fast mest i skogen, avskyr vägsalt, med XT skivbromsar, och kan varmt rekommendera dem.

För skäddarsydda hojar är väl Dr Spoke den främste i Stockholm.

Per
 
thorn

Kikade in på sjscycles.com för ett tag sedan och såg att de hade plockat fram en ny Raven med skivbromsar. Kan det vara något.

John
 
Eget bakhjul + vanlig mtb

Så vitt jag vet passar Rohloff-navet på en vanlig MTB-ram av bra kvalitet - sådanna finns det ju gott om av allehanda material!

Mitt förslag är att du köper en vanlig MTB (prisidé 6000-8000 kr) och modifierar denna med ett nytt bakhjul, eventuellt ett nytt vevparti och eventuella skivbromsar. Bakhjulet kan du bygga själv på en kväll eller två, bara du har rätt verktyg! Har själv funderat på en sådan lösning, men inte kommit till skott.

Problemet är väl möjligtvis att få tag på en reparatör som kan serva ett Rohloffnav.

/Niklas
 
Går bra att ha Rohloff på 28" hjul också, vi träffade ett tyskt par i Monterey i somras som hade det. För vintercykling skulle jag dock föredra MTB hjul som kan ta bredare däck med bättre grepp.

Per
 
Mycket cykel för 20000:-

thureb; sa:
Idén ligger kvar och gnager och med utgångspunkt från tips jag fick i den tidigare tråden så har jag kommit fram till att drömvintercykeln för jobbpendling i den tuffa Stockholmsvintern på norra Södertörn är ungefär som denna http://www.fastload.net/dream4.html

Dvs med Shimanos hydrauliska skivbromsar XT och Rohloffs 14-växlade nav. 559 hjul och bra stänkskärmar vill jag också ha. Titanram vore flashigt men bra stålramar håller länge de också.
Cykeln du länkar till verkar väldigt bra men mycket dyr.

Skall du ha en ram för navväxel och skivbromsar så
rekommenderar Sheldon Brown Surly Karate Monkey:
http://www.sheldonbrown.com/harris/surly-karate-monkey.html
http://www.surlybikes.com
Surly säljs i Sverige av http://www.cyclecomponents.com i Säffle
De säljer Karate-apa ramen för 4245:-
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...sa_artikel&artnr=SURLY009-16r&artgrp=141&avd=

Men behöver du verkligen ett så extremt, och dyrt, nav som Rohloff 14-växlade?

Shimano Nexus finns nu i en 8-delad version
SG-8R25.jpg

och den skall vara bättre tätad, kräva mindre underhåll och vara mer lättväxlad än den tidigare Nexus 7-delade.
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=11455&psid=11453
Även Sheldon tycker om Nexus-8 navet:
http://www.sheldonbrown.com/lasvegas/2003-outdoor/pages/vegas03-nexus8-1.html

Och även om växelomfånget på Nexus 8-delad inte är lika stort som hos Rohloffs 14-växlade räcker det till för hastigheter från min c:a 10km/h med feta vinterdäck och 60 kadens till en maxhastighet på c:a 48km/h med smala sommardäck och 100 i kadens.
Hur fort, och även hur långsamt, behöver du kunna cykla?
Beräkna utväxlingarna med navväxel här:
http://www.sheldonbrown.com/gears/internal.html

XT-skivbromsar är bra, men är inte det overkill för en vardagscykel i Sthlmsvintern?
Dessutom finns det inga handtag för bockstyre och hydrauliska skivbromsar.
Shimanos rullbromsar har förbättras rejält de senaste åren, och de är underhållsfriare än skivbromsar:
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=11437&psid=11010
och
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=11448&psid=11442

Jag har en god vän som skaffade ett nav med Shimanos rullbroms till sin vintercykel för ett år sedan. Han har 26km mellan hemmet och jobbet och cyklar det på under 60min.
Enligt honom räcker bromsarna gott och väl till.

Vad räknar du med att få med Rohloff-nav och skivbronmsar som du inte kan få med Nexus-8 och de senaste rullbromsarna?

Har du provat ngn cykel med Rohloff-nav och skivbroms resp Nexus-8 och de senaste rullbromsarna?
Om jag vore du skulle jag försöka göra det innan jag bestämmer mig.


/Håkan
 
Svar till Håkan

Jag tackar för ditt inlägg Håkan. Bra synpunkter som jag kommer att beakta innan jag plockar upp plånboken. Ett alternativ är att behålla den gamla cykeln men att byta bakhjul.

Jag är ganska nöjd med känslan i min gamla vintercykel med mtbram och 559hjul försedd med Shimanos lite äldre 7-växlade nav och rullbroms på bakhjulet när allt fungerar som det ska. Vad jag skulle vinna med Rohloffs nav är framför allt större pålitlighet då kablarna går inkapslade hela vägen mellan styre och nav.

Men jag har haft allt för mycket problem med mitt gamla Shimanonav för att jag skall vara nöjd med det.

Tyvärr så har jag inte hittat någon recension av Rohloff från en vintercyklande svensk.

Fördelen med Rohloff är vidare det lite större växelomfånget. Shimanon är lite begränsad när man drar tungt uppför i cykelkärra (jag storhandlar varje vecka med cykelkärra).

Någon av er som testat Rohloff?

Hälsningar Thure
 
Rullbroms på drömhoj?

HåkanC; sa:
är inte det overkill för en vardagscykel i Sthlmsvintern?

— overkill, hur då? Att hoja på en ram som passar en perfekt, med ett växelregister som klarar allt, med välmodulerade urstarka bromsar, är en fråga om livskvalitet; en fråga om att njuta av livet och kanske uttrycka något om sig själv.

Det går förvisso alldeles utmärkt att hoja till jobbet på en av militärens oväxlade överskottshojar, en grå mao-uniform håller en klädd likväl som Armani, och man kan sitta både i Ikeafotöljer och i Pernillor. Det är en fråga om upplevelse. Om jag förstod saken rätt är Thure ute efter en drömhoj, och på sådana är det inte många som skulle sätta "rullbromsar".

Möjligen, ser jag på MTBR, kan det vara kompabilitetsproblem med XT; där sägs att de endast funkar ihop med Hope och Magura. Det har ibland funnits frågetecken kring Maguras skivbromsar. Däremot anses Hope allmänt höra till de allra bästa. Mountainbike Action satte dem före Shimano XT när de jämförde häromåret, hävdade att de har bättre modulering.

Per
 
Re: Thorn

Johnboy; sa:
Kikade in på sjscycles.com för ett tag sedan och såg att de hade plockat fram en ny Raven med skivbromsar. Kan det vara något.

John

Listpriset för den cykeln (Raven Enduro) med dämpad framgaffel (som jag inte anser mig behöva) och skivbromsar Hope Mono Mini är ca 27 000 Kr. Frakt pedaler sadel skärmar och pakethållare rackpack samt lås tillkommer för att cykeln skall vara utrustad för Stockholmsvinter.

Lite dyrt för en stålcykel kanske man kan tycka.

Alternativet från Thorn är Raven Adventure Tour som går på ca 15 000 + frakt lås pedaler och pakethållare och rackpack. Då får man nöja sig med V-bromsar som lär konsumera en del bromsbelägg och fälgar om man vintercyklar intensivt.

Thure

http://www.sjscycles.com/pdfFiles/ThornRavenEnduro04Web.pdf

http://www.sjscycles.com/images/otherimages/RavenBrochure2004_4.pdf
[Ändrat av thureb 2004-09-15 kl 11:07]
 
thureb; sa:
Någon av er som testat Rohloff?

Ja, en kort vända runt en campingplats i Monterey. Det intressantaste var att man kunde växla när man står still. Det var en alldeles för kort vända för att jag skulle kunna säga något kvalificerat. Dock blev jag undrande inför det faktum, att den ena av de två cyklisterna som hade Rohloff gick i vissa backar. Tungt lastad hoj, och 28" hjul, visst, men ändå.

Det har förekommit en del diskussion om Rohloff på Happy som kan vara intressant för dig. Som att "trampa vatten" skriver Tobias där. Pete Creswell i alt.mountain-bike svär dock att de är överlägsna.

Per
 
Fortfarande på jakt

Har bearbetat Thorn men de kan inte sälja den cykel jag skulle vilja ha.

Det är mycket som stämmer på Thorn Raven Adventure Tour bland annat den rena designen utan kedjespännarhjul, lätt att ta loss bakhjulet vid punktering, bra stänkskärmar men tyvärr verkar ramen inte gå att anpassa till skivbromsar vare sig bak eller med standardgaffel fram.

Se svaret och min fråga till Thorn nedan.

Surly Karate Monkey som Håkan tipsar om ovan verkar inte så anpassad för skärmar och har inte möjligheten att ha kedjespänningsinställningen i ett överdimentionerat rör med assymetrisk insats för vevlagret.

Finns det någon annan ram som skulle kunna passa mina behov?

Thure

------------

Hello there,



Our reasons still stand for not wanting a disc brake on a proper touring cycle, they’re logical, thought out reasons and we believer we’re correct in stating them. However, we completely appreciate that in your own circumstances a sealed hub gear and disc brake would be a better, longer lasting option.

Really the only choice for this is the Raven Enduro, which although a true mountain bike, would still be the best option you have available to you. The geometry makes it a mountain bike ie a shorter seat
stay and longer top tube, but the discs and hub gears make it a great choicefor winter commuting where sealed components and long life are important.

However, there’s a potential problem you’ll need to solve. This bike has NOT been designed for use with normal mudguards, it doesn’t have the bosses on
the frame to accept the stays. You can probably get over this by using the Crud guard clip on mudguards or similar type products, there’s really no other alternative. Whether or not this is acceptable to you is another matter. In our experience, they do tend to work quite well although they’re not ever going to be as good as real full length mudguards. At the moment
there’s no such thing as a perfect product for you, there may be in the future I suppose, but just now, this is the nearest thing you’ll get. If you
want more info on the Raven Enduro, then it’s all available on the website, or if you wish, email and ask for a brochure to be sent. In the meantime, I
hope this advice helps you.



rgds



_____

From: thure.bjorck@sssk.se [mailto:thure.bjorck@sssk.se]
Sent: 22 September 2004 14:26
To: ross@sjscycles.com
Cc: thure.bjorck@kus.se
Subject: Raven commuting bike with disc brakes?



Hallo Ross.

I would like to buy a commuting bike suited for the harsh conditions of the
winters here in Stockholm. I cycle the whole year more than 10 miles each
way to my work and back.

The swedish winters in this area with a lot of snow and salt and sand gravel
and ice on the roads and bike paths more or less eats drivetrains brakes and
rims (due to salt dirt and rim brakes). There is often both freezing
conditions and rain or wet snow the same day.

I have children and I am not able to clean and oil my bike more than once a
week.

The only gear solution for me is an internally geared hub and preferably
also disc brakes as rim brake pads and rims quickly wears out.

I think that your model Raven Adventure Tour would fit my needs but I would
prefer to fit the bike with disc brakes as in the Raven Enduro. I prefer to
use an ordinary fork.

Is it possible to order a Raven Adventure Tour with disc brakes? When I
wrote to you last winter you ansered no (see below). Maybe the Raven Enduro
model has changed the no to a yes?

An other option would perhaps be to chose a Shimano roller brake in front
and a rim brake on the rear wheel. This would lead to more rim exchanges but
I am able to do wheelbuilding myself.

I have used a Thorn Club Tour bike for the last 3 years during spring,
summer and autumn and I am satisfied. But the Clob Tour is not suited for
winter conditions.

Thure Björck
Klarälvsvägen 38
S 128 44 Bagarmossen
SWEDEN
 
Rätt info om Surly?

thureb; sa:
Vad jag skulle vinna med Rohloffs nav är framför allt större pålitlighet då kablarna går inkapslade hela vägen mellan styre och nav.

Det går mycket bra att använda heldragna växel-vajerhöljen till Shimanos Nexus-nav.
Jag har det själv sedan flera år (-96?) på min (vinter)vardagscykel med 7-delat Nexus-nav.
Fördelen med Rohloff är vidare det lite större växelomfånget. Shimanon är lite begränsad när man drar tungt uppför i cykelkärra (jag storhandlar varje vecka med cykelkärra).
Visst är det en fördel med ett större växelomfång.
Men om du väljer din utväxling så att den lägsta utväxlingen är tillräckligt låg för dina behov, blir då den högsta utväxlingen med Nexus-8 för låg?

Prova själv att beräkna utväxlingar och hastighet här:
http://www.sheldonbrown.com/gears/internal.html
(Även Rohloffnavet finns med där)

Surly Karate Monkey som Håkan tipsar om ovan verkar inte så anpassad för skärmar och har inte möjligheten att ha kedjespänningsinställningen i ett överdimentionerat rör med assymetrisk insats för vevlagret.
Vad menasr du med att 'Karate Apan' inte verkar anpassad för skärmar?
Enl bilden har den åtminstone fästöglor för skärmar både fram och bak:
SURLY009-16.jpg

Stor bild:
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/SURLY009-16_1.jpg
Är det fel på bilden som Cyclecomponents visar? Eller är det något annat problem med att få dit skärmar?

Dessutom ser man på bilden att ramen har horisontella 'dropouts', det gör att man slipper den excentriska vevpartjusteringen för att spänna kedjan.
En sådan excenter förändrar sittställningen, vilket kan vara ett problem, men troligen inte är det i praktiken.
På en underhållsfri vintercykel är det ett större problem att skruvarna för excentern sitter på det, troligen, mest utsatta stället på ramen. Risken är att de snabbt kommer att rosta fast om du inte smörjer och håller det rent, ofta.
Det är inte vad jag skulle välja på en underhållsfri cykel.

Samma sak med skivbromsar, de kräver troligen mer underhåll än rullbromsar. Dessutom har de moderna Shimano-rullbromsarna mycket bättre bromsverkan än tidigare utgåvor.
Men med 'Karate Apa'-ramen, som inte bara har öglor för skärmar utan även fästen för skivbromsar, kan du använda vilken sorts broms du vill.

OBS
Jag har ingen egen erfarenhet av 'Karate Apan', men det har talats väl om den i andra (svenska)forum som en bra ram för en vintercykel.


/Håkan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...